• Anonym (Rik eller medel?)

Rik eller medel?

Jag och min man tjänar ca 360,000 tillsammans i månaden. Detta är innan skatt så blir såklart inte så mycket kvar iom hög skatt men iaf så är det ganska mycket pengar. Vår son på 13 kan säga saker som ger mig intryck av att han anser att vi har det ungefär som alla andra ekonomiskt. Är han ung och saknar de tentakler att man tar in sin omgivning? Är barn generellt bortskämda därför kan han inte uppfatta det? Vi ger sällan dyra grejor utan att det är födelsedag eller jul- mitt intryck är att många barn får det utanför dessa högtider. 

och sista frågan: tycker ni att vi lyckats om han faktiskt inte förstår att vi kanske har mer pengar än många andra? Vi diskuterar aldrig vad vi tjänar med våra barn och bortskämda barn känns ganska otrevligt men kanske gör vi fel som inte ger mer transparens? 

• Svar på tråden Rik eller medel?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Grabb) skrev 2025-09-26 13:02:38 följande:
    Det blir en konstig dualitet i din frågeställning. Å ena sidan är du tydlig med att du och din man har en väldigt hög lön. Även om du försöker tona ner det med att det försvinner en hel del i skatt. Sen verkar du lite brydd kring att er son verkar anse att ni har det som "alla andra ekonomiskt", fast du är tydlig med att ni sällan ger bort dyra grejor.

Ja, unga och barn har sällan en speciellt god uppfattning om "pengar" eller "löner". Därmed så finns det säkert unga och barn som tror att "alla har det så här", oavsett om det är "gott ställt" eller "medel". För många unga och barn förstår inte pengars värde...

Sen finns det även unga och barn som, tyvärr, förstår att när det är "sämre ställt". För det kan ibland vara mer tydligt när det inte finns pengar (i en familj, i ett hushåll) utifrån prylar, resor, bilar etc.

Utifrån er son så är det ju omöjligt för oss att svara på utifrån hans omgivning, dvs hans närmaste kompisar.

Ja, ni kanske har lyckats. Inga föräldrar vill väl ha bortskämda barn (!) även om det är föräldrarna som "skämmer bort". Och framförallt så vill man väl inte ha ett barn som är bortskämt och som bara vill ha och ha, och som kanske skryter om det och spelar Allan ballan inför sina kompisar.

Rik eller medel? Ni är ju givetvis höginkomsttagare. Men det behöver inte innebära att man är rik, även strikt ekonomiskt. Rik ekonomiskt blir man när man kan spara pengar och bygga ett kapital. Om era 360tsek brutto går till att betala skyhöga bolån, räkningar, andra utgifter och ni inte "har pengar kvar"... näå, då är ni inte rika men ni är fortfarande höginkomsttagare. Men med den inkomsten så borde ni kunna bli "rika", ekonomiskt...

Jag upplever faktiskt att många föräldrar vill ha bortskämda barn som skryter om det. Annars skulle de ju inte dränka barnen i pengar och saker. Föräldrarna vill ju gärna skryta själva så jag tror inte att de tänker att det är dåligt om barnen gör detta. 

Det rör sig då , i de fall jag känner till, om företagare med lönsamma företag och de som sålt sina företag till en så hög slant att både de och barnen är ekonomiskt oberoende. Företagarnas barn behöver ju inte heller kämpa för att få avancerade utbildningar och kämpa om anställning, de får ju jobb i familjens företag . 

Jantelagen gäller inte längre i Sverige! 

• Fjäril kär

Det handlar väl mycket om huruvida ni faktiskt har ekonomisk skola med ert barn och han får lära sig pengars värde.  Även en familj med 30.000 i inkomst kan hat råd att resa utomlands flera gånger om året och äta massa mat på restaurang.  Allt handlar om hur man hanterar pengarna och ser värdet i dom.   Många sprarar och lever snålt för att ha råd med lite lyx , andra tar hjälp av kreditkort..   

Allt är relativt...

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Emmie) skrev 2025-09-26 13:23:15 följande:

En vanlig inställning i den åldern är "varför får alla andra men inte jag?!?" där "alla andra" i praktiken egentligen bara är en eller några få av klasskompisarna.

Någon har en lyxig speldator, några har dyra märkesskor eller -jacka, ett par stycken åkte på en lång utlandsresa på jullovet etc. Man ser de som får, men missar att ingen av dem får allt.

Så om din son upplever sig som medel så är det kanske för att han får mer än andra och därför sällan har anledning att vara avundsjuk. Så länge de grejer han har är sånt som ett par andra också har så sticker han ju inte ut så mycket. 

I mer välbeställda områden har  i princip alla barn lyxiga datorer, märkesskor, märkeskläder och alla åker på utlandsresor på loven. 

I vårt område finns ett mindre radhusområde där vanliga Svenssons bor. Jag har hört från flera föräldrar från radhusen att deras barn mår skitdåligt. går till BUP, känner sig fattiga och dåliga. Då är detta familjer där oftast bådaföräldrarna har fasta arbeten och de äger sitt boende. Så de är inte fattiga , men barnen känner sig fattiga. 

• Anonym (Grabb)
    Anonym (Rik eller medel?) skrev 2025-09-26 13:18:44 följande:

Du har helt rätt i att där är en dualitet. En del av mig vill att han ska veta för att han ska förstå att det kräver hårt jobb med studier och hårt arbete, ingenting kommer gratis. Samtidigt vill jag inte att han ska missförstå sin situation och tro att vi har massvis eller prata om det på fel sätt med kompisar. Ja det är ett hårklyveri. 

Jag vill att han ska vara tacksam för sin tur i livet genom att förstå och inte ta för givet men samtidigt en rädsla att han tar för givet om han förstår. 10,000 kr är för en 13 
    åring mycket pengar så hur ska han ta in vad det kostar att leva och jämföra. 

vi har pengar kvar. Vi har bra sparkvot. Varför jag tänker att han borde förstå trots allt är antal resor och liknande som han får vara med om även om han varken har senaste mobilen eller liknande. 

Förstår det. Och det låter ju som en sund inställning hos dig. Jag tänker likadant. Jag är också höginkomsttagare, och i min ex-relation med mamman till mina barn så pratade vi sällan "löner", däremot pratade vi ibland ekonomi och pengar med våra barn. Vilket man som förälder bör göra (!).

Inte sällan då utifrån perspektivet jobba, studera, inget kommer gratis. Idag är barnen unga vuxna, två jobbar, en studerar. Och ser jag till minstingen så vände det tvärt kring 16-17års åldern. Innan så saknades begrepp om "pengar" och pengars "värde". Men därefter så blev hen betydligt mer "ekonomiskt" sinnad. CoolSkrattande

Jag anser i sak inte att mina barn ska/skulle behöva gå runt och vara "tacksamma". Däremot så ville jag gärna att de skulle "uppskatta" - att vi som familj kunde resa, att de kunde få saker (inom rimliga gränser) etc.

Samt att vi ibland pratade om vad de själva kunde förvänta sig när de kommer ut i arbetslivet. Alla blir inte influencers liksom.. alla kan inte köpa en flådig bil när man är 21 år gammal... och att ibland är det bättre att spara pengarna än att köpa en flådig bil direkt efter studenten... Cool
  • Goneril
    Anonym (knegarn) skrev 2025-09-26 12:43:01 följande:
    Chefer inom offentlig sektor kan ha löner långt norr om 100k.
    Intressant. Statsministern uppbär 204.000.- per månad och ett statsråd 161.000.- Är du statsråd måhända? Du undrar om du är hög - eller medelinkomsttagare? Beroende på hur inkomsten fördelar sig mellan er kan någon av er ha lön som matchar en storbanks VD-lön. Bonus tillkommer förstås inom Finans, men oavsett det så är ni avgjort höginkomsttagare, det behöver du inte ens fundera på.                                                                                                                                            .                                Oerhört stor "spread" när det gäller löner och ekonomi i FL, här har klass-samhället manifesterat sig med all önskvärd tydlighet. Här beskriver ensamstående mammor sin livssituation och ibland gäller det att klara matinköpen en månad på sådär en femtusen. Vårdbiträden som gör en stor insats för oss alla har ibland svältlöner. När jag läser det funderar jag på att bli vänstervriden.
  • Anonym (knegarn)
    Goneril skrev 2025-09-26 17:23:38 följande:
    Intressant. Statsministern uppbär 204.000.- per månad och ett statsråd 161.000.- Är du statsråd måhända? Du undrar om du är hög - eller medelinkomsttagare? Beroende på hur inkomsten fördelar sig mellan er kan någon av er ha lön som matchar en storbanks VD-lön. Bonus tillkommer förstås inom Finans, men oavsett det så är ni avgjort höginkomsttagare, det behöver du inte ens fundera på.                                                                                                                                            .                                Oerhört stor "spread" när det gäller löner och ekonomi i FL, här har klass-samhället manifesterat sig med all önskvärd tydlighet. Här beskriver ensamstående mammor sin livssituation och ibland gäller det att klara matinköpen en månad på sådär en femtusen. Vårdbiträden som gör en stor insats för oss alla har ibland svältlöner. När jag läser det funderar jag på att bli vänstervriden.

Topplista: Här får kommun- och regiondirektörer högst lön i snitt

1. Region Västra Götaland: 212 200 kr

2. Region Skåne: 204 000 kr

3. Region Halland: 175 500 kr

4. Göteborgs kommun: 171 000 kr

5. Region Kalmar: 171 000 kr

6. Region Uppsala: 170 000 kr

7. Huddinge kommun: 170 000 kr

8. Täby kommun: 169 000 kr

9. Region Gävleborg: 168 400 kr

10. Haninge kommun: 165 000 kr

• PH76
    Goneril skrev 2025-09-26 17:23:38 följande:
    En storbanks VD? Nä knappast, de tjänar över miljonen i månaden, utan bonusen. En högre chef inom bank och finans (utan att sitta i ledningen) ligger strax under 200,000 i månaden.
  • Anonym (Anonym)

TS

Du tjänar bra men du tjänar definitivt inte som miljardärer gör. 

Du är definitivt rik men inte för rik.

Svar på tråden Rik eller medel?