• Anonym (Orolig fru)

Trött man

Hej! 
    Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka. Min man och sambo sedan 22 år, nu ca 50 år har sedan länge pratat om att han ska ge upp det här med att träna och nu sa han att han skulle börja köra dataspel istället för att träna. Jag ser med fasa skräckscenarion på hur våra semestrar ska se ut i framtiden. Det jag föll för hos honom var att han var stark trygg och kunde ta med mig ut på vandring i fjällen eller på långa spännande skidturer. En stor del av våra gemensamma intressen är kopplade till någon form av träning och friluftsliv. Jag själv får sådana endorfiner när jag rör på kroppen att jag har svårt att inte träna, är dessutom orolig av mig och träning passar bra för mig. På min bucketlist finns mest något tränings relaterat eller resa till någon plats. Till saken hör att han jobbar mycket och med hög press. Sätter sig i den jobbsituationen om det skulle bli lugnt. De få gånger han försökt träna så gör han bara det han tycker är kul som att springa, men börjar inte lugnt utan kör på och får sen alltid ont efteråt, dras med typ gubbvad och gör inte som man ska för att bli bra utan kör på för hårt vid få tillfällen. Sen hjälper det inte att han blir tyngre och tyngre med åren och inför varje vinter.

• Svar på tråden Trött man
  • Anonym (Orolig fru)

Fortsätter här. Nu sa han att han ska nog börja köra dataspel istället för då blir han glad men med träning får han bara ont. Vilket jag vet inte är sant. Han har ofta varit jätteglad när han har lyckats träna, men alltid har han tränat för hårt för sitt eget bästa för han lätt får ont. Sen vill han inte träna lite för att bygga upp kroppen, för han tycker det är slöseri med tid. Skulle han träna lätt så hade han inte fått ont för det har han lyckats med men tycker det är för "mesigt". Inte kan man träna så lite typ. Det ska ju bli något av om man tränar.

• Anonym (Asd)
    Anonym (Orolig fru) skrev 2025-09-20 20:14:54 följande:

Fortsätter här. Nu sa han att han ska nog börja köra dataspel istället för då blir han glad men med träning får han bara ont. Vilket jag vet inte är sant. Han har ofta varit jätteglad när han har lyckats träna, men alltid har han tränat för hårt för sitt eget bästa för han lätt får ont. Sen vill han inte träna lite för att bygga upp kroppen, för han tycker det är slöseri med tid. Skulle han träna lätt så hade han inte fått ont för det har han lyckats med men tycker det är för "mesigt". Inte kan man träna så lite typ. Det ska ju bli något av om man tränar.

Men kan han inte (om han vill) börja med simning? Jag får själv ont i kroppen av att träna men simning är bra!
  • Anonym (Orolig fru)
    Anonym (Asd) skrev 2025-09-20 20:37:46 följande:
    Men kan han inte (om han vill) börja med simning? Jag får själv ont i kroppen av att träna men simning är bra!
    Simning har jag frågat om han vill göra flera ggr men det vill han inte. Senast idag med mig. Han ser sig själv som ganska stark tror jag och att motionssim är mer för rehab och äldre. Ska det tränas ska det va ordentligt och ute i naturen. Sen tror jag att han inte vill åka själv till simhallen, pga liten stad är det inte direkt anonymt och sen drar han sig för att visa upp sig i bara badbyxor.
  • Anonym (Dumpa!)

Dumpa och skaffa en man av yngre årgång. Om han blir tyngre och mer otymplig med åren så har du problem att se fram emot. Det låter som att han inte rör på sig tillräckligt och om han nu har som "mål" att sätta sig ned och spela dataspel och ta det lugnt, så kan du nog förvänta dig att han kommer bli sittandes och alltmer passiv. Det finns visserligen män i den åldern som håller igång och gymmar, men en yngre man är ett säkrare kort.

• Anonym (Asd)
    Anonym (Dumpa!) skrev 2025-09-20 21:06:21 följande:

Dumpa och skaffa en man av yngre årgång. Om han blir tyngre och mer otymplig med åren så har du problem att se fram emot. Det låter som att han inte rör på sig tillräckligt och om han nu har som "mål" att sätta sig ned och spela dataspel och ta det lugnt, så kan du nog förvänta dig att han kommer bli sittandes och alltmer passiv. Det finns visserligen män i den åldern som håller igång och gymmar, men en yngre man är ett säkrare kort.

Dumpa bara sådär är väl ändå att ta i? Han kanske mår dåligt?  Kanske i behov av någon ångestmedicin Som gör att han ?vågar? visa sig. 
  • Anonym (Orolig fru)
    Anonym (Dumpa!) skrev 2025-09-20 21:06:21 följande:

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Menar du att män i min mans ålder oftast är så trötta? Eller är du ironisk?  Vill ju leva resten av livet med min man och hitta någon lösning helst, man lovar ju att älska varandra i nöd och lust. Vill liksom få honom att förstå att även träning är ett jobb som ska skötas för min skull, harmoni i hemmet och barnens, är ju lite förebild, inte bara jobbet som ska skötas. Verkar som att han inte tänker som jag och vill få hjälp att tänka som han och förstå hur han tänker. Varför vill man inte träna? Jag vet att det finns många som inte gör det, snälla hjälp. Min mans förklaringar förstår jag inte. De är mer av svepskäl, anledningar som går att göra något åt. Tror tyvärr att han är lite utmattad från jobbet, men han vägrar gå ner i tid eller ens jobba normalt.
  • Anonym (Aldrig)

Jag får inga endorfiner av att träna. Det är bara urtrist. Resa orkar jag ändå. Jag har ingen som helst lust att träna och det får mig bara att må dåligt när jag försöker. Jag tycker det är slöseri med mitt liv att ägna mig åt sådant som inte ger något. Lever jag några år kortare så är det helt klart värt det.

• Jimmy75
    Anonym (Orolig fru) skrev 2025-09-20 20:14:54 följande:

Klassiskt korkat manligt tänk....om jag hade fått en krona för varje gång JAG resonerat och sagt på det viset (tack och lov bara till mig själv). Ofta kommer de där hårda träningspassen efter man snubblat över något som gjort en motiverad (man har råkat höra "Eye of the tiger" 😂). 

Hälsa honom att den träningen som det blir något av och som ger något är den som blir av. Att han försöker träna som Sylvester Stallone i Rocky 4 en gång i halvåret bygger inte ett skit men om han sprang 30 minuter om dagen i 6 månaders tid skulle han se resultat.

• Studentpappa

Jag försökte pusha sambon att träna i många år. Funkade aldrig så jag gav upp, hon vill helt enkelt inte. Hon får något infall ibland men det är sällan, jag och barnen tränar och det är gott så. 

Det är ju synd för hon skulle behöva det pga diverse krämpor, men det måste hon komma på själv.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Dumpa!)
    Anonym (Orolig fru) skrev 2025-09-20 21:19:22 följande:
    Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Menar du att män i min mans ålder oftast är så trötta? Eller är du ironisk?  Vill ju leva resten av livet med min man och hitta någon lösning helst, man lovar ju att älska varandra i nöd och lust. Vill liksom få honom att förstå att även träning är ett jobb som ska skötas för min skull, harmoni i hemmet och barnens, är ju lite förebild, inte bara jobbet som ska skötas. Verkar som att han inte tänker som jag och vill få hjälp att tänka som han och förstå hur han tänker. Varför vill man inte träna? Jag vet att det finns många som inte gör det, snälla hjälp. Min mans förklaringar förstår jag inte. De är mer av svepskäl, anledningar som går att göra något åt. Tror tyvärr att han är lite utmattad från jobbet, men han vägrar gå ner i tid eller ens jobba normalt.
    Många män i den åldern blir allt mindre aktiva och vill mest bara ta det lugnt, även om undantagen finns. Tyvärr verkar det som om de som chanserar och "lägger av" är vanligare, bland annat om man ska döma efter vad som ofta skrivs här på forumet. En kvinna som är aktiv, tränar och tar hand om sig själv kommer inte att trivas med att vara tillsammans med en dataspelande soffpotatis som snart även kommer överlåta all markservice åt henne, eftersom han blir allt slöare och latare.

Mitt råd att dumpa var därför i förebyggande syfte, innan hon gör sig ännu mer olycklig.
Svar på tråden Trött man