Bjuder inte på mat pga ekonomi
Hur vanligt är det att man inte bjuder barnens kompisar på mat pga begränsad ekonomi? Är det något dina barn har upplevt eller något som du själv begränsar pga ekonomi?
Hur vanligt är det att man inte bjuder barnens kompisar på mat pga begränsad ekonomi? Är det något dina barn har upplevt eller något som du själv begränsar pga ekonomi?
Jag var nyfiken på detta eftersom jag själv tänker att det inte är självklart att man Kan bjuda på mat hela tiden. Själv är jag uppvuxen i en mindre stad så de i klassen kom från alla segment av befolkningen. Däremot bor vi nu själva i en bättre beställd förort till en av Sveriges största städer. Därmed är alla barnen träffar mycket mer homogena. De har ingen aning om att de har det ekonomiskt ganska bra. Det är så mycket här som barnen tar för givet... Barnen frågar själv om de kan äta middag hos en. De Tycker de ska ut på lokala restaurangen titt som tätt (ingenting som jag brukar godkänna specieltl ofta dock, då får det bli månadspengen som får gå), överlag har ett beteende som jag själv inte alls känner igen från min uppväxt. Blev man bjuden i kiosken av kompisens föräldrar så tog man typ det billigaste. nu har barnen inga problem om att be om det största och dyraste. typ så om man generaliserar lite. jag tycker det är underligt och försöker prata om det med mina barn men de tycker mest att jag ?föreläser?
Jag bjuder gärna. Jag får veta mer om vad som händer i mina barns liv vid dessa måltider än vad mina barn berättar själva på en månad. Det är ju underbart att lyssna på deras historier och få lite insider.
ibland har man inte planerat för matgäster eller barnen skulle själva värma rester för man själv ska iväg på något annat (barnet är 13). Då säger jag att de får ta vad som finns i kyl och frys Och sätta ihop något. Det gör de ofta gladeligen och ingen bryr sig om det blir lite olika saker de får servera sig. kan se hur de växer med uppgiften och tycker det är kul.