Inlägg från: Anonym (Gg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gg)

Vad händer med våra jobb och yrken egentligen...

För personlig del tror jag att.det bästa man kan göra är att gå kurser i hur man använder AI, hur du kan göra inom ditt område eller andra områden för att dra nytta av AI.

AI kommer inte att skapa någon slags självgående samhälle som fungerar utan mänsklig inblick och inverkan, men arbetsuppgifterna kommer att bli annorlunda. En del arbetsuppgifter kommer att försvinna eller omformas helt.

Jag läste en annonsbilaga till en dagstidning, där olika semesterboenden presenterades i lite mer utförlig text , där jag tror att texten var AI genererad. Texterna var strömlinjeformade och rent ut sagt skittråkiga. Destinationerna lät kollossalt lika varandra. AI saknar den personliga touchen.

• Anonym (Gg)

Det här är ett ämne som piskar upp starka känslor hos människor, med all rätt. 

Basen för all offentlig verksamhet i ett land är de skatter som kommer in från privatpersoner och företag.

Om färre personer har arbeten på grund av att AI har orsakat att antalet arbeten har minskat, så kommer skattebasen att minska. Vi kommer att kunna satsa mindre på t.ex. vård, skola och omsorg.

De företag som kan dra nytta av AI kommer att öka sina vinster.

Men eftersom skatten är lägre på den typen av inkomster, och det finns många möjligheter att genom olika åtgärder minska den synliga vinsten, så kommer de skatterna inte att kunna kompensera för bortfallet i skatter från arbetstagare. 

Dessutom får samhället fler arbetslösa att försörja.

Så visst är det ett problem. När t.ex. jordbruket effektiviserades, så byggdes samtidigt industrin upp i Sverige och kunde suga upp befolkningsöverskottet. Dessutom emigrerade ca 1,4 miljoner svenskar under ca 70-80 år under den perioden.

Så vi måste bestämma hur vi vill förhålla oss till att fler kan hamna utanför arbetskraften. Hur soldariska ska vi vara med andra som bor här? Har alla rätt till ett drägligt liv i ett land?

(Vi har redan idag en hög arbetslöshet, ändå vill regeringen importera arbetskraft från utanför EU/EES. )

• Anonym (Gg)
    Anonym (Same old song) skrev 2025-10-01 09:45:49 följande:
    Jag håller med om din sista mening. Det konstiga är att du inte gör det själv. 

Allt ovanför är bara generisk skit som jag inte bryr  mig om. 

Du har inte svarat på något jag skrivit ovan. Jag har skrivit ganska många inlägg i tråden. Men du bara fortsätter mala på med dina klyschor. 

Hycklare
    Vi kanske är fler som läser i tråden och kan vara intresserade av vad TS tycker och känner. 
Svar på tråden Vad händer med våra jobb och yrken egentligen...