Är mäklare verkligen värd pengen?
Billiga bostäder kan man sälja helt privat. Om köparen ska ta lån brukar dock banken (åtminstone vissa banker) kräva att det är en mäklarsåld bostad. Plus att de flesta köpare vill ha "tryggheten" (det finns eg inte någon trygghet när man köper BR, men folk tror att det gör det). Man kan anlita mäklare enbart för kontraktskrivning om man vill det (ca 10-20tkr).
Är det storstad förlorar du på att inte lägga ut bostaden på hemnet, skulle jag tro. Däremot i mindre städer där mäklarpriset blir fast pga att lägenheterna är så billiga, kan man nog tjäna på att sälja via blocket och eventuellt anlita mäklare bara för kontraktskrivning.
Själv har jag sålt två via hemverket förr när det kostade 5000 inkl hemnetannons. Det var toppen. Jag köpte en superfin begagnad systemkamera med vidvinkellins och tog jättefina bilder, och så höll jag visningen själv (jag skulle faktiskt ärligt talat hellre betala fullpris och fotografera och visa själv än att låta dem göra det). Tyvärr finns alternativet inte kvar nu, jag har för mig att hemverket tar typ 25-30 tkr nu (och fotar åt en).
Sen har jag sålt en via blocket och det kom ändå 5-6 personer på visningen (varav en köpte för det jag begärde), så det är inte omöjligt antar jag. Men jag vet ju inte hur det gått annars, det hade kanske kommit 40 pers och blivit världens budgivning.