Anonym (W) skrev 2025-09-22 11:09:16 följande:
Skillnaden mellan kub och nipt som jag förstår det är att nipt är säkrare och kub är endast en uppskattning av risken. Nipt som ger ett resultat likt ert ska väl alltid följas upp med fostervattenprov eller moderkaksprov så att man kan få ett 100% säkert resultat.
Prata med din barnmorska och be att få sitta ner och gå igenom resultatet och ställ alla frågor ni har.
En viktig sak som jag hörde någon prata om är att diskutera vad man vill göra med svaret. Får man ett negativt svar - ja, vad ska man göra då? Det är nog bra att känna sig trygg i det valet redan innan man får det slutgiltiga svaret. För i vissa familjer är ett sjukt barn lika välkommet och i andra fungerar det inte.
Ta hand om er.
Väldigt bra tillägg och det fick vi också som tips. Redan på MVC faktiskt innan vi tog ställning till om vi ens ville göra KUB. Och gärna landa i ett gemensamt beslut för det vill man INTE sitta med sen när man har faktum, tro mig.
NIPT är celler från barnet medan KUB är olika värden som läggs in i en matris så tillförlitligheten på NIPT är betydligt högre. Ändå går man vidare med FVP eller MKP för att få två konkluderande resultat.