• Anonym (s)

Tonåring utslängd hemifrån

Mandel skrev 2025-10-01 13:06:46 följande:

Inga friska föräldrar kastar helt plötsligt ut en välfungerande tonåring. Det ligger en hund begraven här!

Icke välfungerande föräldrar kan. 
  • Anonym (s)
    Mandel skrev 2025-10-01 15:50:13 följande:
    Vänligen förklara för mig vad du anser att orden "Inga friska föräldrar" betyder.

För mig är inte frisk och icke välfungerande samma sak eller kan man säga att icke välfungerande är friska 🤔
    Läste för fort, sorry
  • Anonym (s)
    Anonym (Mysterium) skrev 2025-10-01 16:10:58 följande:

Finländsk skrev 2025-10-01 15:52:50 följande:
    De flesta har ju gett 2-3 alternativ som kunde förklara situationen, varav psykiska problem hos föräldrarna varit det som nämnts kanske mest. Och det verkar ju stämma överens med din uppfattning? Ingen kan ju veta hur det verkligen förhåller sig. Ingen förutsätter heller att det är på något visst sätt, vi bara ger förslag på vad som kan ligga som grund baserat på vad du berättade.

Tråkigt att det varit såhär under hela uppväxten. Får familjen, och framför allt tonåringen, någon utomstående hjälp?
    Du har rätt i att det har givits många förslag men en hel del pekade ändå på tonåringen som "nog hade gjort något ändå" trots att jag har upprepat gång på gång att tonåringen är ett mönsterbarn.
    De flesta svaren kom innan du återkom så upprepade gånger är väl att ta i ;)
  • Anonym (s)
    Mandel skrev 2025-10-02 07:23:43 följande:
    Ja, folk har ju en tendens till att göra det och bli upprörda och istället för att läsa en gång till och kolla om man verkligen läst rätt, så skriver man något i frustration som sällan är "rätt".
    Nu var jag inte upprörd alls eller skrev i frustration så rätt onödigt påpekande, ärligt misstag.
  • Anonym (s)
    Anonym (Mysterium) skrev 2025-10-01 16:34:58 följande:
    Jag skrev det ett antal gånger i min TS och tyckte att det borde vara solklart för alla läsare att det inte är tonåringens fel pga det. 

Men kan ni inte bara släppa det där nu och inte flytta fokus dit utan hålla den där den hör hemma vilket är vilken förälder slänger ut sitt barn utan vettig orsak? 

Så länge föräldern inte kan ge en orsak är det bara en massa meningslösa gissningar och det kommer inte att ge svar åt ungdomen som jag antar är vuxen med tanke på att socialen aldrig blev inkopplad.  

Det enda vi kan läsa in är att föräldrarna är väldigt dysfunktionella för att en sån sak skulle komma på tal om ungdomen inte gjort något fel.

Svar på tråden Tonåring utslängd hemifrån