Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Uppspelning med kompis som inte övat

Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-16 19:30:21 följande:
    Korrekt. De övar en gång per övningatillfälle (en gång i veckan). Solisterna får återkoppling och förväntas sen öva hemma. Konsekvensen om man inte levererar är att man inte får solon eller att man får dem vid mindre viktiga tillfällen. Det är mitt barn nu rädd ska gå ut över hen. 
    Och kompisen har inte övat och kommer således inte få göra solot med ditt barn. Ditt barn får göra solot själv. 

Ledaren måste ju höra att barnet inte har övar och inte kan stycket. 
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-16 20:44:31 följande:
    Problemet är att det 1. är en nära kompis till mitt barn och 2. mitt barn skäms för att ställa sig och spela med kompisen eftersom det låter som också mitt barn inte kan. 
    Då får ditt barn skippa att delta i duetten och der andra barnet för ta duetten omgjort till solot själv.
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 06:39:10 följande:
    Jodå, kompisen kommer att få vara med och spela med mitt barn. 
    Då får ditt barn hoppas över då. 
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:14:38 följande:
    Jag svarade på ett inlägg som sa att orkesterledaren inte skulle låta kompisen delta. Det kommer kompisen få göra. Hur påverkar det syftet med tråden?
    Ändå så skriver du att man inte får varamed på solon om man inte övar. Men det kanske inte är samma med duetter? 

Det ditt barn och kompisen ska utföra en duett och inte ett solo. 
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:50:27 följande:

Nej, så fungerar det inte här. Den som fått ett solo till ett uppträdande får genomföra det, oavsett nivå. Konsekvensen kan sen bli att man inte får solon eller att man får solon till mindre viktiga konserter. 

Det här är ju svårt. Mitt barn slits mellan att vara en bra kompis och att göra bra ifrån sig. Det kompliceras ytterligare av att mitt barn inte är någon talang, utan har kämpat hårt med övning för att nå sin nivå. Hen är verkligen inte bäst, men har blivit riktig duktig. Därför känns det extra surt. 

Men det lutar åt att vi pratar ihop oss ikväll kring vad vi säger till ledaren. 

Nu handlar det dock om en duett. 

Ditt barn måste få göra vad h*n tycker känns bäst. Vill barnet delta på duetten för att kompisen inte övat så ska inte ditt barn behöva det. 

Då får duetten igen göras om till ett solo, som kompisen gör. Vill inte kompisen är det ledarens ansvar att lösa. 
  • EpicF
    Anonym (Orkestermamma) skrev 2025-09-17 07:50:27 följande:

Nej, så fungerar det inte här. Den som fått ett solo till ett uppträdande får genomföra det, oavsett nivå. Konsekvensen kan sen bli att man inte får solon eller att man får solon till mindre viktiga konserter. 

Det här är ju svårt. Mitt barn slits mellan att vara en bra kompis och att göra bra ifrån sig. Det kompliceras ytterligare av att mitt barn inte är någon talang, utan har kämpat hårt med övning för att nå sin nivå. Hen är verkligen inte bäst, men har blivit riktig duktig. Därför känns det extra surt. 

Men det lutar åt att vi pratar ihop oss ikväll kring vad vi säger till ledaren. 

Fast ditt barn har fått talang efter att ha övat och kämpat. Dock har barnet ingen medfödd talangen.

Känns lite elakt att en mamma menar att ens barn inte har talang, när barnet har övat och vänligt duktigt. Det är knappast stöttande. 
Svar på tråden Uppspelning med kompis som inte övat