Inlägg från: Anonym (Hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm)

Stryper?

Går jag igång på en fast hand (rep/bälte) runt halsen? Absolut  

Går jag igång på att lufttillflödet hindras? Absolut inte. 

Men det beror också väldigt mycket på vem det är som gör det och hur naturligt det faller sig för honom. 

• Anonym (Hmmm)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 13:31:11 följande:
    Fast vad exakt menar du då? Bara hålla händerna om halsen? Eller börja strypa så man inte får luft?
    En del (jag själv) vill bara ha handen stadigt om halsen utan strypgrepp, utan begränsning av syretillförseln. Andra vill ha ett visst mått av begränsning av syret. 

Att hålla så hårt att partnern svimmar är skadligt för hjärnan däremot. 

Partner = deltagare i sexakten oavsett kön och relationsstatus. 
  • Anonym (Hmmm)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 16:00:47 följande:
    Pojkvän heter det. Eller kille om man så vill. Partner är en del av försöket att könsneutralisera allting. Usch!

Tycker fortfarande strypsex verkar skumt, varför just hålla runt halsen liksom. Vad får man ut av det som inte kan tillgodoses av något annat? Tacka vet jag att få smisk på rumpan istället, det behövs då och då.
    Det kan lika gärna vara flickvän. Sluta vara så fånig. Alla har inte pojkvänner. Det behöver inte ens vara någon man har en etablerad relation till.  

Jag själv behöver någon som "tar" kontrollen ifrån mig, där en stadig hand på halsen är en sådan sak. Eller "rör du mig så slutar jag", eller faktisk fysisk begränsning i form av bondage. 
  • Anonym (Hmmm)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 17:32:04 följande:
    Då skriver man pojkvän eller flickvän. Inte svårare än så.
    Så då ska man enligt dig skriva pojkvän/flickvän/kk/ons/eller dyligt? 

Istället för att använda ett ord som täcker in allt det där?

Jag och min partner har ingen uttalad relation sedan 1,5 år tillbaka. Vi är exklusiva, men har inte sagt att "vi är tillsammans". Det känns dessutom sjukt fånigt att benämna en 46-årig man som "pojkvän". Särbos är vi inte eftersom vi inte sagt att vi har en relation på så vis. Partner är ett ypperligt ord för att definiera honom.
  • Anonym (Hmmm)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 18:10:09 följande:
    Då skriver man vad det gäller, pojkvän eller flickvän. Vad är problemet?
    I en allmän text där könet eller rekationsstatus är irrelevant är partner ett ypperligt ord. Eller där man är mer än kks men inte ser sig som pojkvän/flickvän.

På samma vis dom ordet hen är ypperligt istället för han/hon/h*n/den... 
  • Anonym (Hmmm)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 18:33:48 följande:
    "Jag och min kille."

Vad är ditt problem?
    Han är inte "min kille", inte heller "min pojkvän". Varför är mitt och andras val av ordet partner så viktigt och störande för dig? 

I engelskspråkiga länder är partner ett helt accepterat ord utan att man behöver definiera om det är make/fru/pojkvän/flickvän/annat. 
  • Anonym (Hmmm)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 18:38:15 följande:
    Vad snackar du om? Vet du inte vem du är tillsammans med? Det är väl bara att skriva kille eller tjej.
    Varför är det relevant för texten att veta könet på någons partner?
  • Anonym (Hmmm)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 18:44:24 följande:
    Klart han är din kille, vad skulle han annars vara?

Det är störande av samma anledning som ordet "hen" är störande. Eller folk som vill få bort orden "mamma" och "pappa" och ersätta med "förälder".

Allt det där kommer från och drivs av samma ideologiska läger.
    Förälder kan vara både mamma och pappa och är ett bra ord när det är irrelevant om man pratar om mamma eller pappa. 

Hen är ett bra ord när könet är irrelevant eller okänt. 

Sluta vara konspirationsteoretiker. 

Nej, han är inte "min kille". Han är en 46-årig man som jag har en odefinierad relation med. 

Varför är mitt val av ord så störande för dig?
  • Anonym (Hmmm)
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 19:04:38 följande:
    Du verkar inte förstå att språk är makt. Ord spelar stor roll för hur folk uppfattar saker och ting.

Kommer aldrig köpa hen/partner/förälder-smörjan.
    Språk utvecklas. Synd att du inte verkar förstå det utan är bakåtsträvande. 
Svar på tråden Stryper?