Anonym (tre steg) skrev 2025-09-22 19:44:28 följande:
Steg 1: Inför medborgarlön, som avräknas med hälften av intjänad lön eller andra bidrag, samt se till att stegen blir kortare (ex. idag kan man få 25, 50, 75 eller 100% sjukpenning eller dito ersättning, men det finns gott om folk som skulle kunna jobba i 10%-steg, ex jobba 40%, men får då idag ett glapp mellan hur mycket de kan jobba och hur mycket de får i sjukpenning/erstänning)
Steg 2: Ursäkta att jag citerar fröken Tunberg här, men "Lyssna på forskarna". Och då menar jag inte i klimatfrågan enbart. De senaste dagarna, inför och efter budhetproppen lagts, har vi sett gång på gång fur stora delar av den sågas av sakkunniga. Nästan alla delar av hur Sverige sköts, eller missköts, kan härledas av att politikerna inte lyssnar på sakkunniga.
Steg 3: Sluta sänka skatterna. Japp. SLUTA sänka skatterna. Alla, särskilt de till höger, vill ha det som på 1970-talet. Men ingen, särskilt inte de till höger, vill betala för det.
Så, nu har vi det bättre allihop. Sedan finns det massor kvar att detaljplanera och styra om.
Intressant, kan tycka att det borde föras en diskussion när det gäller just hur man ser till att de som inte har någon inkomst bidrar bäst till allmänheten samt får en konstruktiv sysselsättning. Just sjukersättning kan ju bli självuppfyllande, riskerar att få folk att fastna där.
Om vi nu tar i betänkande att si kommer att ta över jobb så kanske en form av medborgarlön behöver vara nödvändig.
Jag tror däremot att skattesänkningar kan komma till om man förändrar upplägget med bidrag och skapar incitament. Det kan vara lite som att skjuta sig själv i foten om man skapar ett samhälle där skatterna bekostar mycket. Lönerna i vissa yrken hålls då nere och lönerna i andra blir då överbetalda. Då behöver staten kompensera än mer med bidrag för att få ekvationen att gå ihop.