• Anonym (Moll)

Flytta bil med körförbud och parkeringsböter

Dilemma: "En kompis" har av olika anledningar inte besiktat bilen och har således körförbud. Bilen har de senaste veckorna fått flera parkeringsböter p g a detta. Man får helt enkelt inte stå på kommunens mark/boendeparkering med en bil som har körförbud. Kompisen har flyttat runt bilen i området och fått böter på flera olika platser. 
    Innebär inte detta även en risk för att de ska upptäcka att han kör en bil med körförbud eftersom bilen står på olika platser och fortsätter få böter? 

Nån som vet? Vad kan konsekvenserna bli?

• Svar på tråden Flytta bil med körförbud och parkeringsböter
  • Anonym (.)

Är det inte billigare att besiktiga (eller sälja) bilen än att få ständiga böter? Han parkerar utan tillstånd. Han får lov att köra bilen till verkstad eller besiktning. Kanske finns någon bättre parkering på väg dit?

• Anonym (x)
    Anonym (.) skrev 2025-09-25 20:44:26 följande:

Är det inte billigare att besiktiga (eller sälja) bilen än att få ständiga böter? Han parkerar utan tillstånd. Han får lov att köra bilen till verkstad eller besiktning. Kanske finns någon bättre parkering på väg dit?

Det är bra mycket bättre.
  • Anonym (Gg)

Vad jag vet så får man max stå utmed gata/parkering 24 h om ingen annan skyltning finns. Sen är det ju även att ha koll på att vissa dagar/tider så får man inte stå på vissa platser alls. Att man har körförbud på bilen har ju inget med parkeringsböterna att göra. 

Hade ju vart betydligt bättre att skaffa en egen parkeringsplats än att hålla på att flytta på en bil varje dag. vilket är ett måste om man inte vill få böter. 

• Anonym (.)
    Anonym (Gg) skrev 2025-09-25 21:00:28 följande:

Vad jag vet så får man max stå utmed gata/parkering 24 h om ingen annan skyltning finns. Sen är det ju även att ha koll på att vissa dagar/tider så får man inte stå på vissa platser alls. Att man har körförbud på bilen har ju inget med parkeringsböterna att göra. 

Hade ju vart betydligt bättre att skaffa en egen parkeringsplats än att hålla på att flytta på en bil varje dag. vilket är ett måste om man inte vill få böter. 

Jag googlade och det verkar vara så att bilar inte får ha körförbud på många boendeparkeringar. Bilen skall vara körbar.
  • EpicF
    Anonym (Moll) skrev 2025-09-25 20:19:32 följande:

Dilemma: "En kompis" har av olika anledningar inte besiktat bilen och har således körförbud. Bilen har de senaste veckorna fått flera parkeringsböter p g a detta. Man får helt enkelt inte stå på kommunens mark/boendeparkering med en bil som har körförbud. Kompisen har flyttat runt bilen i området och fått böter på flera olika platser. 
    Innebär inte detta även en risk för att de ska upptäcka att han kör en bil med körförbud eftersom bilen står på olika platser och fortsätter få böter? 

Och hur ska parkeringsvakterna veta att bilen har körförbud? 

Nej, som någon annan skrev så är det tidsbegränsat (oftast 24h) som man får stå på en parkeringsplats/gatuparkering om inget annat skrivs. Din kompis/du får böter pga att du stått för länge, inte för att bilen har körförbud. 

Konsekvenserna av att köra runt mellan olika parkeringar med en bil som har körförbud och man blir stoppade av polisen  är att man riskerar böter på 1500kr. 
  • EpicF
    Anonym (Moll) skrev 2025-09-25 20:19:32 följande:

Nej, som någon annan skrev så är det tidsbegränsat (oftast 24h) som man får stå på en parkeringsplats/gatuparkering om inget annat skrivs. Din kompis/du får böter pga att du stått för länge, inte för att bilen har körförbud. 

Konsekvenserna av att köra runt mellan olika parkeringar med en bil som har körförbud och man blir stoppade av polisen  är att man riskerar böter på 1500kr.
  • Anonym (.)
    EpicF skrev 2025-09-25 21:05:02 följande:

De ser det direkt när de knappar in registreringsnumret (som de behöver göra för att se om man har p-tillstånd).
  • Anonym (...)

Asså din "kompis" skulle ju lika gärna putta runt bilen, om inte polisen ser att du faktiskt kör så tror jag inte att de kan ge böter baserat på att bilen står på olika platser, men det känns ju ändå som att ni borde hitta en smidigare lösning 

• Anonym (Hmm)

Sälja bilen lär bli svårt om man råkar ut för en normalbegåvad köpare.
    En sådan köpare kollar upp ev skulder på bilen - lån, obetalda p-böter och trängselskatt. Alla dessa skulder följer bilen och ny ägare blir betalningsskyldig.

• Blåbil
    Bilen kan flyttas och din kompis får betala för att få tillbaka den. Jag är ganska säker på att vissa kommunala parkeringsvakter (som utfärdar anmärkningar, inte böter) har behörighet att flytta fordon.

Att köra ett avställt fordon kan leda till penningböter, om man blir påkommen förstås. Försäkringen gäller inte heller ett avställt fordon.

Betalar han ordinarie taxa, alltså inte boendetaxa, kanske inte vakterna får information om avställningen. Tänker att de då bara söker i betaltjänsterna och inte kollar tillståndet hos kommunen, men detta är inget jag rekommenderar och det brukar vara dyrt. Kanske bättre och billigare att bara skrota bilen.
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2025-09-25 21:10:59 följande:
    De ser det direkt när de knappar in registreringsnumret (som de behöver göra för att se om man har p-tillstånd).
    Ok. Men oavsett inget som påverkar parkeringsböter. 
  • Anonym (.)
    EpicF skrev 2025-09-25 22:29:33 följande:
    Ok. Men oavsett inget som påverkar parkeringsböter. 
    Om man googlar körförbud boendeparkering syns att det i många kommuner inte är tillåtet att parkera med en bil som inte är körduglig, dvs man kan få böter om tillståndet inte gäller. 
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2025-09-25 22:40:16 följande:
    Om man googlar körförbud boendeparkering syns att det i många kommuner inte är tillåtet att parkera med en bil som inte är körduglig, dvs man kan få böter om tillståndet inte gäller. 
    Aldrig varit med om. 
  • Anonym (Moll)
    EpicF skrev 2025-09-26 17:21:19 följande:
    Aldrig varit med om. 
    Ska försöka att inte låta mästrande eller nedvärderande, men bara för att du inte varit med om det betyder det inte att det inte är så...
    Flera kommuner har boendeparkeringsförbud mot bilar som har körförbud. 
    Bilen jag pratar om får böter på grund av det. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Moll) skrev 2025-09-26 18:11:36 följande:
    Ska försöka att inte låta mästrande eller nedvärderande, men bara för att du inte varit med om det betyder det inte att det inte är så...
    Jag förstår inte riktigt varför bilen flyttas runt. Böter får den väl på hela området? 
  • Anonym (Moll)
    Anonym (.) skrev 2025-09-26 18:18:11 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför bilen flyttas runt. Böter får den väl på hela området? 
    För att personen använder bilen. 
  • EpicF
    Anonym (Moll) skrev 2025-09-26 18:11:36 följande:
    Nej, det påstod jag inte heller. 

Jag skrev bara att jag aldrig hade varit med om det. Inte att det inte stämde. 

Finns förmodligen endel kommuner som inte bryr sig. 

• Anonym (.)
    Anonym (Moll) skrev 2025-09-26 18:25:13 följande:
    För att personen använder bilen. 
    Aha, missförstod trådstarten. 
    Det stora problemet är ju att en bil som inte går igenom besiktningen används, inte att han flyttar runt den och kan bli upptäckt på grund av det.
    Fullt möjligt att någon rapporterar att bilen används och då kan det bli böter. 
  • Anonym (.)

Försäkringen gäller väl inte heller om man kör med körförbud.

Den största risken i detta är ju inte Böter utan att bilen kan vara farlig för honom och folk runtomkring att han kör. 

• EpicF
    Anonym (.) skrev 2025-09-26 19:10:51 följande:

Försäkringen gäller väl inte heller om man kör med körförbud.

Den största risken i detta är ju inte Böter utan att bilen kan vara farlig för honom och folk runtomkring att han kör. 

Nej, det gör inte det. 
Svar på tråden Flytta bil med körförbud och parkeringsböter