Inlägg från: Anonym (Reagera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reagera)

Reagera?

Lönnsirap skrev 2025-10-02 18:07:08 följande:

Nu har jag inte läst alla svar du fått, men jag, självklart bör man reagera på att en person talar om självmord och att skaffa barn i samma period av livet, om man är "sambo".

Vid psykisk ohälsa är det inte alltid så lätt att veta vad som är vad, och lägger du också till att komma ifrån en annan kultur kan det naturligtvis bli än svårare att tolka.

MEN med detta sagt. Man bör verkligen inte ha sex och göra barn med människor som faktiskt inte är i en fas där barn är lämpligt. Vilka tankar du har om föräldraskap vet jag förstås inte, men personligen tycker jag att INTE vara suicidal är ett grundläggande krav. Likaså att inte vara snål och behandla sin partner tveksamt!

Så, ja, jag tänker att du behöver reagera, eller snarare AGERA för att INTE få barn med denna människa. Och faktiskt helt överväga om denna person är sund ens som livspartner.

Bra reflekterande svar. Att göra barn i desperation med en mycket deprimerad iranier är inte bra. 

Vem är snål tycker du? Iraniern eller jag som svenskan? 

• Anonym (Reagera)
    Anonym (D) skrev 2025-10-02 19:06:53 följande:
    Ja, det är jättekonstigt! Han vill bara att du ska få ett barn med honom, men inte att ni ska vara ett kärlekspar. Han struntar egentlkgen i dig. Han tror att han ska få stanna i Sverige om han har ett barn här,
    men han verkar inte tycka om dig som partner.

Försök att ta dig ifrån honom!
    Hans mamma i Iran tjatar på honom i videosamtal att han (hennes son) måste få ett barn minst. Kanske han är mammas pojke?
  • Anonym (Reagera)
    Lönnsirap skrev 2025-10-03 07:07:56 följande:
    Jag tycker att frågan gällande snålhet är väldigt irrelevant i sammanhanget. Jag personligen ser det hela som en dåligt dynamik mellan man och kvinna, där det troligen finns massor av grundläggande konflikter emellan er.

Snålhet och sparsamhet ligger rätt nära varandra och det är fullständigt naturligt att tycka olika. Med detta sagt har ni något olösligt emellan er, där det mående faktiskt påverkar resonemangen. Att ens överväga barn i en situation där man inte tycker sig ha råd med värme och där man får bredvid döden är i min värld ett tydligt tecken på psykisk ohälsa. 
    Kan inte vara roligt att ha all släkt i Iran. 
  • Anonym (Reagera)
    Anonym (Irani) skrev 2025-10-03 10:48:32 följande:

Av ren nyfikenhet, varför tycker du inte att du ska betala för dig? Har aldrig stött på en medelålders person som inte fattat att det kostar att leva. 

När vi träffades sade han att bara jag blir gravid så kan jag bli hemmafru. Men inte tala med grannar eller utan vara tyst.
    Jag blev aldrig gravid och om
    vi ska fortsätta måste jag betala för mig men inte vara skriven hos honom. 

Dessutom begränsat med varmvatten och om jag betalar för hans utgifter som el och vatten och mat kommer han dricka vodka igen. 

• Anonym (Reagera)
    Jemp skrev 2025-10-03 16:59:27 följande:

Varför lyssnar du inte på den varningsflaggan?

Jo, vad hade han kunnat göra om jag hade blivit gravid?
    Löjligt att han inte kan betala el och vatten i sitt mini hus. 

Han  är möbelmonterare och tjänar bra och tar svart betalt dessutom. Tar företagets kunder?.

• Anonym (Reagera)

trasig ugn, sliten spis hämtad från ngn återvinning, dock fräscht badrum, digt isolerat och kallt badrum på vintern, minimalt anvande av varmvatten. Sköna sängen enda som är bra.

Som nu vet vill Iraniern: Ägaren vill att jag ska betala utgifter men jag får ej vara hans sambo eller stå skriven här.

Han säger att han ej få ett heltidsjobb trots att han söker.

I natt lade han sig bredvid mig i bäddsoffan och kramade mig. Han köpte en bra madrass att ha i bäddsoffan. 

Älskar området här på landet och han är den ende utlänningen här och talar inte med ngn. 

Bara svenska flaggor. 

• Anonym (Reagera)

Han är själv ej skriven på huset. Skumt.  Han är skriven på en hyresrätt med sin systerdotter. 
    Han har ju verkställhinder hos Migrationsverket. 

• Anonym (Reagera)

Från att vara kall till att jag sagt att jag kanske betalar utgifter blir han varm och vill dela säng.

Han växlar personligher samtidigt som han säger: Vad  skulle du göra om jag ej var här imorgon. 

• Anonym (Reagera)
    Anonym (D) skrev 2025-10-05 20:00:36 följande:
    Der är dåligt.med arbete nu, arbetslösheten är över 10 %, så han kanske inte kan få heltid.

Men vill du verkligen vara tillsammans med honom?

Han vill ju bara ha dig för att få ett barn och för att betala hyran, nu när han har dåligt med pengar. 

Jag tycker att du ska betala en del för att du får bo där.

Men jag tycker inte att du ska bo där, för att du får inte skriva dig där. Man behöver en riktig adress att skriva sig på. 

Detr något konstigt, för även om man bara hyr ett rum hos någon, så brukar man få skriva sig där. 

Jag tror att du skulle må bättre om du skapade ett eget liv med ett jobb och en egen bostad.
    Börja sök jobb om du inte redan har ett!

Han sade till mig att jag är varken sambo, inneboende eller wife.
    En wife är det han vill ha.
    Konstigt att han ej talar svenska efter 7 år i Sverige.
    Med systerdottern talar han farsi med och hon kan svenska väl. Dem gör väl det så att jag ej ska förstå.

Jag upplever att ahm vill straffa mig att minimera intimitet om jag ej gör det han vill. Teckna boka ivf klinik trots att jag är 45 år.

Om jag lyder honom kallar han mig älskling etc. 

• Anonym (Reagera)

Han vill bara utnyttja mig och väva in honom i sin röra med Migrationsverket samt att jag ska betala det lilla vatten jag använder. 

Svar på tråden Reagera?