Anonym (Ljus i mörker) skrev 2025-09-28 03:26:56 följande:
Jag känner mig kluven. Det jag är säker på är att jag inte tycker det ska gälla vid psykisk ohälsa. Detta då många av dessa är fysiskt kapabla till att lösa det själv, plus att många i denna gruppen som har överlevt ett försök är tacksamma för det efter ett tag. Om sjukvården ska ägna sig åt sånt här, så måste det vara hårt reglerat. Det ska vara psykologsamtal några gånger och att man fastslår att detta är den sökandes egna vilja. Sen är frågan?.Vem ska utföra detta? En läkare har väl lovat att bota? Inte att döda? Det kanske ska finnas speciella läkare till detta? Som jag skrev, jag är kluven,
Det etiska problemet i att "lösa det själv" är att de som hittar dig och måste städa upp det kommer att få trauma. Förutom att en del som försöker också misslyckas och bara blir vårdpaket.
Därför är det mycket bättre att det erbjuds en kontrollerad och säker metod, som patienten själv startar. Du måste själv trycka på knappen till droppet eller svälja tabletterna, det är inte läkaren som utför.
Där försvinner din invändning om vad läkare ska göra utifrån Hippokratiska eden.