Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Bjuder inte på mat pga ekonomi

Det beror ju på, finns ju gott om föräldrar som skickar iväg sina ungar som på ett gratis kollo. Där blir man ju mest less på att vara gratis barnvakt för att dom ska pilla sig i naveln. Sitter inte i ekonomin då, utan att det är pissig stil.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 10:34:43 följande:

Herregud vilka ordval ni har, göda andras barn, gratiskollo, barnvakt, agera fritidsgård, anse sig vara duktig för man bjuder på mat? Wtf? Se värdet i att ert barn har fina vänner som känner sig trygga hos er. att Koka lite extra pasta eller göra en macka blir ingen vräkt av. 

självklart att man inkluderar sitt barns kompisar och bjuder dem på mat om man ändå ska äta! Skickar ni hem era egna vänner när ni ska fika eller äta middag tillsammans? ber folk swisha för halva middagen? 

de jag själv upplevt inte bjudit har vart snåla, det har inte handlat om att de har ansträngd ekonomi 

Kan man hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt så kan det ju vara så att man alltid bjuder men barnet/barnen i sin tur blir aldrig bjuden tillbaka. Då försvinner min lust att vara generös. Man ställer alltid upp och skjutsar men de andra föräldrarna gör det inte osv.

Så länge det går åt båda håll inkluderar vi alltid kompisar. Men viljan försvinner om det utnyttjas.
  • Studentpappa
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 21:23:14 följande:

ja det förstår jag helt. Det där hade också gjort mig irriterad. men vad säger föräldrarna när du tagit upp detta med dem att de aldrig bjuder tillbaka eller skjutsar?

Jag är ingen Karen som ringer upp och tjafsar med barnens kompisar. Det är barn i åldern att dom är stora nog att ta sig runt själva, ang skjuts får dom ta den diskussionen själva när dom ringer.

- Nu har jag skjutsat er dit, ring xxx föräldrar eller ta bussen. 

I nuläget är det ingen kompis föräldrar som är så, det var 1-2 år sedan.
  • Studentpappa
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 23:28:51 följande:

det är ju fullt möjligt att kommunicera med andra vuxna (och barn!) utan att behöva vara en karen som tjafsar. Man kan ju prata helt normalt sätt. Det verkar i den här tråden som att alla är lite småsura men ingen vågar prata med andra föräldrar om en situation som uppenbarligen stör en.

Ja det är det säkert, men jag vet inte hur jag skulle lyckats utan att trampa någon på tårna. 

-Hej det är Kerstins pappa, er dotter får ju alltid mat hos oss även om vi äter hämtmat. Men ni bjuder bara på makaroner och korv på sin höjd. Äter ni hämtmat blir inte hon bjuden. Grinar ni när ni skiter också? (Vi vet att dom är snåla det är inget nytt).

Jag skulle omöjligt kunna linda in det, det var enklare att bara göra likadant. Kontentan är inte att jag är konflikträdd, utan att jag inte ville att det skulle gå ut över dottern som har svårt med kompisar. 
  • Studentpappa
    Anonym (J) skrev 2025-09-24 14:22:15 följande:
    Vet du att alla dessa har bil och bilen är tillgänglig?.
    Det är helt vanliga svenssons med hus, jobb och bilar.
Svar på tråden Bjuder inte på mat pga ekonomi