• Anonym (ts)

Vad tycker du om eutanasi?

Som rubriken lyder vad är din åsikt om aktiv dödshjälp. 
    Borde alla som vill dö få hjälp av sjukvården att ta sitt liv?

Jag är för, även vid psykisk ohälsa, så länge som man testat alla behandlingsalternativ.  Vi bör få bestämma själva utan att tvingas dö under svåra förhållanden.

• Svar på tråden Vad tycker du om eutanasi?
  • Anonym (A)

Ja, jag tycker att det är självklart. Vid sidan av de har jag aldrig förstått - trots att jag hört alla förklaringar till - varför det råder konsensus om att det ansvarstagande att ta farväl av ett älskat husdjur så att det slipper lida om inte detsamma skulle gälla människor. 

• Anonym (Självfallet för)
    Anonym (A) skrev 2025-09-26 23:09:26 följande:

Ja, jag tycker att det är självklart. Vid sidan av de har jag aldrig förstått - trots att jag hört alla förklaringar till - varför det råder konsensus om att det ansvarstagande att ta farväl av ett älskat husdjur så att det slipper lida om inte detsamma skulle gälla människor. 

Kunde inte sagt det bättre själv!!! Exakt så.
  • gnoiser

Jag tycker inte att det ska gälla vid psykisk ohälsa för där finns det hjälp att få, men vid obotliga sjukdomar där läkare vet att döden är närstående tycker jag att det ska vara ett godkänt alternativ.

• Anonym (Självfallet för)
    gnoiser skrev 2025-09-26 23:44:01 följande:

Jag tycker inte att det ska gälla vid psykisk ohälsa för där finns det hjälp att få, men vid obotliga sjukdomar där läkare vet att döden är närstående tycker jag att det ska vara ett godkänt alternativ.

Du menar "... för där kan det eventuellt finnas hjälp att få ...", right? Det är ju långt ifrån all psykisk ohälsa som går att göra nånting åt. Om man inför aktiv dödshjälp som ett alternativ måste man givetvis utreda om alla möjligheter till hjälp är uttömda innan man tillhandahåller dödshjälp, men det gäller ju även somatiska sjukdomar. Enda skillnaden är ju att det är svårare att säga med säkerhet när det inte längre finns en chans till förbättring när det gäller psykisk ohälsa. Detta är en komplicerande faktor, ja, men (enligt mig) samtidigt inte något som automatiskt innebär att dödshjälp aldrig skulle kunna få finnas för psykiskt sjuka.
  • Anonym (H)

Otroligt svår fråga, spontant så nej men, som sagt svårt.

• Anonym (ts)
    Anonym (H) skrev 2025-09-27 16:42:19 följande:

Otroligt svår fråga, spontant så nej men, som sagt svårt.

Inte ens vid svår sjukdom? 
    Är det inte värre att människor begår självmord under svåra omständigheter och utan värdighet?
  • Anonym (Ja)

Har sett min mamma lida i svår smärta nu i tre månader och kommer bli fler. Hon ber mig om att få avsluta sitt liv. Så ja. Jag är för. Helt otroligt att vi ska låta människor ha ont (läkarna kan inte ta bort smärtan) jag hoppas hon får dö snart.

• Anonym (Ö)

Usch, känns så sorgligt. Men ja vid sjukdom som inte går att räddas där bara väntan och lidande väntar. Säger starkt nej till psykisk sjukdom

• Anonym (Q)

Jag bor i ett land där det är lagligt, sedan 2016 tror jag, och jag ser mest positivt på det. Problem man måste ta itu med är att se till att det verkligen är en sista utväg. Det får inte bli ett val för människor som inte vill ligga andra till last eller som lider för att de inte har tillgång till vård, pga långa köer eller brist på resurser, och hellre avslutar lidandet än inväntar vården.

Samma vad det gäller psykisk ohälsa. Det är inte ett alternativ till god vård och omsorg. Problem som hemlöshet, missbruk och andra effekter av mental ohälsa kan orsaka stort lidande. 

• Anonym (Ljus i mörker)

Jag känner mig kluven. Det jag är säker på är att jag inte tycker det ska gälla vid psykisk ohälsa. Detta då många av dessa är fysiskt kapabla till att lösa det själv, plus att många i denna gruppen som har överlevt ett försök är tacksamma för det efter ett tag. Om sjukvården ska ägna sig åt sånt här, så måste det vara hårt reglerat. Det ska vara psykologsamtal några gånger och att man fastslår att detta är den sökandes egna vilja. Sen är frågan?.Vem ska utföra detta? En läkare har väl lovat att bota? Inte att döda? Det kanske ska finnas speciella läkare till detta? Som jag skrev, jag är kluven,

Svar på tråden Vad tycker du om eutanasi?