• Anonym (Öppna upp)

Öppen relation

Jag har en jättebra relation med min man. Vi har varit tillsammans i 20 år och har gemensamma barn och hem. Vi blev tillsammans väldigt unga. Jag är hans enda sexpartner. Jag hade provat några innan. vi har ett bra sexliv. Men efter 20 år  Är sexet bra men man får liksom inte pirret på det sättet som man får när man inte känner någon.

Jag har haft en längtan att prova öppna upp vårt förhållande. Inte för att skaffa älskare eller älskarinna. Utan mer att om chansen dyker upp för oss kunna ha sex med andra om tillfället råkar dyka upp. 

Hur tar man ens upp det här!? Jag menar ska vi leva 40-50 år till utan att ens prova ha sex med någon annan. Det känns trist. Jag vill både ha kakan och äta den. Är trygg i min relation och känner mig inte hotad. 

Ni som lever öppet - hur frågade du? eller han!

• Svar på tråden Öppen relation
  • Anonym (A)
    jontebula skrev 2025-09-21 16:54:58 följande:

Varför måste du ha sex med någon annan ? Då betyder det att du inte älskar din man.

Många både män och kvinnor verkar vilja ha en öppen relation verkar det som efter att ha läst många trådar om det. 
  • Anonym (Öppna upp)
    jontebula skrev 2025-09-21 16:54:58 följande:

Varför måste du ha sex med någon annan ? Då betyder det att du inte älskar din man.

Det gör betyder det väl inte.. Det är inget som du kan säga. Sex och kärlek är inte alltid något som går hand i hand. Inte för alla människor. 

• Dardi007skane
    Anonym (Öppna upp) skrev 2025-09-21 17:00:44 följande:

Det gör betyder det väl inte.. Det är inget som du kan säga. Sex och kärlek är inte alltid något som går hand i hand. Inte för alla människor. 

håller med 
  • Anonym (X)
    Anonym (Öppna upp) skrev 2025-09-21 17:00:44 följande:

Är du villig att ta risken att det kan förstöra ert förhållande?
  • Anonym (Öppna upp)
    Anonym (X) skrev 2025-09-21 17:19:39 följande:
    Är du villig att ta risken att det kan förstöra ert förhållande?

Att leva i ett äktenskap är alltid en risk. Jag menar att sex är inte det enda som kan förstöra. Jag menar att klart sex med andra kan va en katalysator för att problem man har eskalerar. folk skiljer sig utan att det är en tredje inblandad. Men par kan också bli starkare av att bjuda in fler i sängen. Men i en trygg relation kan det ge krydda. 

Jag tror inte ett samtal om nyfikenhet hotar relationen. Och att lägga locket på kan va nog så förödande. Hade han sådana tankar hade jag velat att han pratade med mig. Men man måste också göra det med respekt. Vilket jag försöker få kunskap om nu.

Hur pratar man om det utan att få personen att känna sig förminskad tex. 

• Anonym (X)
    Anonym (Öppna upp) skrev 2025-09-21 17:29:34 följande:

Att leva i ett äktenskap är alltid en risk. Jag menar att sex är inte det enda som kan förstöra. Jag menar att klart sex med andra kan va en katalysator för att problem man har eskalerar. folk skiljer sig utan att det är en tredje inblandad. Men par kan också bli starkare av att bjuda in fler i sängen. Men i en trygg relation kan det ge krydda. 

Jag tror inte ett samtal om nyfikenhet hotar relationen. Och att lägga locket på kan va nog så förödande. Hade han sådana tankar hade jag velat att han pratade med mig. Men man måste också göra det med respekt. Vilket jag försöker få kunskap om nu.

Hur pratar man om det utan att få personen att känna sig förminskad tex. 

Självklart finns alltid en risk med ett äktenskap. Men har ni inga problem idag, så förstår du nog att det är risken med att ligga med andra som avses.

Sex är en av saker som kan förstöra ett äktenskap, våld är en annan, svartsjuka ytterligare en. Detta är ju inga saker folk brukar förespråka, men just att ligga med andra brukar komma upp, som om det inte finns risker med det. 

Men om du är villig att ta risken, så prata för all del om det. 
  • Dardi007skane

har du nån gång frågat han om vad har han i hjärnan , vad har han för fantasi, saker som han hade velat testa ? 

• Anonym (Öppna upp)
    Dardi007skane skrev 2025-09-21 17:37:51 följande:

har du nån gång frågat han om vad har han i hjärnan , vad har han för fantasi, saker som han hade velat testa ? 

Vi har inte pratat om fantasier på många år eftersom vi har varit mitt i småbarnsåren.. Innan de kom pratade vi mycket sex. Experimenterade och åkte på klubb (bdsm). Hade sex med ett annat par osv. Men efter barn så har liksom det blivit mer sex på rutin. Pga av trötthet osv. Men det är ju ett närmande - börja vid hans fantasier. För att se vad det matchar..

• Dardi007skane
    Anonym (Öppna upp) skrev 2025-09-21 18:05:17 följande:

Vi har inte pratat om fantasier på många år eftersom vi har varit mitt i småbarnsåren.. Innan de kom pratade vi mycket sex. Experimenterade och åkte på klubb (bdsm). Hade sex med ett annat par osv. Men efter barn så har liksom det blivit mer sex på rutin. Pga av trötthet osv. Men det är ju ett närmande - börja vid hans fantasier. För att se vad det matchar..

jaha då har ni redan testad och det är inga problem för dig att prata med honom heller. Jag vet inte vad är det för råd du ville ha när ni redan har testat den här världen. Rakt på saken bara :)
  • Anonym (Öppna upp)
    Dardi007skane skrev 2025-09-21 18:07:39 följande:
    jaha då har ni redan testad och det är inga problem för dig att prata med honom heller. Jag vet inte vad är det för råd du ville ha när ni redan har testat den här världen. Rakt på saken bara :)

Ja men det var länge sen. känns nästan som ett annat liv ???? Kanske 8-10 år sen. Då var jag runt 25.
    Men efter graviditeter och småbarn så har det fallit i glömska. 

Svar på tråden Öppen relation