Inlägg från: Rudbeckius |Visa alla inlägg
  • Rudbeckius

"Amanda-effekten": Relationskris i halva Malmö – och i Sverige?

Vi är i övre medelåldern och sitter hemma  i TV-soffan hemma och fascineras, ofta med skämskudde, över de yngres relationsproblem. I Netflix-serien "Halva Malmö består av killar som dumpat mig" möter vi Amanda ? en kvinna i trettioårsåldern som klamrar sig fast vid sin mobil och jakten på bekräftelse. Hon är vacker, vass, välutbildad ? men fullständigt vilsen. Så jobbigt. Serien är rolig, ja, men också djupt allvarlig. För Amanda är nog inte unik. Är hon en spegel av ett växande samhällsproblem: relationell rotlöshet, inre tomhet och en generationsidentitet byggd på likes i stället för lojalitet? Är det så?

Bakom varje charmigt montage av sarkastiska sms och pinsamma one-night stands döljer sig något mer: en emotionellt övergiven människa som tappat förmågan att skapa djup, tillit och varaktighet. Att Amanda upprepat väljer otillgängliga män och själv flyr intimitet är inte bara underhållning på Netflix ? det är dokumenterat i otaliga studier om anknytningsstörningar, låg självkänsla och bekräftelseberoende.

Forskningen är alltså tydlig: personer med otrygg anknytning eller emotionell överkänslighet riskerar att hamna i korta, destruktiva relationer. Studier visar också att upprepade separationer påverkar den psykiska hälsan negativt, särskilt om individen saknar stabila vänskapsrelationer, självreflektion eller terapeutiskt stöd.

Men felet ligger inte bara hos Amanda. Vi lever i ett samhälle som förstärker hennes kris: där samhörighet byts ut mot yta, där engångskontakter premieras av dejtingappar, och där män ? ofta unga ? växer upp i ett emotionellt vakuum utan förebilder för sund maskulinitet.

Vi behöver sluta romantisera emotionellt kaos och istället bygga strukturer som gynnar mognad, empati och relationell kompetens.Fem förslag för ett relationellt starkare samhälle

* Inför relationskunskap i skolan. Precis som vi lär ut matematik bör vi ge unga verktyg för att förstå känslor, anknytning och gränser.

* Stärk mäns emotionella språk. Mansrörelsen bör lyftas som en del av jämställdhetsarbetet ? inte misstänkliggöras.

* Stoppa dejtingapparnas emotionella rovdrift. Kräv etiska riktlinjer för hur appar utformas, särskilt för unga vuxna.

* Normalisera terapi. Terapi bör ses som förebyggande hälsovård, inte som något för de "svaga".

* Uppvärdera vänskap. Medier, kultur och politik bör lyfta betydelsen av djupa vänskapsband ? inte bara romantisk kärlek.

Amanda springer genom Malmö, ensam bland tusen ansikten. Vi känner igen henne. Vi kanske är henne. Men vi kan välja en annan väg. En som leder bort från bekräftelsejakt och mot djupare, mänskligare samhörighet.

Och den vägen börjar inte i appen. Den börjar i oss själva.

• Svar på tråden "Amanda-effekten": Relationskris i halva Malmö – och i Sverige?
  • Rudbeckius

Klokt tänkt, Juni ? du sätter fingret på flera viktiga saker. Dejtingappar är faktiskt designade enligt samma psykologiska principer som spelautomater: belöning i form av dopaminpåslag, oregelbunden bekräftelse och ständig jakt på ?något bättre?. Det gynnar inte långsiktiga relationer, utan snarare ett konsumtionsbeteende där människor blir utbytbara.

Att vi i samhället behöver bättre samtal om relationer, känslor och vänskap är helt sant ? det är lika viktigt som sexualkunskap. Många saknar verktyg för att bygga trygghet, tålamod och ömsesidig respekt. Appar kan vara ett verktyg, men inte en genväg till närhet.

Vill vi ha bättre relationer ? romantiska eller vänskapliga ? behöver vi skapa sammanhang där människor ses som hela personer, inte som profiler i ett flöde.

Anonym (Juni) skrev 2025-09-22 11:43:09 följande:

Misstaget många gör är att de förväntar sig att hitta kärleken på dejtingappar. Det är ett medvetet val av skaparna till dessa appar att få användarna att stanna så länge som möjligt och spendera pengar på appen. De som stannar längst är de som riskerar att aldrig ta sig ur. Dejtingappar är beroendeframkallande och det är skaparna mycket väl medvetna om.

Att det behövs mer sexualkunskap, och framförallt fokus på relationer utöver sex, håller jag med om till 100%. Även att vänskap måste värderas minst lika högt som romantisk kärlek.

• Rudbeckius

Javisst, det ligger absolut mycket i det du skriver, Tvillingmamma ? tidig anknytning är avgörande för hur vi senare relaterar till andra. Men evidens från både psykologi och sociologi visar också att det inte är hela bilden. Många unga växer upp med goda föräldrar men formas ändå starkt av senare erfarenheter: mobbning, sociala medier, porr, dejtingkultur och otrygga skolmiljöer kan påverka anknytningen i tonår och vuxenliv.

Familjen är viktig, men samhället har också ett ansvar. Precis som vi lär barn matte och historia i skolan, bör vi ge dem språk för känslor, gränser, respekt och empati. Det gynnar inte bara kärleksrelationer ? utan även vänskap, arbetsliv och psykisk hälsa.

Vi behöver alltså både trygga hem och kloka skolor. Det är inte ett antingen eller ? utan ett både och.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-22 12:03:45 följande:

Om en ung människa har otrygg anknytning beror det på att det varit problem i den tidiga anknytningen till föräldrarna, till mamma och pappa. Det är kvaliteten på den anknytningen som spelar roll.
    Det är inte skolan som är ansvarig för att lära unga människor om relationer, detta är familjernas ansvar. Vägen till goda relationer börjar i familjen. 

• Rudbeckius

Ja, det stämmer att dejtingappar aktiverar psykologiska mekanismer som kan bli problematiska. Forskning visar att "valmöjlighetsparadoxen" ? alltså att för många val leder till minskad tillfredsställelse ? är särskilt stark i digital dejting. När apparna signalerar att "någon bättre alltid finns ett svep bort" undermineras djupare engagemang.

Det förstärks av dopaminbaserade belöningscykler som liknar dem vid spelberoende: tillfälliga matcher och nya konversationer ger snabba kickar men bygger sällan långsiktiga relationer. Många fastnar i ytlig kontaktjakt och undviker att investera i verklig närhet.

Psykologim pekar också på att människor med otrygg anknytning kan förstärka sina mönster genom dejtingappar ? antingen genom att klamra sig fast vid bekräftelse eller genom att undvika sårbarhet genom ständig nykonsumtion av kontakter.

Lösningen är väl inte att fördöma appar i sig, utan att använda dem medvetet: med reflektion, avgränsningar och en klar inre kompass. Relationer mår bäst av långsam tillit, inte oändlig tillgång. Men det är lätt att säga ju.

Vänskap, förtroende och verklig närvaro behöver lyftas lika högt som passion och romantik ? i både utbildning och vardag.

Anonym (Tanke) skrev 2025-09-23 12:30:34 följande:
    En annan sak som också kan vara dåligt med dejting appar är att man kan ha så många på gång samtidigt, att man kanske aldrig nöjer sig. Det kan alltid finnas någon bättre som man missar om man stadgar sig.
  • Rudbeckius

Jag upplevde att hon nätdejtade väldigt mycket med Tinder samtidigt som hon flirtade med bartender, granne i bostadsrättsföreningen med flera.Problemet var ju mycket hennes totala brist på självförtroende och desperata jakt på bekräftelse. Och oj vad hon överanalyserade...

Ezmeraldah skrev 2025-09-23 13:47:27 följande:
    Fast Amanda nätdejtar ju inte. Hon är ju jättesocial och bra på att ta kontakt i verkliga livet genom ta initiativ, föreslå sktiviteter, bjuda in, be om hjälp osv. Hon träffar ju män i alla möjliga situationer. Och hon har ju massor av nära vänner som hon värderar högt, hon har en jättebra relation till mamma och syster och hon gör allt hon kan för att göra det bästa av relationen till pappan och hans familj. Jag tycker inte att hon saknar verktyg för att bygga trygghet eller att hon tror att nätdejting är lösningen. Hon hade lite kul med en bartender som var ett svin och som sen vill förstöra för henne (vilket är väldigt orealistiskt) och det är inte hennes fel.

Amanda är 30 men beter sig som 20. Jag satt hela tiden och tänkte "haha sådär var jag när jag var 20". Och då upplever jag ändå att jag själv var barnslig och "efter" jämfört med mina jämnåriga. 
  • Rudbeckius

Jesus christ, ?dra på stora växlar? säger du ? men du själv trampar plankan rakt ner i relativistträsket. Visst, inte alla är fast i dejtingappar. Men att DU och ditt crew minsann hittade kärleken på klätterkursen betyder inte att Amanda-generationens relationskaos är en myt. Det finns gedigen forskning på det här: app-kultur förstärker otrygg anknytning, belönar yta och skapar ett bekräftelseberoende som sabbar djupare kontakt. Det är psykologi 101, inte moralism.

Du missar poängen totalt: det handlar inte om att ALLA dejtar destruktivt ? utan att många fastnar i ett loopat mönster av korta, tomma kontakter som varken leder till stabilitet, anknytning eller mognad. Skillnaden mot 80-talet? Då fanns inga algoritmer som gödde vår osäkerhet med endorfinpåslag varje gång någon ?lajkar? din bild. Det fanns noll ekonomisk vinning i att du aldrig blev kär. Nu tjänar apparna pengar på att du förblir olycklig och hungrar efter nästa match. Det är den systemkritiken som du avfärdar som ?dravel?.

Och jo ? kön spelar roll. När kvinnor hänger ut sina ex i krönikor är det ?modigt självutlämnande?. När män gör det? Då är det "bittra incels". Det är ett dubbelt narrativ där viss narcissism förpackas som kulturjournalistik ? men som mest skriker ?se mig!? i 12 punkters Georgia.

Summa summarum: ingen säger ju att det är kört för kärleken. Men förnekar du att dagens digitala miljö påverkar våra relationer negativt ? då har du inte läst på. Eller så vill du bara försvara det destruktiva för att det ger en illusion av din egna lilla kontroll. Och självgodhet.

Anonym (Stor växel) skrev 2025-09-23 14:00:46 följande:
    Jesus christ, snacka om att dra på stora växlar efter att ha kollat på en serie. Det är en liten grupp som ligger runt av både män och kvinnor. Byt ut kvinna mot man så har du samma situation. Jag tillhör den yngre generationen där dejting appar är väl använda och långt ifrån alla träffar sin respektive genom dejting app. Ofta träffar man sin respektive genom vänner, universitet eller hobbies. Varken jag eller många i min vänskapskrets har haft problem att hitta någon och alla har barn idag och lever i tvåsamhet. Jesus christ alltså vilket dravel. 
  • Rudbeckius

Ja, tack för intressant och bra fråga. Här kommer långt svar. För att svara rättvist måste vi förstå både likheter och skillnader mellan vår ungdoms relationslandskap på 1980-talet och dagens ? samt vilka psykologiska och kulturella strukturer som format respektive generation.

På 1980-talet fanns inga dejtingappar, och det gjorde stor skillnad. Man var tvungen att träffas i verkliga livet: via skolan, jobbet, föreningslivet, studentnationer, dansbanor (sällan logdans, mer disco eller Folkets Park), fester eller genom vänner. Det var ofta nervöst och långsamt ? men det krävde mod, närvaro, tålamod och empati. Ett ?swipe? var istället ett leende i korridoren, ett försök till samtal, ett ?ska vi ta en fika?? ? och det fanns inga alternativa kandidater som väntade i mobilen om det blev tyst i några dagar.

Relationsproblem då handlade ofta om svartsjuka, otrohet, könsroller, brist på kommunikation eller oförmåga att utvecklas tillsammans. Men man var också mer benägen att ?jobba på? relationer ? delvis av social press, men också av praktiska och kulturella skäl. Det fanns färre exit-strategier och mindre illusion om att gräset alltid var grönare någon annanstans. Man kunde inte blocka eller ghosta så lätt.

Idag ser vi en annan typ av relationskris, enligt både psykologisk forskning (t.ex. Sue Johnson, Esther Perel, och anknytningsteoretiker) och sociologiska analyser:
    ? Ökad känsla av relationsambivalens (man vet inte vad man vill, eller vågar inte binda sig). 
    ? Valmöjlighetsparadoxen: ju fler alternativ, desto svårare att känna sig nöjd
    ? Ett ständigt flöde av mikrobekräftelser (likes, meddelanden, matchningar) som triggar dopamin och flyktbeteenden
    ? Och inte minst: brist på förebilder för långsiktiga, trygga relationer i en fragmenterad samtid där både familjer och samhällen är mer splittrade

Så ? vi hade absolut våra relationsproblem då också. Men dagens generation, inklusive de som inte växte upp med appar men lever i appkultur nu, ställs inför nya utmaningar: informationsöverflöd, ständig jämförelse, och en marknadslogik som ibland gör kärlek till konsumtion.

Vi som är äldre har inte alla svar ? men vi har perspektiv. Det betyder inte att vi romantiserar det förflutna. Bara att vi ser att något har gått förlorat: närhetens tålamod, förväntans glädje, den genuina upptäckten av en annan människa ? i verkligheten, utan filter och algoritmer.

Ezmeraldah skrev 2025-09-23 14:01:21 följande:
    Vad hade man för relationsproblem när ni var unga då om man får fråga? Långa köer till logdansen?

Har ni läst boken med samma titel, som serien bygger på ("Halva Malmö består av killar som dumpat mig" av Amanda Romare)? Det är en självbiografi med fiktiva inslag. Själv är jag i ungefär samma ålder som författaren till boken, nämligen i yngre medelåldern, och dejtingappar fanns inte när vi var unga så vi har inte formats av nån sån kultur.
  • Rudbeckius

Du har fel och är så bergsäker. Om du ser serien igen kan du se att hon använde appen mycket för att träffa ett gäng killar i snabb följd, i slutet t o m en dansk som ville leka häst naken. Och den här debatten handlar inte bara om appen, du missar poängen. Du illustrerar precis det fenomen vi diskuterar.

Det intressanta är inte att du ogillar min ton ? det är att du reflexmässigt försvarar Amanda, trots att själva seriens dramaturgi bygger på hennes självdestruktiva beteende. Hon lever inte alls ett kreativt liv i harmoni ? hon famlar, projicerar och upprepar samma mönster. Och det visas medvetet. Seriens styrka är just att den inte glorifierar henne. Det är en sårbar, självutlämnande bekännelse ? och du väljer att läsa det som girlboss-poesi. Komiskt och faktiskt enfaldigt.

Att du skriver att "hon är stark och modig" är ett klassiskt retoriskt knep: du vänder på betydelsen av begrepp för att slippa ta i det svåra. Bekvämt. Självbedrägeri blir mod, bekräftelseberoende blir kreativitet, känslomässig flykt blir frihet. Samma logik ser vi i hela influencer-generationen ? där man kallar trauma för "sin story" och misstag för "min resa".

Amanda (och seriens manus) visar istället något mycket allvarligare ? och mänskligare
    * En person med otrygg anknytning
    * Som söker närhet men flyr intimitet
    * Som föraktar sårbarhet hos män men projicerar sin egen rädsla
    * Som säger en sak men signalerar något annat ? gång på gång
    * Som skriver om män men undviker sig själv

Det är inte mod. Det är faktiskt förvirring. Och det är tragiskt just för att det är så vanligt.

Slutligen: ditt personangrepp säger mer om din affektreglering än om min analys. Vi diskuterar en Netflix-serie, Ezmeraldah. Inte mitt civilstånd på nåt sätt. Om du inte kan skilja sak från person ? hur ska du kunna skilja äkta kärlek från flyktig bekräftelse?

Ezmeraldah skrev 2025-09-24 23:02:10 följande:
    Vem av killarna träffade hon via Tinder? Förutom sin gamla klasskompis som hon råkade se på Tinder. Men de hade ju träffats flera gånger innan de matchade på Tinder så det räknas inte. 

Jag tycker inte att hon totalt saknar självförtroende. Jag tycker att hon är stark och modig.

Jag tycker att du är dryg och otrevlig och har en översittarattityd. Trots att du inte ens lyckats förstå innehållet i en dramaserie så tycker du dig veta bäst. Jag beklagar verkligen att nån var dum nog att gifta sig med dig. Jag lever hellre Amandas kreativa och kärleksfulla tillvaro än att behöva spendera tid med nån dryg idiot.
  • Rudbeckius

Tack för analys, Ezmeraldah ? fast det blev mest dina känslor och otrevliga personlighet.

Jag jämförde två kulturer, du kallade mig tönt. Jag visade på forskning, du bad mig gräva ner mig. Det visar så dina svagheter.

Kanske är det just det som är problemet i vår samtid: när kritik av en serie om emotionell vilsenhet bemöts med enfaldiga personangrepp ? istället för reflektion.

Amanda må vara "underbar", men att blunda för hennes destruktiva mönster och kalla det styrka hjälper ingen. Särskilt inte henne. Och alla de som liknar henne.

Och nej ? det är inte avundsjuka att föredra verkliga relationer framför algoritmer och jakten på likes. Det är bara... sunt förnuft. Prova det.

Ezmeraldah skrev 2025-09-24 23:03:58 följande:
    Men lägg ner din tönt. Gå och gräv ner dig nånstans. Amanda är underbar och du är avundsjuk. 
  • Rudbeckius

Men lilla vän ? nu gör du exakt det klassiska retoriska tricket: du individualiserar ett strukturellt problem. Det är som att säga: "Det är inte fel på snabbmaten, bara på den som blir fet." Bekvämt. Beklagligt. Och intellektuellt ohederligt.

Visst, det finns människor med trygg anknytning. Det förnekar ingen. Men studier från bland andra Mikulincer & Shaver, samt Sue Johnsons terapiforskning, visar att upp till 40?50 % av vuxna i västvärlden uppvisar någon form av otrygg anknytning. Det är inte en liten grupp. Det är en växande epidemi ? särskilt i digitala miljöer.

Och ja, apparna förstärker detta. Det är inte bara "hur man använder dem", det är hur de är byggda. Likt enarmade banditer triggar de dopaminsystemet (se forskning av Fisher, 2016). De belönar yta, flykt och splittring. De designas för att hålla dig kvar i appen ? inte för att du ska hitta någon och lämna.

Ditt svar är tyvärr ett typiskt försvar från någon som antingen inte orkar ta in hur djupt teknologin påverkar våra psykologiska mönster ? eller som har ett egenintresse i att förneka det. Kanske för att det känns tryggare att tro att du själv har kontroll, att problemet bara ligger hos "de andra".

Men låt oss tala klarspråk: det är inte befolkningen som behöver "skärpa sig" ? det är kulturen vi skapat som behöver granskas. Ditt försök att relativisera forskningsläget är genomskinligt. Och det avslöjar mer om din vilja att slippa självrannsakan än om något faktiskt argument.

Så nästa gång du kallar ett samhällsproblem för "personligt ansvar"- fråga dig först: Vem tjänar på att du tänker så?

Anonym (Stor växel) skrev 2025-09-25 13:21:59 följande:
    Men lilla vän, alla har inte en otrygg anknytning utan de flesta har en trygg anknytning så att du försöker klistra på en liten grupp i samhället på hela gruppen samhället i stort blir totalt fel och missvisande. Det är inga problem med dejtningappar, problemet ligger hos den som använder den. 
Svar på tråden "Amanda-effekten": Relationskris i halva Malmö – och i Sverige?