• Anonym (Middag)

Middag – mitt på dagen, inte på kvällen

Vi svenskar älskar våra måltider, men vi har helt tappat bort logiken i språket när det gäller ett av de mest centrala orden: middag. Ordet betyder egentligen ?måltiden mitt på dagen?. Ändå envisas vi med att använda det för kvällsmaten. Det är både historielöst och språkligt förvirrande.

Från början var middag precis vad det låter som ? dagens mittmål. När man levde efter ljuset, och arbetsdagen började i gryningen, åt man huvudmålet mitt på dagen. Kvällsmaten kom senare och kallades helt enkelt aftonvard. Det är inte svårt att förstå: middag = mitt på dagen, aftonvard = på kvällen.

I dag har vi vridit på begreppen. Vi kallar kvällens måltid för middag, trots att vi redan har ett ord för den: kvällsmat. Resultatet blir att vi blandar ihop historiska begrepp och tappar kontakten med språkets logik.

Det är som om vi skulle börja kalla frukost för kvällsfika, bara för att det råkar passa våra moderna vanor. Språk måste självklart kunna förändras, men det bör ske med respekt för ursprung och betydelse. När vi kallar kvällsmaten för middag, så förlorar vi ett ord som faktiskt fyller en viktig funktion: att beskriva huvudmålet mitt på dagen.

Därför är det dags att tänka till. Vill vi fortsätta slarva bort våra ord? 

• Svar på tråden Middag – mitt på dagen, inte på kvällen
  • EpicF
    Spucks skrev 2025-09-26 20:28:05 följande:
    Vi pratar tyska, våra beteckningar på måltider är logiska. Mitt på dagen äter vi "Mittagessen" (=middagsmål) och på kvällen äter vi "Abendessen" (=kvällsmål). Så när mitt barns kompisar sa att de behöver gå hem för att äta middag trodde mitt barn att det handlar om målet som man äter mid dag, dvs. lunch.
    Jo, förstod jag. Men hur fick de det till att se skulle äta lunch på kvällen? Och inte middag? 

Om de nu ser middag som middag? 
  • EpicF
    Spucks skrev 2025-09-26 20:28:05 följande:
    Vi pratar tyska, våra beteckningar på måltider är logiska. Mitt på dagen äter vi "Mittagessen" (=middagsmål) och på kvällen äter vi "Abendessen" (=kvällsmål). Så när mitt barns kompisar sa att de behöver gå hem för att äta middag trodde mitt barn att det handlar om målet som man äter mid dag, dvs. lunch.
    Mittagessen är lunch på svenska. Och abendessen är middag, på svenska. 
  • Spucks
    EpicF skrev 2025-09-26 20:31:31 följande:
    Jo, förstod jag. Men hur fick de det till att se skulle äta lunch på kvällen? Och inte middag? 

Om de nu ser middag som middag? 
    Barnet trodde att det var målet man äter mitt på dagen, dvs. lunch, eftersom namnet antydde det. Och var oftast förvirrad varför de äter det så sent.
  • Spucks
    EpicF skrev 2025-09-26 20:34:46 följande:
    Mittagessen är lunch på svenska. Och abendessen är middag, på svenska. 
    Ja, det var det jag just har förklarat för dig. I tyskan är det logisk, i svenskan inte, därför var mitt barn förvirrad.
  • Anonym (Närmanhartid)

Idag är det mer så att man äter middag när tid finns, och många har inte tid att stå och laga middag förrän senare på kvällen, då de jobbar hela dagarna. Jag tänker ofta att de som är noga med att middagen ska serveras en viss tid varje dag, antingen är pensionärer eller folk som är arbetslösa. De har ju tid att äta middag när de vill.

• Tecum
    EnAnonumius skrev 2025-09-26 19:47:14 följande:
    Du förstår fortfarande inte? 

Majoriteten av svenskarna använder ordet "middag" om målet man äter runt på eftermiddagen idag.

Det ä'r så extremt få svenska som använder ordet middag idag om målet man äter runt tolv. 

Så när du skriver "välkommen på middag kl 13:00" så är det inte alls konstigt att folk bli förvirrade, då du väljer ju att använda ordet på ett annorlunda sätt än dagens människor. 

Använd ordet middag så som majoriteten av svenskarna gör så skall du se att du slipper någon förväxling. 
    Det är inte extremt få men en klar minoritet och då mest pensionärer på landet. Vi har försökt bevara detta rödlistade begrepp genom att indoktrinera våra barn att använda det i rätt sammanhang. Det har väl gått sådär men de vet i alla fall vad vi menar när vi bjuder på middag...Flört

En fråga, är lunch något som man äter snabbare och kanske inte i så stor mängd då lunchrasten är en begränsad tid? Och då man inte heller har tid att laga något då man snart ska igång att jobba igen? Matlåda, mackor, sallad? Medan middag är mer av lagad mat och något man njuter av i lugn och ro? Då har ju begreppet middag fått revansch efter degraderingen och uppnått lite av en kvalitetsstämpel?

Å andra sidan vet jag singlar som äter lunch på något matställe och det är det enda lagade mål de äter per dag...
  • EpicF
    Spucks skrev 2025-09-26 20:41:45 följande:
    Ja, det var det jag just har förklarat för dig. I tyskan är det logisk, i svenskan inte, därför var mitt barn förvirrad.
    Beror på hur man ser det. 
  • EpicF
    Anonym (Närmanhartid) skrev 2025-09-26 20:54:23 följande:

Idag är det mer så att man äter middag när tid finns, och många har inte tid att stå och laga middag förrän senare på kvällen, då de jobbar hela dagarna. Jag tänker ofta att de som är noga med att middagen ska serveras en viss tid varje dag, antingen är pensionärer eller folk som är arbetslösa. De har ju tid att äta middag när de vill.

Eller de som har barn. Och de som planlegger middagarna kan värmas, med eller utan barn. 
  • Anonym (Marki)

Haha! Jag har slutat använda ordet middag för att det är så förvirrat! Orkar inte kolla om nån redan skrivit det, men förr, när folk levde på jordbruk åts det största målet mitt på dagen. Sen kom industrialismen och man tog med en macka till fabriken och åt det största målet på kvällen. Och namnet på måltiden följde med och hamnade helt fel tidsmässigt med tanke på vad ordet betyder. 

Jag säger lunch och kvällsmat, men nackdelen med det är ju att en del menar att kvällsmat är samma sak som den kvällsmacka/frukt mina barn får innan de lägger sig. 

Man får vara tydlig när det är viktigt. Svenska språket fejlar verkligen med det här! 

• Anonym (e)
    Anonym (Middag) skrev 2025-09-26 18:40:23 följande:
    Jo, jag förstår mycket väl att språk utvecklas, men skillnaden är att vissa ord kan skapa reella missförstånd här och nu. Om någon säger ?vi bjuder på middag klockan 13? så tror många att det betyder lunch, medan andra förväntar sig kvällsmat. Det är inte samma sak som att ?snäll? har skiftat betydelse över tid, för där finns det inte längre någon risk för förväxling i vardagligt bruk. Just middag är alltså ett exempel på när parallella betydelser faktiskt kan ställa till problem i kommunikationen, och då är det rimligt att uppmärksamma det snarare än att bara vifta bort det med ?språket utvecklas?.
    Ja, vissa ord skapar reella missförstånd, men jag förstår faktiskt inte vad det blir för missförstånd att säga att du bjuder på middag kl 13. Båda är ju mat, och exakt samma mat kan vara både lunch och middag. Då är det väl värre med ord som "björntjänst", "vederlägga" eller "förfördelad", som många använder i totalt motsatt betydelse mot ordens ursprungliga.
Svar på tråden Middag – mitt på dagen, inte på kvällen