• Anonym (ts)

Vad tycker du om eutanasi?

Som rubriken lyder vad är din åsikt om aktiv dödshjälp. 
    Borde alla som vill dö få hjälp av sjukvården att ta sitt liv?

Jag är för, även vid psykisk ohälsa, så länge som man testat alla behandlingsalternativ.  Vi bör få bestämma själva utan att tvingas dö under svåra förhållanden.

• Svar på tråden Vad tycker du om eutanasi?
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Ja) skrev 2025-09-27 16:47:12 följande:

Har sett min mamma lida i svår smärta nu i tre månader och kommer bli fler. Hon ber mig om att få avsluta sitt liv. Så ja. Jag är för. Helt otroligt att vi ska låta människor ha ont (läkarna kan inte ta bort smärtan) jag hoppas hon får dö snart.

Jag beklagar! Min största skräck var att min multisjuka mamma skulle ha svåra smärtor mot slutet. Smärtlindring hjälper inte alltid, som vissa tror, eller hjälper bara marginellt. 

Så ja, jag är för aktiv dödshjälp under hårt reglerade former. Vi avlivar djur för att de ska slippa lida, men låter människor plågas till sista andetaget? 

Vem som helst ska inte få dödshjälp, men alla borde ha rätt till en värdig död.

Nu slapp min mamma tack och lov plågas ihjäl. Det gick fort på slutet, hon slapp svåra smärtor och somnade in stilla. Jag är tacksam för det, men det slutar inte så här för alla svårt sjuka.
  • Anonym (U)
    Anonym (Ja) skrev 2025-09-27 16:47:12 följande:

Har sett min mamma lida i svår smärta nu i tre månader och kommer bli fler. Hon ber mig om att få avsluta sitt liv. Så ja. Jag är för. Helt otroligt att vi ska låta människor ha ont (läkarna kan inte ta bort smärtan) jag hoppas hon får dö snart.

Då är det väl bara för dig att avsluta din mammas liv?
  • Anonym (Självfallet för)
    Anonym (U) skrev 2025-09-28 09:52:35 följande:
    Då är det väl bara för dig att avsluta din mammas liv?
    Eller hur? Och varför ska vi ha vetrinärer som låter älskade husdjur somna in? Det kan ju ägarna faktiskt fixa själva! 
    Anonym (Ljus i mörker) skrev 2025-09-28 03:26:56 följande:

Jag känner mig kluven. Det jag är säker på är att jag inte tycker det ska gälla vid psykisk ohälsa. Detta då många av dessa är fysiskt kapabla till att lösa det själv, 

Det var nog det ... intressantaste argumentet jag hört till varför man inte ska ha dödshjälp vid psykisk ohälsa  ...
  • Tow2Mater

Jag känner mig kluven. Det jag är säker på är att jag inte tycker det ska gälla vid psykisk ohälsa. Detta då många av dessa är fysiskt kapabla till att lösa det själv, plus att många i denna gruppen som har överlevt ett försök är tacksamma för det efter ett tag. Om sjukvården ska ägna sig åt sånt här, så måste det vara hårt reglerat. Det ska vara psykologsamtal några gånger och att man fastslår att detta är den sökandes egna vilja. Sen är frågan?.Vem ska utföra detta? En läkare har väl lovat att bota? Inte att döda? Det kanske ska finnas speciella läkare till detta? Som jag skrev, jag är kluven,

Då kommer man inte kunna bli anställd som läkare om man inte är villig att ta livet av patienter naturligtvis. Samma filosofi som i abortfrågan ska naturligtvis råda.
  • EpicF

Jag är för, men jag hade ingen velat vara den som var med och gjorde det möjligt. 

• Anonym (U)
    Anonym (Självfallet för) skrev 2025-09-28 12:32:13 följande:
    Eller hur? Och varför ska vi ha vetrinärer som låter älskade husdjur somna in? Det kan ju ägarna faktiskt fixa själva! 

Jag känner mig kluven. Det jag är säker på är att jag inte tycker det ska gälla vid psykisk ohälsa. Detta då många av dessa är fysiskt kapabla till att lösa det själv, 

Det var nog det ... intressantaste argumentet jag hört till varför man inte ska ha dödshjälp vid psykisk ohälsa  ...
    Det är ingen skillnad på djur och människor, eller?
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2025-09-28 13:55:01 följande:
    Då kommer man inte kunna bli anställd som läkare om man inte är villig att ta livet av patienter naturligtvis. Samma filosofi som i abortfrågan ska naturligtvis råda.
    Det är dock inte läkare som tar livet av patienten. Den skrivet enbart ut preparatet. 
  • Anonym (Ljus i mörker)
    Tow2Mater skrev 2025-09-28 13:55:01 följande:
    Det var lite det jag tänkte på, Jag vet inte hur det ser ut idag, men för kanske 10-15 år sedan var det en eller fler barnmorskor som inte fick jobbet för att man inte ville genomföra aborter.
  • Anonym (Ljus i mörker)
    Anonym (Självfallet för) skrev 2025-09-28 12:32:13 följande:

Utveckla gärna hur du tänker.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ljus i mörker) skrev 2025-09-28 18:02:49 följande:
    Det var lite det jag tänkte på, Jag vet inte hur det ser ut idag, men för kanske 10-15 år sedan var det en eller fler barnmorskor som inte fick jobbet för att man inte ville genomföra aborter.
    Ja, att man skulle kunna ha en sk samvetsklausul verkar hota hela svenska sjukvården. I andra länder går det dock bra.
Svar på tråden Vad tycker du om eutanasi?