EpicF skrev 2025-09-23 15:51:22 följande:
Har man flera barn är det inte alls ovanligt att helt plötsligt ha fyra extra barn som ska ha mellanmål och kanske även middag. Eller lunch + mellanmål/middag på helgen eller vid skollov/lovdagar.
När jag växte upp och var runt 12-16 så var vårat hem en fritidsgård då alla våra kompisar var hos oss efter skolan och kvällen. Och jag hade i den åldre tre syskon som var lika gamla som mig. Så bara för fyra så kunde det absolut vara fyra extra ungar. Kanske även mina småsyskon eller mina äldre också hade kompisar på besök och vips så kunde vara sex ungar extra som ska ha middag.
I en familj med 9 barn så kan det kännas i plånboken arr behöva utfodra extra barn.
Mina föräldrar hade dock råd, så för oss var det inga problem.
Men jag hade kompisar vars föräldrar fick vända varje krona för att gå runt ekonomiskt. Där var det inte möjligt att bjuda barnens kompisar på middag.
det finns ju undantag för allt men det du beskriver är extremt ovanligt att ha 9 barn. I dessa fall där ett specifikt hem blir en fritidsgård så får väl föräldrarna ha tillräckligt med förnuft att säga att dagen efter leker man hos någon annan om det nu är ett problem att bjuda på mat.
det finns inget tvång att man alltid måste vara hemma hos samma person och leka .
jag står fast vid att det är en felprioritering att inte bjuda sina barns vänner på mat. Ett stort paket pasta kostar typ ingenting.