• Anonym (Samhälle)

Hemmasittande barn/elever

När vi talar om hemmasittande barn är det lätt att fastna i statistik och etiketter: ?X antal elever har varit borta från skolan mer än Y dagar?. Men bakom varje siffra finns ett barn ? ett barn som inte bara har missat lektioner, utan ofta också social gemenskap, trygghet och ibland tilltron till sin egen förmåga att delta i världen omkring sig. Hemmasittande barn är inte ett problem som kan lösas enbart med disciplin eller fler närvarokrav; de är ett symptom på ett större och mer komplext samhällsproblem.

För det första måste vi förstå att hemmasittande sällan är ett val som barn gör lättvindigt. Ofta är det ett resultat av stress, oro, psykisk ohälsa eller mobbning. Skolan kan vara en plats där barn ska växa och utvecklas, men för vissa blir den istället en arena fylld av ångest och press. Att kalla dessa barn ?lat? eller ?tröga? är inte bara fel, det är direkt skadligt. Istället behöver vi en djupare förståelse för deras situation och för de bakomliggande orsakerna.

Forskning visar att tidiga insatser har stor effekt. Barn som får stöd hemma, tillgång till psykologer, mentorskap och flexibla undervisningsformer har betydligt större chans att återvända till skolan. Detta kräver dock att vi som samhälle vågar tänka utanför standardlösningarna. Digitala verktyg, delvis hemundervisning och individuellt anpassade scheman kan för vissa barn vara nödvändiga steg tillbaka in i ett sammanhang som de annars känner sig utanför.

Men lösningen är inte enbart individuell; den är också strukturell. Vi måste fråga oss varför vissa skolor har miljöer som driver barn bort snarare än att inkludera dem. Varför är stress, höga krav och brist på stöd fortfarande norm? Hur kan vi bygga skolor där barn kan känna sig trygga, sedda och motiverade, istället för rädda och utanför? Att förstå hemmasittande barn som en signal om att vårt utbildningssystem ibland brister är ett steg mot verklig förändring.

Slutligen måste vi våga tala om detta med empati och respekt. Hemmasittande barn är inte ett problem att ?fixa? snabbt, utan människor med rätt till förståelse, stöd och en chans att växa i sin egen takt. Att samhället lyckas med detta är inte bara en investering i individen, utan i framtidens medborgare, i solidaritet och i ett samhälle där ingen lämnas utanför.

Hemmasittande barn behöver inte bara lösningar på papper. De behöver en skola och ett samhälle som ser dem, hör dem och skapar förutsättningar för att de ska kunna delta fullt ut ? på sina egna villkor, med sina egna styrkor. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fors

• Svar på tråden Hemmasittande barn/elever
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 22:44:09 följande:

Låt oss gissa. Du vill skylla på föräldrarna för att deras barn är hemmasittare. 

Absolut 
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 22:45:03 följande:

Ah. Såg ditt andra inlägg nu. Fan vad tröttsamt. Stackars ev barn.

För det är ju så synd om barn som lever normala liv med skola, vänner och givande aktiviteter på fritiden...
  • Anonym (hemmasittare)
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 19:34:23 följande:

Hemmasittare är ett samlingsnamn som enbart syftar till att de inte är i själva skolan. Många spenderar tid på andra ställen som stallet, biblioteket, skogen, allt beroende på deras problematik. 

Det var tråkigt att inte ens dina föräldrar kämpade men det var väl en del av problemet? En besvärlig hemmiljö borde fångas upp.

Skolan låter inte elever falla mellan stolarna på samma sätt numera även om de inte alltid är toppen på anpassa.

Så är det säkert. De flesta historier jag har läst handlar om barn som stänger on sig på sina rum, så det är väl därför jag har lite svårt att relatera till begreppet. 

Mina föräldrar kämpade med annat. Egna fysiska och psykiska problem och med min brors skolgång. Jag glömdes bort, vilket jag kan tänka mig kan hända tystlåtna, försynta flickor. Jag tänker ibland att jag skulle ha varit mer bråkig, eller något.

Jag vet inte hur mycket skolan ändrats på fem-sex år men jag hoppas att fler får hjälp. 
  • Anonym (hemmasittare)
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-10-03 22:24:34 följande:
    Applåder till dig för att du talar ut. Det stora problemet i den här diskussionen är att man blundar för det dåliga föräldraskapet. Därför är det så bra att människor som dig berättar. För att slå hål på myten.
    Men bara för att det finns en sort betyder det inte att de andra inte finns. Jag tror inte jag kan slå hål på några myter. Möjligen kan jag lyfta en annan, mindre synlig aspekt. 
  • Anonym (s)
    Anonym (Fredrik) skrev 2025-10-03 23:15:44 följande:
    För det är ju så synd om barn som lever normala liv med skola, vänner och givande aktiviteter på fritiden...
    Ja, när man inser att ens förälder beter sig som ett as online är det ett hårt slag.
  • Pelkonen

Lösningen på hemma sittandes barn är enkel. Bryt strömmen i huset och ställ inte mat på bordet. Sitter ni fortfarande kvar efter 3 veckor. Ta det därifrån.

• Jimmy75
    Anonym (s) skrev 2025-10-03 22:44:09 följande:

Låt oss gissa. Du vill skylla på föräldrarna för att deras barn är hemmasittare. De hemmasittare idag som inte heller vill vara just hemma brukar inte vara med lika mycket i diskussionen absolut pga det kräver olika typer av insatser. Begreppet används av mestadels föräldrar som kämpar för sina barn och personen du citerar hade inte det. 

Nog för att det var en lite märklig trådstart men trodde faktiskt ni skulle vara snabbare hit.

Jag trodde också de skulle vara snabbare på den här bollen, men de hade väl fullt upp att skamma någon annan i en annan tråd.
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (hemmasittare) skrev 2025-10-03 19:26:55 följande:
    Delvis själva begreppet "hemmasittare". Jag var hemma ungefär lika mycket som jag var i skolan, dvs helst så lite som möjligt. Jag var även i skolan, men inte på lektioner, ibland för att jag hellre var där än hemma eller ute.

Sen också engagemanget. Hela tiden läser jag om föräldrar som kämpar för att få sina barn till skolan. Det är väl där avundsjukan kommer in. Det var ingen, varken mina föräldrar eller mina lärare, som engagerade sig i mig och min icke-skolgång.
    När jag gick i skolan, på 80- och 90-talet, kallades elever med den sortens frånvaro för skolkare. Det var absolut ett problem som vuxenvärlden var medveten om - då. Dock vet jag inte om de utvecklade några bra arbetssätt för att komma tillrätta med problemet. 

Förmodligen pratas det så lite om det nuförtiden för att man mest fokuserar på den sortens frånvaro som ökat på senare år, nämligen elever som blir mentalt utbrända av skolmiljön. Trist att en sorts problem hamnar i skuggan av ett annat. 
  • Anonym (Sussi)
    Pelkonen skrev 2025-10-04 00:07:28 följande:

Lösningen på hemma sittandes barn är enkel. Bryt strömmen i huset och ställ inte mat på bordet. Sitter ni fortfarande kvar efter 3 veckor. Ta det därifrån.

Och hur ska man ta det därifrån? 
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Sussi) skrev 2025-10-04 04:42:39 följande:
    Och hur ska man ta det därifrån? 
    Allt blir mycket enklare när det inte finns något bekvämt alternativ. Det finns en anledning till varför det finns en stark koppling mellan datorspelsberoende och hemmasittande.

Framförallt gäller det för föräldrar att föregå problem genom att hindra datorspelsberoende innan det uppkommit. Även hemmasittandet ska förebyggas in an det uppkommit. 

Det är en flytande skala mellan att fullt ut vara skolnärvarande och hemmasittandet. Och för varje steg föräldrarna låter barnet gå mot hemmasittande desto jobbigare blir det. Första steget mot hemmasittande kan vara att låta barnet vara hemma från skolan och spela datorspel för när den är sjuk. Eller att låta barnet komma undan med att inte ha några aktiviteter på fritiden.
Svar på tråden Hemmasittande barn/elever