Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

Inga vänner efter barn

Jag var först i vår krets att få barn och tappade väl också 95% av mina vänner men jag var ganska beredd på det så det grämde mig inte så mycket. Trist absolut men jag gick vidare så att säga. Det fick i de flesta fallen vara deras förlust. Jag har ju sett under åren som gick sen när situationen blev samma för dem att de förmodligen förstod hur jag känt. 

Jag satsade på att se till att mitt barn fick fina relationer med släkt istället, umgicks med mor-och farföräldrar och mitt barn fick även en kusin nära i ålder. Skapade kontakter och vänskaper på öppna förskolan som håller än idag (våra barn tog studenten i våras).

Så jag förstår känslan men låt den inte ta över, du har inte gjort något fel. Du är i en fas i livet nu som de förmodligen inte förstår. Om du vill bibehålla vänskaperna så bjud in dem till er på fika, gå barnvagnspromenader med varsin kaffe osv så att det blir med utgångspunkt i vad som funkar för dig/er. Tackar de nej så är det ju de som prioriterar annorlunda. Men det är vad jag skulle tipsa om. Och att hitta andra likasinnade på BVC, i närområdet och på öppna förskolan. 

Svar på tråden Inga vänner efter barn