Tyra myra skrev 2025-09-24 21:16:05 följande:
molly50 skrev 2025-09-24 20:40:46 följande:
Men vem har sagt att svartsjuka är en ursäkt för ett kontrollerande beteende? Ingen vad jag har kunnat se.
Det kan kanske vara en förklaring,men absolut ingen ursäkt.
Börjar man försöka kontrollera sin partner så är det dags att söka hjälp.
Och ingen har heller bejakat svartsjuka. Däremot så har vi sagt att det kan uppstå svartsjuka ibland om man har en partner som beter sig gränslöst med andra.
Och då kan svartsjukan vara befogad. Och då är det den som är gränslös som bör fundera på att ändra sitt beteende.
Du kanske inte har varit i närheten av hur våld i nära relationer fungerar men det är verkligen så att våldsamma män skyller sitt beteende på att partnern skulle vara i hans ögon gränslös. De skyller i stort sett alltid på svartsjuka och att kvinnan är skyldig till detta.
När man frågar dem om varför de vill fortsätta en relation med en kvinna som skulle vara så utmanande så får man inga svar.
Jag har själv läst trådar där man frågar om partnern är otrogen. Där florerar en hel del tips på hur man kan kontrollera detta. Jag tycker ärligt talat inte att detta är så oskyldigt. Det kan trigga och förstärka en känsla som inte är positiv för någon som har låg självkänsla.
I de bästa av världar känner man tillit till varandra och söker inte efter orsaker till att inte göra det.
mate guarding
de anser sej vara berättigad att behålla sin partner och anser sej vara berättigad använda kontrollerande och våldsamma metoder för att minimera risken att bli lämnad och/eller att partnern är otrogen
Rövhål är generellt dåliga partners och har inte lust att skärpa sej så när det sätts högre krav i relationen ökar kontrollerande beteende och våld
och de resonerar som TS när de själva är otrogna
är det svartsjuka som är roten till problemet eller är det något annat?
www.familjeliv.se/forum/thread/83524513-traffa-gammal-karlekAnonym (Dilemma) skrev 2025-09-17 06:55:17 följande:
Träffa gammal kärlek
Ska träffa min första stora kärlek efter +30 år, han bor inte i Sverige så ingen man träffar hursomhelst.
Jag har varit öppen med min sambo om detta att vi chattar o ska träffas vilket han är ok med. Mannen jag ska träffa har inte sagt något till sin fru, nu har hon sett en av våra chattar, tyvärr har mannen kallat mig hjärtat och älskling i dessa..så hans fru är arg och sårad. Med all rätt.
Så mitt dilemma ska jag strunta i att träffa mannen trots att jag såg gärna vill se honom o ingen av oss har ju tänkt vara otrogen bara ses o äta en bit mat.
Eller träffa honom trots att hans fru är sårad..Han kommer förmodligen inte berätta för henne att vi ska ses..
www.familjeliv.se/forum/thread/83524513-traffa-gammal-karlek/1/nick/83524513Anonym (Va...) skrev 2025-09-18 17:34:26 följande:
TS kan ha många orsaker att träffa x:et. Vi behöver inte känna till dem.
För övrigt så har jag fortfarande kontakt med vänner och bekanta som flyttat. Några av dem har jag i min ungdom haft förhållande med men detta spelar ingen roll idag. Vi möts talar om livet, och har trevligt.
Det är inte så att man återupptar något gammalt förhållande bara för att man träffas. Jag tycker däremot att X:ets fru verkar otroligt överspänd och borde för sin egen skull tagga ner lite.