Konstruktiv politik
Jag anser att vi behöver tänka om ang skatt och statlig finansiering.
Tycker det är ett inbyggt tänkande i Sverige att skatten måste vara hög och det är fult att vilja sänka den. Att majoriteten per automatik hoppar till slutsatsen att det behövs mer resurser när något i samhällskontraktet inte fungerar som det ska.
Jag tycker att det hade varit mycket bättre om alla, istället för att fråga varför får dom inte mer pengar. Att man istället börjar fråga varför räcker inte pengarna?
Det är väldigt smidigt för politiker och tjänstemän, så fort något inte levererar så kan man alltid skylla på att resurserna räcker inte, staten måste ta sitt ansvar och skjuta till mer.
Iprincip alla skatte infrastruktur områden har bara blivit sämre genom åren. Saker fungerade bättre för i tiden, sjukvårdsköer är bara ett exempel. Finns andra förklaringar med förstås, men den största anser jag är att. Man får MYCKET mindre för en skattefinansierad hundring till vården idag än man gjorde förut.
Trots att vi idag lägger långt mer resurser på vård och polis tex, även mycket mer pengar än jämförbara länder. Som ändå får deras satsningar att leverera bättre.
Detta är politiker och tjänstemännens fel, det handlar inte om resurser, det handlar om hur dom används. För gick mycket mer av den vård riktade hundringen till faktiskt vård, idag ska den täcka många fler saker innan den kommer till faktiskt vård. Tjänstemana sektorn som sväller som en hydra, många hittepå jobb som handikappar vård och läkare, allt blir långsammare och mindre effektivt av byråkrati och pappersarbete.