Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Barn saknar anlag i överkäke

Min dotter saknar tvåor. Men hon saknar också 3 stycken femmor vilket försvårar det hela en aning. 

Men om vi tar tvåorna: De har dragit fram treorna mot ettorna och det ser helt ok ut. Hon har haft tandställning för att hålla upp gluggar där treorna varit och nu (hon är nu 21) har de satt in stift för att kunna sätta stifttänder där.

De ville sätta stifttänderna så långt bak som möjligt för de sa att över tid tenderar stifttänderna att kanske inte ändras i färg på riktigt samma sätt som de ordinarie så för det visuella är det bättre att dra fram treorna, vid behov slipa till dem men att ersätta tänder längre bak.

Hon har aldrig haft en gom med en lös tand utan haft tandställning och gluggar.

En annan dotter har slagit ut en framtand. Hon har gom med tand på tills vidare. Hon är 15 nu och de vill inte sätta stifttänder förrän hon är äldre. Käkbenet måste ha vuxit helt klart innan dess. För henne ser det verkligen rätt hemskt ut med gluggen. Hon använder alltid gommen och jag förstår henne. Skulle förmodligen inte få ut henne till skolan om gommen behövde lagas en vecka.

Den äldre utan tvåorna såg aldrig ut så, där var gluggarna längre bak och mycket mindre iögonfallande. Hon fick bara gluggar, inga såna där tapptänder (visste inte ens att det fanns)

• cosinus
    Tindra85 skrev 2025-10-14 21:04:42 följande:

Hej! 

tack snälla för svar. Jag ska ringa tandläkaren o dagarna och höra igen vad de tänkte kring tapptanden. Dottern vill gärna ha en krona på den och jag vet inte riktigt hur länge de då tänkte att den skulle sitta på så måste lyfta frågan lite närmre. 

har hört runt lite mer och det verkar som det är vanligast att flytta fram 3:orna så som din dotter har fått gjort, jag är väl mest orolig för att jag själv har ganska stora 2:or och tänker att det blir kanske likadant för henne men det borde proffsen ju så klart ha koll på. 

När fick dottern tandställning för att hålla gluggarna?  Hur gammal var hon och är det sådan hon har hela dagen gissar jag?

Jag hade så gärna velat se bilder på hur det ser ut med tvåorna nu när hon är vuxen - tror du hon hade varit ok med det? Förstår självklart om hon eller du säger nej, men ville gärna fråga.

mvh
    Jenny 

Ja du, när kan hon ha fått tandställningen. Årskurs 8 kanske, eller 9? Alltså gammal hederlig räls. Hon har iaf haft den hela gymnasiet och det är nu drygt 2 år sen hon tog studenten så det är ju rätt många år. 

Jag vet att de pratade om att de slipar till och fixar treorna så att de passar in i tandraden om så inte skulle vara fallet men jag tror faktiskt inte de kommer behöva göra det. Jag tycker det ser riktigt bra ut. Däremot är det sjukt svårt att se på kort eftersom hon fortfarande har kvar rälsen. Den kommer få sitta där tills de fixat stifttänderna och det måste vänta lite till för att själva stiften ska få växa fast i tandbenet ordentligt.

Men som sagt jag är väldigt trygg i att det kommer bli väldigt bra till slut på henne.
Svar på tråden Barn saknar anlag i överkäke