Anonym (en tanke) skrev 2025-09-29 13:15:09 följande:
En sak till. Detta har vi pratat om mycket i vår relation. Att många människor idag verkar se förhållanden som något som ska ge en något. Partnern ska tillfredsställa och ge bekräftelse på olika sätt. Vad får jag ut av denna relationen, så verkar många resonera.
Vi resonerar annorlunda, vi är inte alls tillsammans för att få ut olika saker av förhållandet utan enbart för att vi älskar varandra, känner en samhörighet och hela tiden vill varandra väl. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka skillnaden, hoppas att ni som läser förstår.
Spot on! Och jag tänker tummen ner bekräftar exakt det du skriver 😂
Det betyder ju inte, tvärtemot hur en del verkar tolka det, som att ens egna behov är mindre värda. Det handlar enbart om vad man fokuserar på. Om jag står ute på kvällen och tittar österut ser jag mörker, men om jag står kvar på EXAKT samma ställe och bara vänder blicken 180 grader kan jag från samma ställe och tid i livet få uppleva en fantastisk solnedgång.
Om vi ser på en relation utifrån vad vi vill ha ut av den kommer vi by default leta efter det vi saknar och då är risken oerhört stor att fastna i att tänka på allt vi saknar och därför uppleva missnöje "mitt liv skulle bli så mycket bättre om....."
En relation går att principiellt jämföra med en invertering - ju mer jag stoppar in, desto större och större kommer avkastningen att vara. Med det sagt ska man ju ändå inte investera i något som faktiskt inte ger någon avkastning.