Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?

Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 13:56:26 följande:

Okej, de flesta av er har svarat att ChatGPT inte är tillförlitlig, eller åtminstone inte i vissa lägen, Vad är det då som gör att folk, t.ex. på Flashback, säger att AI/ChatGPT typ är det bästa som hänt när det gäller informationssökning och att det är så överlägset vanliga sökningar? Är själva hypen kring AI något som "hjärntvättar" folk att tro det?

Vad folk på Flashback säger ska man ta med en stor skopa salt. Där finns en salig blandning av fakta, åsikter och killgissningar.
  • Anonym (E)
    Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 16:13:52 följande:
    Då har jag nog anledning att tro mer på vad du säger, då du är forskare och läkare än andra här. Verkar som om flera uttalar sig generaliserande utan att egentligen veta.
    När någon okänd människa på ett nätforum påstår sig ha ett visst yrke, eller någon annan form av erfarenhet/meriter, så ska man ta det också med en stor skopa salt.

Det kan vara sant och det kan vara lögn. Man vet inte vilket. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Vadgäller?) skrev 2025-09-25 19:15:06 följande:
    Den tanken slog mig förstås också, men personen postade inte dubbelanonymt så då såg jag det som mera trovärdigt.
    En person är verkligen inte pålitlig bara för att den inte är dubbelanonym.

Men om du har sett samma person skriva kloka, välgrundade saker i väldigt många trådar så finns det goda skäl att tro att det hen skriver här också är vettigt. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Rick) skrev 2025-09-25 20:46:45 följande:
    Med tanke på DrWs svag finns det ingen som helst anledning att ifrågasätta vederbörande.
    Mitt inlägg vände sig mot TS bedömningskriterier, inte mot DrW personligen.

DrW hade kunnat vara dubbelanonym tråden igenom utan att ge ett mindre trovärdigt intryck - åtminstone inte på mig som aldrig sett det användarnamnet förr.
Svar på tråden Är ChatGPT/ AI något man ska ta "med en nypa salt"?