Inlägg från: DrW |Visa alla inlägg
  • DrW

Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?

Man får inte diskutera ChatGPT på detta forum. Alla trådar om AI plockas bort. 

Jag rekommenderar dig att testa. Förutom att du då får en känsla för när du kan lita på svaret så får du möjlighet att träna dig på att prompta. Att inte kunna prompta i framtiden kommer antagligen vara lika handikappande som att inte kunna hantera internetbanken, mail eller bankID är idag.

(tack förresten FL för att ni hjälper till att föra svenska folket tillbaka till medeltiden genom att förhindra att kunskapen sprids).

Till en början får du väl försöka vara väldigt skeptisk och dubbelkolla allt.

• DrW
    EpicF skrev 2025-09-24 21:05:47 följande:

Jag frågade ChatGPT om hur många högskolepoäng Distriktssköterskesjuksköterske programet var. ChatGPT 60 högskolepoäng. 
    Jag frågade två gånger och fick samma svar, 69 högskolepoäng. 

Fakta är att Distriktssköterskeprogrammet är på 75 högskolepoäng. 

Så man kan inte alltid lita på att allt stämmer. Ibland kan det vara fel. 

Det här är ett bra exempel. Som van LLM-användare kan jag se ett antal troliga anledningar till att det blev fel här. Vilket gör att jag också kan undvika dem. Är man inte van så ser man inte detta, och då blir det också ofta fel.
  • DrW
    Anonym (Big brain) skrev 2025-09-24 21:47:06 följande:
    Promptmaffian är i stan! Det är så roligt när historielösa personer försöker förutspå framtiden. 

Tänk på all VR som vi hela tiden använder, privat och på jobbet. 

Nä men AI är annorlunda. DET är på riktigt! Fniss.
    Det var inte ett särskilt trevligt inlägg. Jag är ny på forumet och kan nog inte ha gjort dig något, så jag tolkar det som att du i själva verket är rädd. Fortfarande inte ok, dock. 
  • DrW
    Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 13:56:26 följande:

Okej, de flesta av er har svarat att ChatGPT inte är tillförlitlig, eller åtminstone inte i vissa lägen, Vad är det då som gör att folk, t.ex. på Flashback, säger att AI/ChatGPT typ är det bästa som hänt när det gäller informationssökning och att det är så överlägset vanliga sökningar? Är själva hypen kring AI något som "hjärntvättar" folk att tro det?

Alltså. Ett papper och en penna är ganska värdelösa om du inte kan skriva eller rita. En bil är värdelös om du inte kan köra. Google är värdelöst om du inte kan googla. ChatGPT är värdelös om du inte kan använda ChatGPT. 

Jag är läkare/forskare och sparar ca 1-2 h per dag i snitt tack vare AI. Jag kan gå hem 15 istället för 16. Inte för att jag ställer alla komplicerade frågor till ChatGPT, utan för att jag vet vad mina olika modeller kan hjälpa mig med och använder dem därefter. 

Som sagt, testa. 

Sen är det skillnad på gratisversionen, plus och PRO, kanske jag ska tillägga. Och även att ha testat AI för ett år sedan vs idag. Men det går utmärkt att enbart köra gratisversionen för att få en inblick i hur det funkar.

• DrW
    Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 16:13:52 följande:
    Då har jag nog anledning att tro mer på vad du säger, då du är forskare och läkare än andra här. Verkar som om flera uttalar sig generaliserande utan att egentligen veta.
    Observera dock att jag inte säger att du kan lita på ChatGPT (eller någon annan AI), utan att du kan lära dig NÄR du kan lita på ChatGPT. De som säger att de frågat den saker och den svarat fel hittar med all sannolikhet inte på, men är det så att det oftast blir fel så är det uppenbarligen så att man antingen ställer fel typ av frågor eller ställer dem på fel sätt.
  • DrW
    ClumsySmurf skrev 2025-09-26 05:56:53 följande:

¨

det låter logiskt men att en läkare/forskare kan jobba 5 timmar mindre i veckan för att h*n gör jobbet snabbare nu än förr låter inte särskilt trovärdigt.
    För mig som läser nyheter kring medicinska framsteg och AI känner jag mig långt ifrån unik (dessvärre, eller vad man ska säga). Hade någon försökt berätta för mig för 5 år sedan hur snabbt utvecklingen skulle gå skulle jag dock inte trott dem (lustigt nog jobbade jag själv med neural nets då - och det blev inte särskilt lyckat), så kan förstå dig.

Om du är intresserad av en sammanställning av den senaste utvecklingen kring något särskilt område när det gäller anbändanted av LLMs inom medicinen , tex diagnostik, journalföring/admin, medicinsk forskning så säg till. (usch, jag börjar själv låta som chatGPT ibland känner jag?)
  • DrW
    Anonym (Big brain) skrev 2025-09-26 13:33:46 följande:
    Du har låtit som ChatGPT hela tiden. Men intressant nog varit mindre originell hur nu det är möjligt.
    Ok, jag viker mig. Berätta då! Varför dessa upprepade försök till mobbning av en helt okänd människa som du aldrig stött på förut och som inte gjort dig något?
  • DrW
    ClumsySmurf skrev 2025-09-26 14:10:58 följande:
    Jag är intresserad av att veta hur det kommer sej att du får gå hem en timme tidigare varje dag.

Om du vill diskutera AI-utvecklingen generellt så kan jag som sagt sammanställa lite artiklar, studier och länkar till LLM-tjänster som används inom svensk/europeisk sjukvård. Det finns studier från bla UK som visar hur läkares arbetstid påverkats av användandet av LLMs. 

Däremot är jag inte så intresserad av att diskutera mina personliga arbetsvillkor eller liknande.

Det känns som att det blivit rätt dålig stämning i tråden så jag lämnar den om det inte finns något intresse av att diskutera AI i sig. 

Svar på tråden Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?