Inlägg från: jenniferlopez |Visa alla inlägg
  • jenniferlopez

Bjuder inte på mat pga ekonomi

Herregud vilka ordval ni har, göda andras barn, gratiskollo, barnvakt, agera fritidsgård, anse sig vara duktig för man bjuder på mat? Wtf? Se värdet i att ert barn har fina vänner som känner sig trygga hos er. att Koka lite extra pasta eller göra en macka blir ingen vräkt av. 

självklart att man inkluderar sitt barns kompisar och bjuder dem på mat om man ändå ska äta! Skickar ni hem era egna vänner när ni ska fika eller äta middag tillsammans? ber folk swisha för halva middagen? 

de jag själv upplevt inte bjudit har vart snåla, det har inte handlat om att de har ansträngd ekonomi 

• jenniferlopez
    Virriga Vera skrev 2025-09-23 10:47:12 följande:
    Nu är mina barn vuxna, men när de var mindre så hade vi minst 3-4 barn här hemma dagligen och även om vi inte hade ansträngd ekonomi så blev det en betydande kostnad om vi hade gett 4 extra barn mat 7 dagar i veckan. De pengarna ville vi hellre lägga på vår egen familj. Jag bakade, saftade, syltade, lade in grönsaker och sydde barnens kläder för att vi skulle ha råd att göra saker med våra barn, inte för att ge 4 extra barn 1-2 mål mat om dagen. Mina barn skulle inte få sämre mat för att deras kompisar skulle äta lunch och middag här.

jag har aldrig någonsin hört om att någon har minst fyra kompisar hos sig varje dag, som äter två mål mat hos er 7 dagar i veckan. sorry men det låter rätt kryddat och påhittat. pratade du inte med deras föräldrar om situationen? 

• jenniferlopez
    Virriga Vera skrev 2025-09-23 14:04:03 följande:
    Jag kallade det lunch, men de flesta vardagar så åt de när de kom från skolan och då hade de kompisar med hem. Jag var tvungen att sätta regler att det inte fick följa med några barn alls med hem. Vad skulle jag prata med föräldrarna om? De fick ju ingen mat hos oss, de fick cykla hem och äta hemma.

Att någons barn plus minst tre andras barn är hos er och äter lunch och middag 7 dagar i veckan är ju något jag som förälder absolut skulle pratat med de andra föräldrarna om. man pratar ju med sina barns kompisars föräldrar om allt möjligt! eller hände detta en gång? På dig lät det som det pågick konstant?

• jenniferlopez
    Virriga Vera skrev 2025-09-23 15:39:38 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Jag beskrev varför vi INTE bjöd barnens kompisar på mat. De fick inte mat. Varför ska jag då kontakta barnens föräldrar?

ops jag snälltolkade dig att du faktiskt bjudit barnen på mat men sedan slutat, ser nu att du vart snål rakt igenom. Barn minns sådant varande du vet. 

• jenniferlopez
    EpicF skrev 2025-09-23 15:51:22 följande:
    Har man flera barn är det inte alls ovanligt att helt plötsligt ha fyra extra barn som ska ha mellanmål och kanske även middag. Eller lunch + mellanmål/middag på helgen eller vid skollov/lovdagar. 

När jag växte upp och var runt 12-16 så var vårat hem en fritidsgård då alla våra kompisar var hos oss efter skolan och kvällen. Och jag hade i den åldre tre syskon som var lika gamla som mig. Så bara för fyra så kunde det absolut vara fyra extra ungar. Kanske även mina småsyskon eller mina äldre också hade kompisar på besök och vips så kunde vara sex ungar extra som ska ha middag.

I en familj med 9 barn så kan det kännas i plånboken arr behöva utfodra extra barn.

Mina föräldrar hade dock råd, så för oss var det inga problem. 

Men jag hade kompisar vars föräldrar fick vända varje krona för att gå runt ekonomiskt. Där var det inte möjligt att bjuda barnens kompisar på middag. 

det finns ju undantag för allt men det du beskriver är extremt ovanligt att ha 9 barn. I dessa fall där ett specifikt hem blir en fritidsgård så får väl föräldrarna ha tillräckligt med förnuft att säga att dagen efter leker man hos någon annan om det nu är ett problem att bjuda på mat. 

det finns inget tvång att man alltid måste vara hemma hos samma person och leka .

jag står fast vid att det är en felprioritering att inte bjuda sina barns vänner på mat. Ett stort paket pasta kostar typ ingenting.

• jenniferlopez
    Studentpappa skrev 2025-09-23 17:25:20 följande:
    Kan man hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt så kan det ju vara så att man alltid bjuder men barnet/barnen i sin tur blir aldrig bjuden tillbaka. Då försvinner min lust att vara generös. Man ställer alltid upp och skjutsar men de andra föräldrarna gör det inte osv.

Så länge det går åt båda håll inkluderar vi alltid kompisar. Men viljan försvinner om det utnyttjas.

ja det förstår jag helt. Det där hade också gjort mig irriterad. men vad säger föräldrarna när du tagit upp detta med dem att de aldrig bjuder tillbaka eller skjutsar?

• jenniferlopez
    Anonym (l) skrev 2025-09-23 21:21:05 följande:
    vem säger att pastan är det dyra i en maträtt hahahahaha

ingen? Det är ju exakt min poäng. Pasta är svinbilligt och lätt att göra mycket av om ekonomin är dåligt. 

hellre bjuda på enkel pasta än inget alls. 

• jenniferlopez
    Anonym (l) skrev 2025-09-23 21:22:43 följande:
    Du måste vara bitter om du minns sådant sen du var barn med denna inneboende aggression. Jag minns snälla föräldrar till mina vänner, om de bjöd på middag eller inte kommer aldrig spela någon roll för mig.

det är mer komiskt, något man skrattar åt och tycker är pinsamt. någon inneboende aggression låter mer som en projicering från ditt eget håll. 

• jenniferlopez
    EpicF skrev 2025-09-23 21:28:25 följande:
    På vilket sätt är det snålt att faktiskt inte har råd att ha extra barn på middag var och varannan dag?

du får googla definitionen av att vara snål om du inte förstår konceptet. 

kommer någon hem till ens hus så bjuder man. 

• jenniferlopez
    Studentpappa skrev 2025-09-23 21:47:15 följande:
    Jag är ingen Karen som ringer upp och tjafsar med barnens kompisar. Det är barn i åldern att dom är stora nog att ta sig runt själva, ang skjuts får dom ta den diskussionen själva när dom ringer.

- Nu har jag skjutsat er dit, ring xxx föräldrar eller ta bussen. 

I nuläget är det ingen kompis föräldrar som är så, det var 1-2 år sedan.

det är ju fullt möjligt att kommunicera med andra vuxna (och barn!) utan att behöva vara en karen som tjafsar. Man kan ju prata helt normalt sätt. Det verkar i den här tråden som att alla är lite småsura men ingen vågar prata med andra föräldrar om en situation som uppenbarligen stör en.

• jenniferlopez
    EpicF skrev 2025-09-23 21:33:50 följande:
    Snarare en felprioritering att bjuda sin barns kompisar när man knappt får ekonomin att gå runt. 

Ja, det ör ovanligt med 9 barn. Men jag är uppvuxen med familjer som hade många barn. Vissa hade råd art bjuda barnens kompisar på mat, andra hade inte. 

Nej, för dig kanske inte ett stort paket kostar många kronor. Men för en familj som varje månad måste vända och vrida varenda krona för att få ekonomin att gå ihop och då kan det där stora pasta paketet göra att bägaren rinner över. Är det verkligen så svårt att förstå för dig? 🤔

Men varför anser du att det är en felprioritering att inte bjuda barnens kompisar på mat? 

Jag att du aldrig har fått vända och vrida på varenda krona. 

men skicka hem barnen till andra vänner några dagar i veckan då? Hur svårt ska det vara? Att ha 9 ungar där alla har två vänner var hemma hos sig kontant är ju ett extremt exempel som troligtvis inte ens är sant.
    är det så knapert på kontot skaffar man inte 9 barn! 

• jenniferlopez
    Anonym (l) skrev 2025-09-23 21:32:25 följande:

Du var mig en.... Skål

snacka om att vara mer pinsam med att servera enbart pasta än att skicka hem någon

brukar du du be kompisarna vänta på rummet också medans dina barn äter? Att folk är så snåla var nåt nytt, hjälp 😂
Svar på tråden Bjuder inte på mat pga ekonomi