Inlägg från: Anonym (Alfa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alfa)

Bra resultat kub dåligt nipt

KUB är ju baserat på beräkningar.
    De kan indikera ett eller annat utfall.
    Har man sen också gjort NIPT så har jag svårt att se att utgångspunkten borde vara att ifrågasätta det resultatet.
    Det kan alltid bli fel men vid NIPT har man bearbetat celler... Det är ett helt annat slags test än KUB.
    Har ni inte fått stöd och förklaringar i vad detta innebär? Nästa steg borde vara moderkaksprov eller fostervattenprov.

• Anonym (Alfa)
    Anonym (W) skrev 2025-09-22 11:09:16 följande:

Skillnaden mellan kub och nipt som jag förstår det är att nipt är säkrare och kub är endast en uppskattning av risken. Nipt som ger ett resultat likt ert ska väl alltid följas upp med fostervattenprov eller moderkaksprov så att man kan få ett 100% säkert resultat. 

Prata med din barnmorska och be att få sitta ner och gå igenom resultatet och ställ alla frågor ni har. 

En viktig sak som jag hörde någon prata om är att diskutera vad man vill göra med svaret. Får man ett negativt svar - ja, vad ska man göra då? Det är nog bra att känna sig trygg i det valet redan innan man får det slutgiltiga svaret. För i vissa familjer är ett sjukt barn lika välkommet och i andra fungerar det inte. 

Ta hand om er. 

Väldigt bra tillägg och det fick vi också som tips. Redan på MVC faktiskt innan vi tog ställning till om vi ens ville göra KUB. Och gärna landa i ett gemensamt beslut för det vill man INTE sitta med sen när man har faktum, tro mig.

NIPT är celler från barnet medan KUB är olika värden som läggs in i en matris så tillförlitligheten på NIPT är betydligt högre. Ändå går man vidare med FVP eller MKP för att få två konkluderande resultat.
  • Anonym (Alfa)
    Anonym (F) skrev 2025-09-25 08:48:11 följande:
    Fast ser inte kub bra ut, så kan man bli erbjuden nipt.
    Så är det. Men NIPT är inte 100% garanti för något heller.
    Utan visar det på risk där också så går man vidare med MKP eller FVP.
  • Anonym (Alfa)
    Anonym (Cc) skrev 2025-09-25 11:45:34 följande:

Tror inte det är så vanligt att de aborteras med enbart Nipt som grund. Man gör det ju via en klinik som förklarar och kan skicka remiss vidare till invasiv testning. 

Jag var valt nipt mina graviditeter och skulle göra det igen om fler barn varit aktuellt. Det är ändå hög säkerhet.

Samma här. Och vi hade inte heller gått vidare och avbrutit med enbart NIPT som grund. 
Svar på tråden Bra resultat kub dåligt nipt