• Anonym (Lofsan)

Hur länge tar det?

Lång historia extremt kort, Är i ett förhållande. Vill stanna kvar. Blev ordentligt omskakad av en tid då han troligen krisade och gjorde massa dumma grejer mest på sociala medier som jag mådde dåligt av. Sviktande förtroende, och han slutade inte trots att vi nästan bröt upp. Obefintligt sexliv under den perioden  så jag kände mig åtsidosatt, "utbytt" och ful. Nu har vi det väl bra igen, han vill gärna vara nära och vi umgås mycket. Han säger ofta att han älskar mig och vill att allt ska vara bra. men jag är fortfarande osäker. Det räcker med att han får massor med snap points under samma dygn för att jag ska bli orolig. Finns det något jag kan göra för att må riktigt bra igen? 

• Svar på tråden Hur länge tar det?
  • KimLinnefeldt

Nu spekulerar jag bara, men kan det vara så att han är bipolär, att han har perioder när han blir väldigt utlevande och hejdlös, och andra perioder när han är lugnare?

• Anonym (Nyfiken)

Får jag fråga vad det handlar om? har han chattat osv med andra? 

• Anonym (Umpalumpa)

Tillit tar tid att bygga upp på nytt. Det kan åratal. Och det är hans jobb att bygga upp det i form av självinsikt,  ta på sig skuld, förändra sina vanor, sluta med saker som han vet är sårande etc etc.. samt att ni måste ha en pågående kommunikation med fullt öppna kort på bordet om känslor, behov och förlåtelse. 

Många gånger kan man behöva hjälp med tex samtalsstöd både som par och som enskild. Och det är väl det jag tänker att du måste kunna ta tag i för egen del. Hitta en kurator att tala med tex för att stärka dig själv och veta att du är på rätt väg och kan bolla det som händer i er relation. 

• Anonym (Lofsan)

Ja det har han gjort. Både med okända och någon som är bekant. Även varit på tinder ( åtminstone såg jag symbolen)såg nån gång över axeln en sida full med vackra tjejer i hans telefon, Vet inte riktigt vad det var? kommenterat bilder, varit i grupper, mm

• Anonym (Lofsan)

Jag vet inte om han är bipolär, men har lite olika personlighet. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Lofsan) skrev 2025-09-23 16:48:41 följande:

Ja det har han gjort. Både med okända och någon som är bekant. Även varit på tinder ( åtminstone såg jag symbolen)såg nån gång över axeln en sida full med vackra tjejer i hans telefon, Vet inte riktigt vad det var? kommenterat bilder, varit i grupper, mm

Jadu, alla har ju olika gränser. jag tycker det är okej att min partner endast KOLLAR på t.ex tjejer, eller porr, men inte att kontakta osv, det ser jag som otrohet, och jag personligen kan inte förlåta en otrohet, det hade nog gnagt i mig hela tiden även om jag ville förlåta. 
    att ändra någons beteende är inte en bra idé, slutar med att de sker bakom ryggen på en, så du får ställa dig frågan, är det något du kan leva med? 
    sedan kanske han behöver gå och prata med någon för att sluta med det beteendet.
  • Anonym (Lofsan)

Så om man börjat med ett sånt beteende så är det troligt att det fortsätter? Det är det jag är mest orolig för. Kan nog klara att förlåta till slut men absolut inte om det händer igen. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Lofsan) skrev 2025-09-23 18:07:37 följande:

Så om man börjat med ett sånt beteende så är det troligt att det fortsätter? Det är det jag är mest orolig för. Kan nog klara att förlåta till slut men absolut inte om det händer igen. 

Skulle inte säga att de är en garanti att han kommer fortsätta, men risken är stor ja. men det beror självklart av vilken anledning han väljer att vara otrogen, plus att han fortsatte med det trots att ni var nära på att separera. Sedan finns det alltid terapi och hjälp att få om han vill men inte kan sluta. Jag tror tyvärr att den hårda sanningen är att beteenden kommer att upprepas, och att du kommer behöva ställas inför ett val. Jag hade lämnat direkt om jag var du, hade aldrig kunnat förlåta en otrohet. 
Svar på tråden Hur länge tar det?