• Anonym (K)

Vem är ansvarig för stulen rullator?

Sjukhuset insisterar på att man ska låna hem en för promenader, säger att den ska stå i trappuppgången. Patienten säger att det inte kommer gå, att det inte är ett område man lämnar saker obevakade sådär. De insisterar ändå. Den blir sen stulen.

• Svar på tråden Vem är ansvarig för stulen rullator?
  • Anonym (I)

Det är inte fastighetsägaren som har tagit den i beslag pga utrymningsväg vid brand eller liknande? En tanke bara.

• Anonym (M)
    Anonym (0200) skrev 2025-09-22 03:29:45 följande:

Tror ändå att du klarar dig undan från att ersätta den. Jag lånade ett par kryckor, iofs från vc. När jag lämnade tillbaka dem efter mer än 6 veckor så bad jag om ursäkt och hoppades att inga förseningskostnader behövde betalas. Hon som jobbade i utlämningen av hjälpmedel sa att de kan omöjligt ha koll på hur lång tid alla behöver hjälpmedel och att man därför får låna på obestämd tid, så länge man själv behöver.
    Kan vara annorlunda på sjukhus.
    Strunta i att höra av dig bara. Låtsas att du fortfarande använder den, livet ut.
    Om du inte har det gott ställt och har råd att betala några tusen för en rollator för att lätta samvetet förstås, men det är ju långt ifrån alla som har.
    Behöver du en ny?
    Förklara situationen precis som du gjort här. Vore hjärtlös att kräva en person på en stulen rollator om patienten inte vetat om att det följer med en rollator hem efter operation och kunnat förbereda ett lås eller en bärare.
    De som körde sjuktransporten hem hade väl kunnat bära upp rollatorn till hallen åtminstone!

Varför skulle man få betala när man man lämnar tillbaka hjälpmedel man lånat? 

Att låna hjälpmedel inom ett normalt tidsperspektiv är gratis. 
  • Anonym (M)
    Farbror Grön skrev 2025-09-22 07:04:05 följande:

Måste jag invända mot de flesta svaren i denna tråd.

Rent juridiskt är det säkert patientens ansvar. Men riktigt uselt av vårdpersonalen att insistera på att skicka med en rullator när patienten säger att det inte funkar. Och har de sagt att den kan förvaras i trappuppgången så hade jag inte betalat utan att bråka och protestera.

Man hae rätt som patient att säga nej. 
  • Anonym (0200)
    Anonym (M) skrev 2025-09-22 10:17:57 följande:
    Varför skulle man få betala när man man lämnar tillbaka hjälpmedel man lånat? 

Att låna hjälpmedel inom ett normalt tidsperspektiv är gratis. 
    Jag var sjukskriven för foten i 2 veckor så trodde att jag kanske skulle få betala förseningsavgift för de veckor jag hade kryckorna men inte använde dem.
    Hade inte någon stor erfarenhet av vården alls då.
    Men som hon som jobbade där sa, hur ska de kunna veta hur länge jag behöver hjälpmedlet?
  • Anonym (0200)
    Anonym (M) skrev 2025-09-22 10:19:04 följande:
    Man hae rätt som patient att säga nej. 
    Självklart får man säga nej. Men att därmed kanske riskera att trilla omkull på väg till affären? Ts kan vara i stort behov av rollatorn även om det inte finns något lås för att ställa i trapphuset.
    Har aldrig opererats så har ingen aning. Men borde man inte få info innan om att hjälpmedel förmodligen är aktuellt och sen hjälp att bära upp den? Samt få info om att lås behöver införskaffas innan operation om man inte kommer att kunna bära upp och ner en ihopfälld rollator på länge och saknar hiss.

Däremot om ts bara vägrat att ha rollatorn i sin egen hall, fast det hade varit möjligt att bära upp och ner när det blir dags för att gå ut, då kan man skylla sig själv däremot.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (M) skrev 2025-09-22 10:19:04 följande:
    Man har rätt som patient att säga nej. 
    Patienten sade ju nej. Men vårdpersonalen accepterade det inte utan tjatade tills patienten gav med sig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-09-22 11:48:51 följande:
    Patienten sade ju nej. Men vårdpersonalen accepterade det inte utan tjatade tills patienten gav med sig.
    Med andra ord, patienten sa inte nej till att låna med rullatorn hem och är då ansvarig för rullatorn. 
  • Jesper f
    Anonym (0200) skrev 2025-09-22 10:59:44 följande:
    Självklart får man säga nej. Men att därmed kanske riskera att trilla omkull på väg till affären? Ts kan vara i stort behov av rollatorn även om det inte finns något lås för att ställa i trapphuset.
    Har aldrig opererats så har ingen aning. Men borde man inte få info innan om att hjälpmedel förmodligen är aktuellt och sen hjälp att bära upp den? Samt få info om att lås behöver införskaffas innan operation om man inte kommer att kunna bära upp och ner en ihopfälld rollator på länge och saknar hiss.

Däremot om ts bara vägrat att ha rollatorn i sin egen hall, fast det hade varit möjligt att bära upp och ner när det blir dags för att gå ut, då kan man skylla sig själv däremot.
    Det sker alltid vårdplanering vid hemgång. Är patienten så illa däran att den 1. måste ha rollator, enligt vården 2. har ingen möjlighet att tillse att den står säkert, så att den inte försvinner till nästa gång och patienten likväl inte kan använda den, då måste man planera därefter, dvs någon form av Hemtjänst måste godkännas, om så bara för så lite att patienten kan komma ut och göra den sjukgymnastik som sannolikt är tänkt med rollatorn för att inte bli komplett stel - och då får Hemtjänsten snällt bära upp/ned rollatorn och följa med på en promenad. Då är det så man får lösa det. 

Vanligast brukar annars alltid vara att man låser rollatorn på något vis i något element eller liknande som brukar finnas i trapphusen, förutsatt att patienten är så pass rörlig att den klarar av det. Så kan inte tänka mig att detta problem är så vanligt.

Och har man så rackliga grannar att de heller inte klarar av att hjälpa en bära upp/ned rollatorn, är risken heller inte särskilt stor att någon av dem plötsligt får för sig att stjäla rollatorn, då de bevisligen inte själva ens har fysisk förmåga att ta den någonstans.
  • Anonym (0200)
    Jesper f skrev 2025-09-22 12:37:17 följande:
    Det sker alltid vårdplanering vid hemgång. Är patienten så illa däran att den 1. måste ha rollator, enligt vården 2. har ingen möjlighet att tillse att den står säkert, så att den inte försvinner till nästa gång och patienten likväl inte kan använda den, då måste man planera därefter, dvs någon form av Hemtjänst måste godkännas, om så bara för så lite att patienten kan komma ut och göra den sjukgymnastik som sannolikt är tänkt med rollatorn för att inte bli komplett stel - och då får Hemtjänsten snällt bära upp/ned rollatorn och följa med på en promenad. Då är det så man får lösa det. 

Vanligast brukar annars alltid vara att man låser rollatorn på något vis i något element eller liknande som brukar finnas i trapphusen, förutsatt att patienten är så pass rörlig att den klarar av det. Så kan inte tänka mig att detta problem är så vanligt.

Och har man så rackliga grannar att de heller inte klarar av att hjälpa en bära upp/ned rollatorn, är risken heller inte särskilt stor att någon av dem plötsligt får för sig att stjäla rollatorn, då de bevisligen inte själva ens har fysisk förmåga att ta den någonstans.
    Så det som ts skriver om är med andra ord rätt osannolikt?
  • Anonym (l)
    Jesper f skrev 2025-09-22 12:37:17 följande:
    Nja. Grannar har anhöriga och jag skulle gissa på att TS bor i ett hyreshus där det är upplåst iaf på dagtid eller att folk ställer upp dörren hela tiden.
Svar på tråden Vem är ansvarig för stulen rullator?