• Anonym (ts)

Vad tycker du om eutanasi?

Som rubriken lyder vad är din åsikt om aktiv dödshjälp. 
    Borde alla som vill dö få hjälp av sjukvården att ta sitt liv?

Jag är för, även vid psykisk ohälsa, så länge som man testat alla behandlingsalternativ.  Vi bör få bestämma själva utan att tvingas dö under svåra förhållanden.

• Svar på tråden Vad tycker du om eutanasi?
  • Anonym (Peter Singer)
    Anonym (Ljus i mörker) skrev 2025-09-28 03:26:56 följande:

Jag känner mig kluven. Det jag är säker på är att jag inte tycker det ska gälla vid psykisk ohälsa. Detta då många av dessa är fysiskt kapabla till att lösa det själv, plus att många i denna gruppen som har överlevt ett försök är tacksamma för det efter ett tag. Om sjukvården ska ägna sig åt sånt här, så måste det vara hårt reglerat. Det ska vara psykologsamtal några gånger och att man fastslår att detta är den sökandes egna vilja. Sen är frågan?.Vem ska utföra detta? En läkare har väl lovat att bota? Inte att döda? Det kanske ska finnas speciella läkare till detta? Som jag skrev, jag är kluven,

Det etiska problemet i att "lösa det själv" är att de som hittar dig och måste städa upp det kommer att få trauma. Förutom att en del som försöker också misslyckas och bara blir vårdpaket.

Därför är det mycket bättre att det erbjuds en kontrollerad och säker metod, som patienten själv startar. Du måste själv trycka på knappen till droppet eller svälja tabletterna, det är inte läkaren som utför.

Där försvinner din invändning om vad läkare ska göra utifrån Hippokratiska eden.
  • Tow2Mater
    Anonym (Peter Singer) skrev 2025-10-04 15:02:09 följande:
    Det etiska problemet i att "lösa det själv" är att de som hittar dig och måste städa upp det kommer att få trauma. Förutom att en del som försöker också misslyckas och bara blir vårdpaket.

Därför är det mycket bättre att det erbjuds en kontrollerad och säker metod, som patienten själv startar. Du måste själv trycka på knappen till droppet eller svälja tabletterna, det är inte läkaren som utför.

Där försvinner din invändning om vad läkare ska göra utifrån Hippokratiska eden.
    Kanske lägga fram bultpistolen på nattygsbordet. Efter att patieneten naturligtvis själv fått välja metod.
  • Anonym (Peter Singer)
    Tow2Mater skrev 2025-10-04 15:08:33 följande:
    Kanske lägga fram bultpistolen på nattygsbordet. Efter att patieneten naturligtvis själv fått välja metod.
    Om du tycker bultpistol låter som en bra metod får det stå för dig, det finns folk som jobbar med att ta fram metoder som inte är våldsamma.
  • Tow2Mater
    Anonym (Peter Singer) skrev 2025-10-04 15:53:09 följande:
    Om du tycker bultpistol låter som en bra metod får det stå för dig, det finns folk som jobbar med att ta fram metoder som inte är våldsamma.
    Det sägs vara smärtfritt. Man kan väl låta patienter välja?
  • Anonym (Självfallet för)
    Anonym (Självfallet för) skrev 2025-09-28 12:32:13 följande:

Anonym (Ljus i mörker) skrev 2025-09-28 03:26:56 följande:

Jag känner mig kluven. Det jag är säker på är att jag inte tycker det ska gälla vid psykisk ohälsa. Detta då många av dessa är fysiskt kapabla till att lösa det själv, 

Det var nog det ... intressantaste argumentet jag hört till varför man inte ska ha dödshjälp vid psykisk ohälsa  ...
    Anonym (Ljus i mörker) skrev 2025-09-28 18:03:29 följande:
    Utveckla gärna hur du tänker.
    Förlåt - inte varit här på ett tag! Inte min avsikt att ignorera dig :)

Alltså, de flesta brukar anföra nån variant av det faktum att psykisk ohälsa är väldigt svår att bedöma långsiktigt som argument för varför man inte bör tillåta dödshjälp vid psykisk ohälsa. Tanken är ju då att även om en person är så djupt deprimerad (till exempel) att hen inte på något sätt kan se någon ljusning så kan man inte anta att hens sinnesstämning kommer att förbli så för all framtid med alls samma säkerhet som man kan med många fysiska sjukdomar - ergo: man bör inte tillåta dödshjälp vid psykisk ohälsa eftersom man inte bör ta risken att avliva en person som det lite längre fram visar sig kunde ha fått ett långt och 
    lyckligt liv. Men du säger inget om detta - ditt argument är i stället att dödshjälp är olämpligt vid psykisk ohälsa eftersom den som i så fall skulle bli aktuell ju är kapabel att fixa det själv. Ett intressant - och så vitt jag vet ganska ovanligt - argument 😊
  • Anonym (Carinata)

Hur många av er som argumenterar har varit med när någon tar sitt sista andetag? Många teorier hit och dit. När man kommer till nivån i livets slutskede får du ett nödkit med 4 preparat för att minska ångest och smärta. Oftast har man pump inkopplad som ger morfin och midazolam där doserna är generösa. Plus att du kan ge en bolusdos vid behov. Du kan alltså dö i lugn och ro. Utan smärta och ångest. Man kan säga att det är en mänsklig rättighet. Detta sker endast när det inte går att behandla längre utan övergår i palliativ vård. 

Har vakat över anhöriga där det bara varit en väntan på Godot. Har ni funderat på om det är av fri vilja en människa dör. Det är nog inte alltid så. Därför känns det som att de som pratar om rätten att dö, välja själva att de ska dö. De som valde att leva men dör ändå. Hur fan känns det? Var försiktiga med eutanasi. Ska ni dö för egen hand kräv inte att någon annan ska utföra det åt er. 

• Anonym (Ljus i mörker)
    Anonym (Peter Singer) skrev 2025-10-04 15:02:09 följande:

Vad säger du om att folk är glada att det överlevde? Eller viska hjälpa personer med psykisk sjukdom att dö, fast många som överlevt ett självmordsförsök är glada för det? Som jag har skrivit. Jag är kluven. 
  • Anonym (Ljus i mörker)
    Anonym (Självfallet för) skrev 2025-10-04 22:47:21 följande:
    Anonym (Ljus i mörker) skrev 2025-09-28 18:03:29 följande:
    Utveckla gärna hur du tänker.
    Förlåt - inte varit här på ett tag! Inte min avsikt att ignorera dig :)

Alltså, de flesta brukar anföra nån variant av det faktum att psykisk ohälsa är väldigt svår att bedöma långsiktigt som argument för varför man inte bör tillåta dödshjälp vid psykisk ohälsa. Tanken är ju då att även om en person är så djupt deprimerad (till exempel) att hen inte på något sätt kan se någon ljusning så kan man inte anta att hens sinnesstämning kommer att förbli så för all framtid med alls samma säkerhet som man kan med många fysiska sjukdomar - ergo: man bör inte tillåta dödshjälp vid psykisk ohälsa eftersom man inte bör ta risken att avliva en person som det lite längre fram visar sig kunde ha fått ett långt och lyckligt liv. Men du säger inget om detta - ditt argument är i stället att dödshjälp är olämpligt vid psykisk ohälsa eftersom den som i så fall skulle bli aktuell ju är kapabel att fixa det själv. Ett intressant - och så vitt jag vet ganska ovanligt - argument 😊
    Jag skriver även att många som genomfört självmordsförsök och överlevt har varit glada för det. Men jag antar att du missade den meningen eller att jag missförstår dig.
  • Anonym (Peter Singer)
    Anonym (Carinata) skrev 2025-10-05 02:47:57 följande:
    Har vakat över anhöriga där det bara varit en väntan på Godot. Har ni funderat på om det är av fri vilja en människa dör. Det är nog inte alltid så. Därför känns det som att de som pratar om rätten att dö, välja själva att de ska dö. De som valde att leva men dör ändå. Hur fan känns det? Var försiktiga med eutanasi. Ska ni dö för egen hand kräv inte att någon annan ska utföra det åt er. 
    Och ingen har heller begärt det. Man ska få ett sätt att göra det säkert och smärtfritt och sen själv utföra handlingen under kontrollerade former.

Du slår in öppna dörrar.
  • Anonym (Peter Singer)

Oj, det blev verkligen FL special på den formateringen.

Jag upprepar: Det är ingen som begär att vårdpersonalen ska avliva patienten, det finns maskiner som låter en trycka på en knapp, eller tabletter man kan svälja och bara somna in.

Sluta argumentera med icke-argument.

Svar på tråden Vad tycker du om eutanasi?