Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

19 år och gravid.. Abort eller behålla?

Anonym (UngMamma) skrev 2025-09-19 09:14:45 följande:

Jag vill bara dela min historia :)

Ser att många i tråden rekommenderar abort. Jag tänker gå emot strömmen. Jag blev också gravid i ung ålder när jag nyligen börjat plugga till civilingenjör. För mig var abort aldrig ett alternativ. Jag behöll barnet och fortsatte plugga en tid efter att dottern föddes. Ibland var det såklart tufft, men alla gånger värt det. Jag blev klar med studierna ungefär samtidigt som andra i min klass och idag har jag fast jobb, bra ekonomi och en härlig dotter på snart 5 år. Kan tillägga att jag är under 30 ;)

Det är du som ska bestämma hur du vill göra, men rekommenderar att du verkligen tänker igenom det, och kanske pratar med någon barnmorska eller annan vårdpersonal som är neutral och inte påverkar dig i beslutet. Det är ändå ett stort beslut som påverkar dig hela livet.

Av egen erfarenhet kan jag bara säga att livet tar ibland olika vändningar som man inte räknat med, men samtidigt tror jag att allt sker av en anledning och är menatHjärta

Skickar massor med kramar till dig och önskar dig lycka tillHjärta

Hälsningar från en annan ung mamma

Det är ingen i tråden som rekommenderar abort? Vad jag kan läsa så skriver folk att det kommer bli bra oavsett val eller att ts ska behålla. 

Den enda jag ser rekommendera ts att göra abort är hennes mamma
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2025-09-19 10:34:31 följande:
    Det är ingen i tråden som rekommenderar abort? Vad jag kan läsa så skriver folk att det kommer bli bra oavsett val eller att ts ska behålla. 

Den enda jag ser rekommendera ts att göra abort är hennes mamma
    Tar tillbaka de jag skrev. Såg nu att "kollega" kanske rekommenderade det också 
Svar på tråden 19 år och gravid.. Abort eller behålla?