• wthyr95

Är mäklare verkligen värd pengen?

Hej! Jag är nyfiken på hur många som har erfarenhet av att sälja sin bostad privat, alltså utan mäklare.

Mäklararvodena är ju ofta väldigt höga (100 000 kr eller mer i storstäder), och jag funderar på om det egentligen går lika bra att fixa fotografering, annons och kontrakt själv. 

I andra länder är det betydligt vanligare att sälja och köpa bostäder privat än i Sverige. Jag tycker det borde ske en ändring men just nu finns inte jättemånga alternativ. Dom vanligaste alternativen är väl facebook grupper, blocket bostad eller privatbostad.se men det är ju inte i närheten av Hemnet just nu.

Har ni sålt eller köpt privat? Hur gick det? Vad var för- och nackdelarna?

• Svar på tråden Är mäklare verkligen värd pengen?
  • Tecum

Den stora fördelen med en mäklare är att allt blir korrekt rent juridiskt och praktiskt. Och man slipper en massa pappersarbete.

Jag har bara sålt genom mäklare så jag kan inte hjälpa dig. Men jag och många andra skulle kräva ett lägre pris om ingen mäklare var inblandad, då det är ett större risktagande. Så du kanske förlorar de där 100 k ändå...

• Anonym (H)

100 000?? Vi säljer en trea i en förort till Sthlm och betalar 55 000 kr. 

Jag skulle aldrig vare sig sälja eller köpa utan mäklare. 

• Anonym (S)

Det kan nog vara värt pengarna om det blir problem. När jag sålde en lägenhet hörde köparen av sig gång på gång efter försäljningen och då kontaktade jag mäklaren som tog hand om det. Det är även en trygghet för både köpare och säljare. Jag tror inte jag skulle köpa utan att en mäklare var inblandad. Du kan nog gå miste om eventuella köpare och hamna på en lägre vinst i slutändan. 

• Anonym (Absolut)

Ja, det är absolut  ärt det. Plus att arvodet får du ju räkna av när du ska beräk a vinsten på bostaden och skatten. 

Hemverket tror jag de heter där du sköter fotografering och visning och de hjälper till med annonsering och kontrakt.

• Anonym (J)

Lagstiftning kring fastighetsaffärer kan se olika ut i olika länder. Man kan inte jämföra rakt av.
    Jag skulle aldrig vare sig sälja eller köpa utan mäklare. Det är för mycket juridik inblandad och underskatta inte heller säljarens kundregister och intressenter från tidigare affärer. Säljer du själv risker du missa en mängd prospekts.
    Styling och fotografering är det enkla. När du som säljare missar dolda-fel försäkring eller inte lyckas genomföra transaktionen på ett kontrollerat sätt med allt som ska till, då är det inte lika roligt längre.

• Anonym (Bee)

Jag har sålt en bostadsrätt genom Hemverket. Det blev ungefär halva kostnaden mot en vanlig mäklare.

De står för fotografering (jättebra fotograf i Stockholmsområdet) och annons på deras hemsida och på Hemnet, fast det senare kostade lite extra har jag för mig. Samt alla olika blanketter, som köpeavtal och köpebrev med viktig information inskriven. Samt en folder med information om bostaden som man har liggande framme under själva visningen.

Sedan fick jag själv ta fram info om bostaden från bostadsrättsföreningen samt planritning (som inte behöver vara  exakt. De fixade till den lite före de la upp den.)

Visningen fick jag sköta själv, men de skickade med skyltar som man kunde sätta upp på visningsdagen.
    Energideklarationen hade jag kvar från köpet av lägenheten två år tidigare.

Det enda de missade var att sätta en liten blänkare om visningsdag på själva fotot på presentationen. Det borde ha stått där, men de glömde.

Det var kort om tid till det visningsdatum jag hade valt och.jag själv glömde att kolla att datymet stod på fotot. Däremot stod visningsdatumet mes längre ner i presentationen.

• Anonym (Bee)

Tillträdeshandlingar sköts av hemverket och banken. 

Det finns tydligen en liknande mäklarfirma som heter Privatmäklarna också.

• Anonym (Bee)

Ja, och så fick jag.fixa plastfoldrar till visningsexemplaren med info om bostaden, och hållare till visningskyltarna. Tog en ståltrådsgalge och snurrade isär och formade till en hållare. På andra sidan tog jag ett blomstersöd i metall och formade om.

• DrW

Billiga bostäder kan man sälja helt privat. Om köparen ska ta lån brukar dock banken (åtminstone vissa banker) kräva att det är en mäklarsåld bostad. Plus att de flesta köpare vill ha "tryggheten" (det finns eg inte någon trygghet när man köper BR, men folk tror att det gör det). Man kan anlita mäklare enbart för kontraktskrivning om man vill det (ca 10-20tkr).

Är det storstad förlorar du på att inte lägga ut bostaden på hemnet, skulle jag tro. Däremot i mindre städer där mäklarpriset blir fast pga att lägenheterna är så billiga, kan man nog tjäna på att sälja via blocket och eventuellt anlita mäklare bara för kontraktskrivning.

Själv har jag sålt två via hemverket förr när det kostade 5000 inkl hemnetannons. Det var toppen. Jag köpte en superfin begagnad systemkamera med vidvinkellins och tog jättefina bilder, och så höll jag visningen själv (jag skulle faktiskt ärligt talat hellre betala fullpris och fotografera och visa själv än att låta dem göra det). Tyvärr finns alternativet inte kvar nu, jag har för mig att hemverket tar typ 25-30 tkr nu (och fotar åt en).

Sen har jag sålt en via blocket och det kom ändå 5-6 personer på visningen (varav en köpte för det jag begärde), så det är inte omöjligt antar jag. Men jag vet ju inte hur det gått annars, det hade kanske kommit 40 pers och blivit världens budgivning.

Svar på tråden Är mäklare verkligen värd pengen?