• Anonym (Va...)

Varför rättfärdiga svartsjuka?

Blir helt matt när det dykerupp inlägg här på FL som rättfärdigar SVARTSJUKA.  

Förstår ni inte hur dysfunktionell denna sjuka är ?

Har till och med läst trådar där man  verkar ta svartsjuka som ett bevis för kärlek. Och hänvisar till någon professionell relationsterapeut  sagt att det är NORMALT med svartsjuka i en relation. Detta är ju inte riktigt klokt !

I stort sett allt våld i nära relationer handlar om svartsjuka. 

Över 300 kvinnor har mördats av sina män sedan år 2000.
    Hittar ingen statestik över hur många män som mördats men det finns också.

Jag tycker det är väldigt illa om när man på detta sätt normaliserar SVARTSJUKA

Kan någon förklara varför man börjat göra detta?

• Svar på tråden Varför rättfärdiga svartsjuka?
  • Anonym (Feltolkning)

Feltolkning. Många tror att svartsjuka innebär "sann" kärlek för att man är rädd att förlora någon man älskar till någon annan. Men det handlar om att den svartsjuke tvivlar på sig själv och sin egen duglighet.

Det finns tyvärr svartsjuka i många förhållanden, även i sådana som ser lyckliga ut på utsidan. Men de som "kommit förbi" svartsjuke-tänket har insett att om partnern lämnar en, så fanns där ingen riktig kärlek ändå, och de klarar att gå vidare i förhoppningen om att de kommer hitta någon bättre, som de har mer gemensamt med.

Svartsjuka förekommer ofta i förhållanden där den ene är rädd för att bli lämnad, eller tycker att hen måste bevisa mycket för att förtjäna den andres kärlek. Många tål inte ens att partnern pratar glatt och förtroligt med en vän av motsatt kön.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-21 17:00:19 följande:

Har till och med läst trådar där man  verkar ta svartsjuka som ett bevis för kärlek. Och hänvisar till någon professionell relationsterapeut  sagt att det är NORMALT med svartsjuka i en relation. Detta är ju inte riktigt klokt !

Men gud så svart eller vitt. All svartsjuka eskalerar så klart inte till att man mördar sin partner.

Finns ju hur många olika nivåer av svartsjuka som helst. 

LITE svartsjuka är normalt och vanligt och är faktiskt ett tecken på att man älskar sin partner och är rädd att förlora hen.

Och du kan ju själv googla då så kanske du själv kan läsa artiklar från psykologer som pratar just om det att det är helt normalt att vara svartsjuk. 

Och har man ingen förmåga att känna oro inför att förlora sin partner vad denne än gör, ja då tror jag faktiskt inte att man är rädd om sin relation.  

Lite svartsjuka är normalt och istället för att svartmåla svartsjuka så vore det bättre om flera kunde erkänna den så att man i relationen kan pratat om den isället för att gå runt med en klump i magen. Då kan man isället komma överens om gemensamma strategier som kan få BÅDA att må bra.

Sedan är det ju inte ens så att det är den svartjuka som har problem alla gånger. Om min partner gör något olämpligt och jag då blir svartsjuk. Är inte problemet då att min partner gjort något olämpligt? Att jag då skulle bli svartsjuk är väl det minsta problemet. Hade tex en partner som skrev fliritgr och lite snuskiga mess till sin kollega. Jag blev svartsjuk. Jag tyckte att det var de olämpliga messen som var problemet men så klart tyckte han att det var min svartsjuka som var problemet. 

Vet många människor som säger att svartsjuka är det värsta som finns i en relation. Och att det är den värsta egenskapen. Verkligen? Kan man inte komma på nåt som är värre? Jag kan komma på massor av saker som är värre. 

Att skicka föritiga mess till kollega är värre. En opålitlig partner är värre. Någon som slåss är värre. Någon som ljuger är värre. Någon som inte prioriterar relationen är värre. Någon som dricker hela tiden är värre. Någon som alltid är sur och otrevlig är värre. Att ha noll kommunikationsförmåga är värre. Att inte hjälpa till med några hushållssysslor är värre.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-21 17:00:19 följande:

Jag tror absolut inte att det mesta våldet i hem beror på svartsjuka. 

Jag tror det beror på aggressionsproblem och våldskapital. 

Annars skulle vi ha minst lika många kvinnor som mördade sina män. Och det har vi inte. Trots att antagligen män och kvinnor är ungefär lika mycket svartsjuka. 

Och då är det antagligen något annat än svartsjuka det hänger på. Och män har betydligt mera våldskapital än vad kvinnor har. Så då är det ju orimligt att tror att det skulle vara svartsjukan som är boven. 

Om det är mest män som mördar så måste det bero på något som är karaktäristiskt för dem. Nämligen att män har mera våldskapital än vad kvinnor har.
  • Anonym (Ella)

Svartsjuka bör inte ses som ett mått på kärlek, men det behöver inte heller vara något farligt.

Jag var svartsjuk på min mans ex när de just gjort slut och han hade några av hennes grejer kvar i lägenheten. Det kändes som om han sparade dem i hopp om att hon skulle komma tillbaka. När jag såg vissa i min närhet som uppenbarligen var i "situationships" och var någons "rebound" var jag orolig att jag var i samma situation.
    Det visade sig att det inte alls var så. Han hade kvar grejerna för att han hade lovat henne att behålla dem tills hon ville hämta dem, och han var faktiskt seriös med mig men ville inte gå för fort fram när han just avslutat ett förhållande och de fortfarande stod i konflikt. Han ville inte att jag skulle bli inblandad i konflikten, och när exet aldrig hämtade sina grejer åkte de till slut till second hand och hon har aldrig hört av sig till honom igen.

Efter det har jag aldrig känt någon svartsjuka. Jag vet att han står för att han är gift och lycklig och berättar alltid för mig om någon har försökt flörta, och jag gör samma sak för honom.

• Anonym (d)

Det blir svårt när andra diskuterar något och du tar det för något helt annat, t.om skriver en ny tråd om det...

• Anonym (Rut)
    Anonym (d) skrev 2025-09-21 18:51:13 följande:

Det blir svårt när andra diskuterar något och du tar det för något helt annat, t.om skriver en ny tråd om det...

För oss oinsatta, är det nån annan tråd på forumet om detta som ts varit inblandad i?
  • Anonym (d)
    Anonym (Rut) skrev 2025-09-21 19:16:49 följande:
    För oss oinsatta, är det nån annan tråd på forumet om detta som ts varit inblandad i?
    Tråd om att träffa stor kärlek, några dagar gammal
  • Anonym (x)
    Anonym (d) skrev 2025-09-21 19:55:44 följande:
    Tråd om att träffa stor kärlek, några dagar gammal
    Tack för info.
  • Lynx123

Svartsjuka är så klart jättejobbigt men samtidigt väldigt vanligt. De flesta människor har ju sina osäkerheter och sitt bagage, och därför tror jag att det är en rätt normal känsla, precis som rädsla eller ilska 

Däremot är utåtagerande och kontrollerande inte så normalt. Att försöka styra sin partner eller leta i deras telefon är båda sjukliga beteenden. Där har individen inte lärt sig att behärska sig och det uppfattar jag som problematiskt.

I tråden du hänvisar till var det en idiot som gick bakom rygger på sin fru och dessutom kallat en annan kvinna för.kärleksord. Där tycker jag absolut inte att hustruns reaktion var onormal på något sätt - tvärtom. 

Så allt är verkligen inte svart och vitt!

• Anonym (Va...)
    Anonym (Rut) skrev 2025-09-21 18:29:02 följande:
    Men gud så svart eller vitt. All svartsjuka eskalerar så klart inte till att man mördar sin partner.

Finns ju hur många olika nivåer av svartsjuka som helst. 

LITE svartsjuka är normalt och vanligt och är faktiskt ett tecken på att man älskar sin partner och är rädd att förlora hen.

Och du kan ju själv googla då så kanske du själv kan läsa artiklar från psykologer som pratar just om det att det är helt normalt att vara svartsjuk. 

Och har man ingen förmåga att känna oro inför att förlora sin partner vad denne än gör, ja då tror jag faktiskt inte att man är rädd om sin relation.  

Lite svartsjuka är normalt och istället för att svartmåla svartsjuka så vore det bättre om flera kunde erkänna den så att man i relationen kan pratat om den isället för att gå runt med en klump i magen. Då kan man isället komma överens om gemensamma strategier som kan få BÅDA att må bra.

Sedan är det ju inte ens så att det är den svartjuka som har problem alla gånger. Om min partner gör något olämpligt och jag då blir svartsjuk. Är inte problemet då att min partner gjort något olämpligt? Att jag då skulle bli svartsjuk är väl det minsta problemet. Hade tex en partner som skrev fliritgr och lite snuskiga mess till sin kollega. Jag blev svartsjuk. Jag tyckte att det var de olämpliga messen som var problemet men så klart tyckte han att det var min svartsjuka som var problemet. 

Vet många människor som säger att svartsjuka är det värsta som finns i en relation. Och att det är den värsta egenskapen. Verkligen? Kan man inte komma på nåt som är värre? Jag kan komma på massor av saker som är värre. 

Att skicka föritiga mess till kollega är värre. En opålitlig partner är värre. Någon som slåss är värre. Någon som ljuger är värre. Någon som inte prioriterar relationen är värre. Någon som dricker hela tiden är värre. Någon som alltid är sur och otrevlig är värre. Att ha noll kommunikationsförmåga är värre. Att inte hjälpa till med några hushållssysslor är värre.
    I mina ögon är svartsjuka något av det farligaste som drabba en relation. Att bejaka den är att rent vansinne.  Den som tror att det inte är så farligt med lite svartsjuka förstår inte att den mycket lätt kan övergå till behov av att kontrollera partnerns hela tillvaro.

Man säger inte att lite cancer inte är så farligt men svartsjukan fungerar precis som en cancer i ett förhållande och kan vara dödlig. Jag säger inte att all svartsjuka är dödlig men bara det att 10-15 kvinnor dör varje år på grund av den borde vara en ögonöppnare.

Har själv blivit offer för den. Jag lever fortfarande men under skyddad identitet.

Jag har i princip känt min x-man sedan vi var barn. Jag hade ingen som helst aning om att han skulle bli det monster han blev. Det började väldigt oskyldigt men eskalerade alltmer. 

Svartsjuka är absolut ingenting man ska nonchalera. Och kom ihåg att det inte bara är kvinnor som blir offer för den. Män kan vara lika utsatta. 

Svartsjuka är något helt annat än att vara rädd att förlora den man älskar.
Svar på tråden Varför rättfärdiga svartsjuka?