• Gullvivor

4 barn och får konstant blickar av folk

Sedan jag fick mitt fjärde barn så har jag märkt att jag OFTA får blickar när jag är ute med alla fyra, blickar som jag uppfattar som ilskna/blickar med avsmak. Eftersom jag inte upplevt det innan och nu helt plötsligt upplever det väldigt ofta så tolkar jag det som att det har med antal barn att göra.

Tänker därför att det hade varit intressant att veta vad ni (som kanske också ger sådana blickar) tänker när ni ser en förälder med 4 barn? Kan ju liksom inte enbart vara miljöångest som ligger bakom dessa blickar.

Och ja, jag vet att det knappast är ovanligt att ha 4 barn, men det förändrar inte min undran.

• Svar på tråden 4 barn och får konstant blickar av folk
  • Anonym (Hej)
    Gullvivor skrev 2025-10-02 22:39:58 följande:
    Jag skrev aldrig att det var pga antalet barn, utan att jag antog det pga att det började efter fjärde kom. 

Men ditt påstående att det inte kan vara pga antal barn för att du inte upplever det är bara konstigt, vi träffar ju inte samma människor och går inte till samma ställen vid exakt samma tillfällen. Först då hade man kunnat göra en rättvis jämförelse.

Men du är alltså på samma ställe , i samma ort eller stad eller var det nu är hela tiden? För på dig verkar det ju som att det händer typ hela tiden, förutsatte att du menade att det händer på olika platser då. Händer det bara på just en specifik gata eller något så förstår jag inte riktigt meningen med att starta en tråd om det och fråga om andra upplever det? 

De flesta rör väl sig i olika sammanhang och är på olika platser, inte bara samma plats och träffar på exakt samma människor hela tiden. Och om det inte brukar hända mig oavsett var jag är , oavsett i vilken stad eller i vilket sammanhang .. Ja då kan vi nog säga att det beror på mer än just antalet barn iallafall. Vi behöver inte träffa exakt samma människor eller gå till samma ställen för att kunna konstatera det.

Några exempel på ställen jag har varit på senaste tiden med alla fyra barn (ibland gör jag ju saker med bara något eller några av barnen också) : Affärer , restauranger ,caféer ,  hemma hos folk, kyrkan, på tåg , bussar, skärgårdsbåt , inne i city och ute i förorter och i andra mindre städer.
    , på släktfester, på studentmottagning.. Ingenstans kan jag minnas att jag har märkt att folk brukar titta argt på oss. 

Så ja, som sagt är det antingen bara i ditt huvud eller så är det något annat än just antalet barn. 

• Gullvivor
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-03 00:02:05 följande:

Men du är alltså på samma ställe , i samma ort eller stad eller var det nu är hela tiden? För på dig verkar det ju som att det händer typ hela tiden, förutsatte att du menade att det händer på olika platser då. Händer det bara på just en specifik gata eller något så förstår jag inte riktigt meningen med att starta en tråd om det och fråga om andra upplever det? 

De flesta rör väl sig i olika sammanhang och är på olika platser, inte bara samma plats och träffar på exakt samma människor hela tiden. Och om det inte brukar hända mig oavsett var jag är , oavsett i vilken stad eller i vilket sammanhang .. Ja då kan vi nog säga att det beror på mer än just antalet barn iallafall. Vi behöver inte träffa exakt samma människor eller gå till samma ställen för att kunna konstatera det.

Några exempel på ställen jag har varit på senaste tiden med alla fyra barn (ibland gör jag ju saker med bara något eller några av barnen också) : Affärer , restauranger ,caféer ,  hemma hos folk, kyrkan, på tåg , bussar, skärgårdsbåt , inne i city och ute i förorter och i andra mindre städer.
    , på släktfester, på studentmottagning.. Ingenstans kan jag minnas att jag har märkt att folk brukar titta argt på oss. 

Så ja, som sagt är det antingen bara i ditt huvud eller så är det något annat än just antalet barn. 

Jag frågade aldrig om någon annan upplevde samma sak.. känns som att du tolkar in saker jag inte skrivit och att du dessutom blir lite småsur över det.
  • Anonym
    Gullvivor skrev 2025-10-03 00:19:25 följande:
    Jag frågade aldrig om någon annan upplevde samma sak.. känns som att du tolkar in saker jag inte skrivit och att du dessutom blir lite småsur över det.
    Har du ens bemött teorin om rasism?
    Att det är där skon klämmer...
  • Anonym

Helt ärligt, om jag ser någon (oavsett om det är en vit,svart, grön eller gräddiskär) person som har småflickor med sig, och dessa små har hål i öronen. DÅ får du onda ögat av mig.

Vet att du piercar dina flickor och stympar dina pojkar, fast pojkarna kan man ju inte se det på bara sådär.

För någon som ev undrar varför jag skriver så här så har ts tidigare, i andra trådar, berättat att hennes döttrar piercas i öronen som mycket små. Samt att hennes söner omskärs.

• Anonym (J)
    Fjäril kär skrev 2025-10-02 10:16:09 följande:

Med all respekt men detta är kanske din egen osäkerhet som speglas och du tror att folk tittar för att du kanske själv har tankar kring till att det blev 4 barn. 

Jag ser det här ofta och många gånger i samband med att barn 4 eller 5 kommer med ny partner,man är äldre , barnet är inte planerat och plötsligt kommer tanken på att vad ska alla andra säga och sen är osäkerhet igång lång tid framåt. 

Skit i andra och var stolt över dina barn. 

Fast hur kan Du veta att ingen glor? Ärligt? och påstå att det är ts som är osäker. 

Vet själv hur folk glor. Och jag har inga barn. Folk GÖR det. Och jag med. 

• Anonym (J)

Fast jag glor inte på barnfamiljer. Jag kan blänga på folk som tex är otrevliga, verken kollar eller dom står ivägen. 

• Anonym (Genomskinlig)
    Gullvivor skrev 2025-10-03 00:19:25 följande:
    Egentligen vill du påpeka rasism va? Fast du lindar in det.
  • Lönnsirap
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-02 19:37:51 följande:

Kanske hon själv ser sur och otrevlig ut? Eller kanske barnen skriker och bråkar mycket? Eller så skriker hon mycket på barnen? Eller något annat som sticker ut? Om hon inte bara inbillar sig och vill skapa problem som inte finns alltså. Kanske folk bara ser neutrala ut och tänker på sitt och så tolkar hon in en massa? Jag vet inte , men jag känner som sagt inte igen mig och jag har också fyra barn. Min yngsta är bebis och min äldsta är ju mycket äldre men det händer ganska ofta att jag gör saker med alla barnen samtidigt, ibland med någon kompis till barnen också. Och tycker folk mest brukar vara trevliga och om de säger något brukar de väl säga typ att de är gulliga och vad kul med så många barn. 

Som sagt , om 3-åringen får ett utbrott till exempel eller skriker och bråkar (han är ofta snäll men det händer ibland), då tittar folk såklart men oftast är det väl med medlidande eller typ ?skönt att man själv slipper? än ilska eller avsmak som TS pratar om. Sist när han fick ett utbrott utanför affären var det en gammal dam som gick förbi och sa till sin kompis : ?Skönt att man är klar med den perioden?, det var lite roligt tyckte jag. 

Det har säkert hänt någon gång att någon tittar surt men det är absolut inte något jag upplever hela tiden, snarare tvärtom isåfall, folk är oftast trevliga och ler mot barnen. 

Vad folk fångar upp och gör är rätt komplext och naturligtvis öppet för tolkning. Och i viss utsträckning är det kanske rimligt att rannsaka sig själv och fundera på om man bör göra annorlunda.

Men det är faktiskt att vara lite socialt blind att faktiskt inte riktigt se att dömande blickar på intet sätt delas ut rättvist till de som "förtjänar" dem, utan högst spontant av mängder av olika anledningar.

Som framgår i tråden är det faktiskt en reell upplevelse av människor med annan hudfärg eller slöja att folk är mer dömande och det är faktiskt inte inbillning, utan något människor behöver hantera. 

Nånting gör att folk verkar mer dömande, ibland är det något man kan göra och ibland är det saker som kan vara svårt att sätta fingret på. 
  • Anonym (Lindy)

Jag tänkte först att det mest satt i ditt huvud, men när jag läst att du är 27 år och bär slöja så tror jag att det är på grund av fördomar. Medelåldern för att få sitt första barn ligger i Sverige runt 30 år, och du har redan fyra. Det är ovanligt.

Både slöjan och att vara ung med många barn associerar många svenskar med att vara osjälvständig, eller till och med förtryckt. Inte omöjligt att en del också tänker att du lever på bidrag. Många barn i ung ålder indikerar låg utbildning och få år i yrkeslivet. Det innebär att du ger intryck av att vara beroende av din man för att klara dig. Alla de här sakerna har låg status i vår del av världen. 

Om jag ska vara ärlig skulle jag nog tänka att du förmodligen är beroende av din man och att det är en situation jag själv aldrig skulle vilja vara i. Men jag skulle aldrig titta snett eller bete mig illa mot dig. Vi gör olika val i livet och så länge det inte skadar andra är det upp till var och en. 

• Gullvivor
    Anonym skrev 2025-10-03 05:27:01 följande:

Helt ärligt, om jag ser någon (oavsett om det är en vit,svart, grön eller gräddiskär) person som har småflickor med sig, och dessa små har hål i öronen. DÅ får du onda ögat av mig.

Vet att du piercar dina flickor och stympar dina pojkar, fast pojkarna kan man ju inte se det på bara sådär.

För någon som ev undrar varför jag skriver så här så har ts tidigare, i andra trådar, berättat att hennes döttrar piercas i öronen som mycket små. Samt att hennes söner omskärs.

Det syns inte att flickorna har hål i öronen, såvida inte någon har omänskligt bra syn. 1-åringen brukar ha kläder på sig så där ser man inte att han är omskuren. 

Ditt inlägg känns bara som ett sätt att kasta lite skit, tror knappast du tror på detta själv.
Svar på tråden 4 barn och får konstant blickar av folk