Inlägg från: Marie-anne |Visa alla inlägg
  • Marie-anne

Att ha sorg efter älskade katter

Hej allihopa! Det var ett tag sedan jag var här och jag har väl inte så mycket att säga,  men för två månader sedan,  förlorade jag två av mina katter, Gizmo och Manne.  Gizmo var 13år och 5månader och hade diabetes med komplikationer och Manne fick fettlever och var 9år.  Jag är fortfarande ensam och det har inte blivit några barn heller tyvärr.  Min syster pratat fortfarande inte med min mamma och jag har så mycket värk att jag tycker livet är blaha. Jag har alltid fått höra att jag är så nyfiken, men trevlig , snäll och hjälpsam,  men det e en tunn linje mellan nyfiken och hjälpsam tydligen.  Jag ska snart hämta urnorna, men det känns jobbigt. 
    Hur länge ska hjärtat gråta?Rynkar på näsan

• Svar på tråden Att ha sorg efter älskade katter
  • Marie-anne
    Jesper f skrev 2025-09-29 13:22:23 följande:

Beklagar verkligen din förlust.... Vi förlorade vår katt "gubbe" i Juli förra året pga pancreassjukdom - förmodligen cancer, och även om värsta sorgen släppt sen ett ett tag tillbaka, del av sorgen finns fortfarande. Tänker fortfarande dagligen på honom. Men det finns nog inget bra svar. Man har nog sorg så länge som man behöver för att sen kunna leva vidare och vara beredd på att släppa in något nytt i livet skulle jag säga. Och det är individuellt hur lång den sträckan är.

Men man får heller inte FASTNA i sorgen, den får liksom inte bli ett självändamål för andra saker i livet som egentligen inte är bra. Utan jag tror att det är bra att man så småning om, om man vill fortsätta ha katt, att börja leta efter en ny när man känner sig redo. Inte för att ersätta, det går av uppenbar orsak inte, men för att få en ny livskamrat i livet. Katter är FANTASTISKA djur, och så mycket klokare än vad folk förstår. 

Jag har Gizmo, s "bror" lillprins kvar, dom var inte äkta bröder, men dom var lika gamla,  bara en månad emellan.  Och jag fick en ny katt Bagheera,  en snart 2årig egyptisk mau.
Svar på tråden Att ha sorg efter älskade katter