Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Hur stöttar jag min dotter med ångest och självskadebeteende?

Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-09-19 11:28:42 följande:
    Hur stöttar jag min dotter med ångest och självskadebeteende?

Jag behöver hjälp från någon med erfarenhet av självskadebeteende, antingen som förälder eller någon med egen erfarenhet. 

Min 14-åriga dotter mår inte bra. Hon har sen i våras fått panikattacker lite då och då, hon har dåligt med kompisar, isolerar sig och vill inte prata med oss. 

Vi har börjat gå hos en psykolog, på dotterns eget initiativ och för henne har hon berättat att hon har ångest, äter lite med flit för att gå ner i vikt. 

Vid ett läkarbesök med blodprov imorse kom det fram att hon har skurit sig på armarna. Jag tror att det senast hände igår eller imorse. 

Nu undrar jag två saker

Hur stöttar jag henne i det här? Hon tycker att det är jobbigt att prata om sådant här, men jag tolkar det ändå som att hon verkar ändå tycka det är ok att jag känner till att hon skär sig, eventuellt kunde jag ana lite lättnad. Jag vill ju visa att jag finns här och att hon inte behöver skämmas. Jag har sagt att jag stöttar henne i allt och att jag inte tänker ge upp. Jag önskar så att hon kände att hon kan prata med mig :(

Hon har en vecka kvar till nästa psykologbesök. Nu när jag vet där här med självskadebeteendet bör vi vänta på nästa besök eller ska jag ringa BUP-akuten?

Jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få. Men jag vill absolut inte ha något skammande eller dömmande, det gör jag så bra på egen hand, tack. 

Jag tycker att du ska ringa bup-akuten för att få strategier direkt. Det går att använda verktyg från dbt
  • Anonym (Mamma)

Tips är att ta kommunikationen i text om ni inte provat det. Sms eller någon app

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-09-19 11:49:11 följande:
    Det är en bra idé. Jag testar det ibland, men hon svarar sällan. Hon har aldrig tyckt om att prata om sånt som är jobbigt tyvärr. Men jag hoppas att hon uppskattar att jag skriver till henne ändå. 
    Man kan t ex be om att ångesten rangordnas på en skala eller en färg för att det ska bli enklare för henne att svara. Hör av dig till bup för sådana strategier samt krisstrategier till din dotter. Det är lite svårt att sammanfatta snabbt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-09-19 12:04:15 följande:
    Vi är inte inskrivna hos BUP, än så länge får vi hjälp via Första linjen - kan man ringa BUP ändå och fråga? 
    Jag vet tyvärr inte om det är olika i olika landsting. Här ringer man 1177 och väljer knappval 2 för att komma i akut koktakt med bup. En annan väg är att prata med skolsköterska/kurator som kan skicka en remiss till bup så de hör av sig till dig. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2025-09-19 12:06:48 följande:

Tillägg 1: Vi har ännu inte fått remiss till BUP utan vi går hos psykolog via Första linjen. 

Tillägg 2: Hon är inte alltid deppig och nere. Vi har stunder då hon pratar och skrattar med oss som vanligt. Ofta är det hon själv som söker kontakt då. 

Tänker att självskadebeteende är ett rop på hjälp så tycker att det är bättre att ta i för mycket än för lite.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-09-19 18:16:48 följande:
    Vad har du emot mig egentligen?  Nu handlar detta inte om mig men om du nu har koll så borde du veta att mitt första äktenskap handlade om misshandel.  Mitt andra höll i 15 år. Kom igen liksom . Skärp dig. 
    Bry dig inte om de där knäppa OT-kommentarerna. Förmodligen någon som mår dåligt och söker konflikt/uppmärksamhet. Bäst att bara ignorera.
  • Anonym (Mamma)
    Mollan7 skrev 2025-09-28 13:48:48 följande:

Jag har erfarenhet som förälder till en dotter med självskadebeteende och även självmordsförsök. 
    Maktlösheten man känner är brutal!

Vi har varit inlagda på bup flera ggr, haft många kontakter med akut psykiatrin, psykolog kontakt på bup och många möten med skola och elevhälsan. 
    Bup öppenvård och slutenvård har jag ingen bra erfarenhet av. De har snarare gjort mitt barn ännu sjukare. Medicin är den enda lösningen de har. Slutenvården är enbart förvaring där man som förälder förväntas se efter sitt barn. Detta är mycket svårt då det räcker att man går på toaletten för att barnet ska försvinna till någon gömma i lokalerna och skada sig själv. 
    Jag hoppas att ni aldrig hamnar där. 

Ett råd jag önskar att jag fått när min dotter började skära sig är att ligga steget före då barn ibland byter sätt att skada sig på. Lås in farliga kemikalier typ propplösare o.dyl. Ta bort tändare då det är vanligt att bränna sig som självskada. Jag var tvungen att ta bort alla knivar och saxar. Mediciner i alla former bör låsas in. Även vitaminer som kan vara skadliga i höga doser. Man kan aldrig skydda fullt ut. Min dotter köpte knivar och rakblad att skära sig med. En del skär sig med papper. Det man kan göra är att minska tillgången till saker de kan skada sig med. 

Jag har kommunicerat mycket med min dotter via sms och Snapchat. Hon har svårt att prata öga mot öga men har lättare att berätta vad som sker och hur hon mår om hon får skriva. En regel hon satte var att vi inte fick prata om det som skrivits efteråt för då blev det för jobbigt. Efter en tid lättade hon på den regeln och vi kunde sitta i hennes säng tillsammans och prata. 
    Du kanske kan fortsätta att prova att nå henne den vägen.

Att jag har dålig erfarenhet av bup behöver inte betyda att ni skulle uppleva samma sak. Sök all hjälp ni kan få. 
    Men! Det allra viktigaste är att försöka ta reda på vad det är som får henne att må så dåligt. För i slutändan är det hon som måste göra jobbet och för att hon ska klara det så behöver hon stärkas i självförtroende och trygghet o.s.v. 
    Är det möjligen en diagnos som gör det svårt så behöver det utredas för att hon ska få rätt hjälp. Är det skolsituationen, svårt att passa in, känsla av att vara annorlunda, inte känna att man duger? Kompisar är oerhört viktigt i den här åldern och det är där de speglar sig själva. Tjejer kan vara särskilt grymma och som du beskriver det har din dotter inte så många vänner. Kanske ett möte med skolan för att höra deras bild och ge er dotter extra trygghet från någon lärare kan vara till hjälp. 

Ge din dotter extra mycket kärlek och uppmärksamhet. Tonåringar är ofta vilsna då kraven ökar men de fortfarande kan känna sig som små barn innerst inne. Låt henne få vara både stor och liten. 
    Det är inte alltid man får krama en tonåring. Respektera det men fortsätt att visa att du vill krama, trösta, lyssna och bara hänga med din dotter. Kanske bär hon på ilska och sorg. Om hon visar det så är det bra att bekräfta att du ser hennes känslor. Låt henne vara arg. Du verkar vara en bra förälder så detta har du säkert redan koll på. 

Det är en utmaning att hålla ihop som förälder ibland. Ge inte upp! 
    Min dotter mår lite bättre idag. Hon har kämpat hårt för att komma tillbaka. Det är fortfarande svårt vissa dagar men hon har bättre strategier för att klara det idag. Vid hennes sida står jag stadigt trots att jag är ordentligt ärrad av de här åren som vi levt i detta. 

Jag hoppas verkligen att ni får hjälp att ge din dotter rätt stöd för att kunna må bra. 

Vilka kämpar ni är, både du och din dotter!

Blir mörkrädd av att höra att bup-slutenvården fungerar som förvaring. Bup borde erbjuda dbt vid första självskada. Hemskt att de har så bristande resurser, vilket även vi märkt. 
Svar på tråden Hur stöttar jag min dotter med ångest och självskadebeteende?