• Anonym (jul)

Far / morföräldrar: hur mycket ger ni till barnbarnen i julklapp?

Jag har en fråga till mormor / farmor / farfar / morfar :
    Ger ni era barnbarn julklappar ? Får de paket eller pengar ? 
    Ger du så mycket att du får dålig ekonomi i januari eller ger du "lagom" av din ekonomi?
    Såklart beror det mycket på vad man har för ekonomi. Men jag är nyfiken på hur ni andra gör och hur ni tänker. Det skulle vara intressant när vi kan vara anonyma. 

Jag tror vi ska ge 500 kr var till barnbarnen.

• Svar på tråden Far / morföräldrar: hur mycket ger ni till barnbarnen i julklapp?
  • Anonym (Ej mormor)

Mina föräldrar ger för 500 (ibland700)per barnbarn, alla barnbarn får för samma summa. De har 5 barnbarn. De har utan problem råd att ge för de summorna, det påverkar inte deras ekonomi nämnvärt. De gnäller gärna gnäller över pensionen men de kan samtidigt köpa ny husbil, åka på två utlandssemestrar per år så de har råd.

• Anonym (Mia)

Jag budgeterar 1 tkr till varje barn och barnbarn. Men det kan bli mer. 

Men det påverkar inte min ekonomi i januari. Jag handlar för pengar jag redan har. 

• Fjäril kär

Farmor i denna familj köper julklappar under hela året så det är inget som påverkar hennes ekonomi just i januari.  Hon är smart nog att scanna av behov och lagra i minnet och köpa saker från och till hela tiden . Summan varierar beroende på barnbarnens åldrar och eventuella önskemål och behov. Ibland har dyrare akuta behov dykt upp och då kan det bli förskott på julklapp eller födelsedagspresent så får dom något litet istället sen.  Min yngsta son tex fick en ny resväska akut av farmor då hans gick sönder dagen före han skulle flyga .  I gengäld vet han att det blir nån julklapp mindre men han är 17 år så det går ingen nöd på honom.  😅

• Anonym (A)

Våra föräldrar har lagt ribban alldeles för högt tycker jag. De har råd men jag tycker ändå att de kunde dra ner summan. Farmor ger för 1000 kr per bb och mina föräldrar ger för 2000 kr per bb. Det är tre barn på båda sidor.

• cosinus

Mina föräldrar ger barnbarnen för 400 kr var. När de var mindre swishade mamma mig och så köpte jag något jag visste att de ville ha från henne. Hon hatar att shoppa och jag brukade köpa sånt jag eg tyckte var onödigt men de verkligen önskade och så fick det vara från mormor och morfar. Alla nöjda.

Numera är barnen så stora att de får swish själv av mormor och det är också alla väldigt nöjda med.

Svärmor ger en mindre summa, hon har sämre ekonomi men det har aldrig varit några konstigheter hos barnen. De är tacksamma för vad de får.

• Anonym (Mormor)

Vi har barnbarn i olika åldrar. vissa får pengar och andra får klappar men vi håller oss kring 500 per barnbarn. Vi har dock 7 barnbarn och en på väg så Det blir ju en slant, men brukar lägga undan under året 

• Anonym (det)
    Anonym (jul) skrev 2025-09-24 20:36:10 följande:
    Far / morföräldrar: hur mycket ger ni till barnbarnen i julklapp?

Jag har en fråga till mormor / farmor / farfar / morfar :
    Ger ni era barnbarn julklappar ? Får de paket eller pengar ? 
    Ger du så mycket att du får dålig ekonomi i januari eller ger du "lagom" av din ekonomi?
    Såklart beror det mycket på vad man har för ekonomi. Men jag är nyfiken på hur ni andra gör och hur ni tänker. Det skulle vara intressant när vi kan vara anonyma. 

Jag tror vi ska ge 500 kr var till barnbarnen.

Min pappa skickar en swisch till varje barn, tror det brukar vara ca 500 kr.
    Min mamma ger bara någon om vi firar julen tillsammans, vilket vi gör ca vartannat år. 

Mina svärföräldrar swischar min man som sen får köpa något till varje bar, ca 500 kr per barn. 

Barnen är i övre tonåren, när de var yngre fick de mer ofta nåt paket eller sak, numera främst pengar, presentkort eller bidrag till nåt större inköp. 

Tror inte att någon av våra föräldrar får dålig ekonomi i januari av att de ger julklappar, de har alla god ekonomi och ger nog utifrån vad de har råd med. 
  • Anonym (Abc)

Mina föräldrar ger för ca 600 kr per barnbarn. Om det är någon som önskat sig något mer "vardagsnyttigt" (som nytt täcke, idrottskläder o.dyl) så kan de ge för lite mer till det barnet för att de tycker det är bra saker. Tycker det är en ganska bra nivå för far/morföräldrar som har bra med pengar och sätter en summa mer för att ha något att förhålla sig till än för att man behöver begränsa till vad man har råd med. 

Farmor som har sämre ekonomi har mycket att hon hittar fynd på semestern i billigare länder, återanvänder begagnat från vänner med äldre barnbarn o.dyl. Och där tycker jag det känns väldigt skönt att hon inte lägger pengar hon själv behöver på vår familj. 

• Anonym (C)

Det brukar ligga på 500 kr, ibland något mindre och ibland något mer.

• Anonym (olika)

Min mamma och hennes man ger för 1000:- till varje barnbarn, men det är 7 st nu (med ett 8.e på väg) plus att alla fyller år i spannet slutet av november-början av februari och de ger för lika mycket till 6 vuxna barn också så de har börjar prata om att dra ner lite nu. 

Min pappa och hans fru swishar en femhundring till de äldsta och de yngre får något paket för däromkring, ofta lite mindre.

Min sambos mamma har sämre ställt och ger för runt hundringen per barnbarn och sambons pappa har inte gett något till barnbarnen på typ 10 år.

• Anonym (Farmor)
    Anonym (Ej mormor) skrev 2025-09-24 22:13:01 följande:

Mina föräldrar ger för 500 (ibland700)per barnbarn, alla barnbarn får för samma summa. De har 5 barnbarn. De har utan problem råd att ge för de summorna, det påverkar inte deras ekonomi nämnvärt. De gnäller gärna gnäller över pensionen men de kan samtidigt köpa ny husbil, åka på två utlandssemestrar per år så de har råd.

Så trött jag blir.

De har arbetat ett helt liv och du ska påpeka att de minsann har råd att unna sig det de vill ha.

Jag skulle aldrig ha dåligt samvete för att jag reser utomlands två eller tre gånger varje år. Barnbarnen får för 300-500 per barn. Jag har två barnbarn.
    Inbland lägger vi ihop om de vill ha något dyrare då brukar jag bidra med ett par hundringar då vi är ganska många som bidrar.

Varför skulle jag ösa pengar över mina barnbarn och avstå det jag själv vill ha?
    Och, de kanske tycker att det är snålt in med pengar vilket gör att de måste hushålla för att ha råd? Då ligger knappast presenter i topp på den listan kan jag lova.

Låt för f*n pensonärer vara ifred från girigheten!!!

*ARG SOM FAN PÅ SÅNT BETEENDE*
Svar på tråden Far / morföräldrar: hur mycket ger ni till barnbarnen i julklapp?