• Anonym (Vad göra med bajset?)

1-åring, bajs hur ofta?

Ja, hur ofta är det normalt att en 1-åring bajsar?
    Vår kille har gått från att vara väldigt hård i magen som liten bebis. Ammades och sen typ introduktion av välling så är det fullt fräs på allt. Han äter det mesta med god aptit. Får truga lite ibland. 

Fem gånger om dagen byts det bajsblöja här. 

På natten är det mycket gnäll och uppvak. Precis som att han besväras av något. Han är spänd i kroppen och skriker ibland rakt ut. 

Börjar undra om man ska fundera på om han är allergisk/intolerant mot något? 

• Svar på tråden 1-åring, bajs hur ofta?
  • Anonym (M)

Har ni kontrollerat att han inte är förstoppad och det han har är förstoppningsdiaré?

• Anonym (Vad göra med bajset?)
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 00:37:54 följande:

Har ni kontrollerat att han inte är förstoppad och det han har är förstoppningsdiaré?

Hur kontrollerar man det? 🤷?♀️
  • TvillingmammaVästgöte

För mycket fibrer kan ge diarre. Testa att sluta ge välling eller en välling med mindre fibrer. Hur mycket välling ger ni barnet? 

Välling är för övrigt en helt onödig produkt tycker jag, gav jag aldrig mina barn. 

• Anonym (M)
    Anonym (Vad göra med bajset?) skrev 2025-10-04 06:00:55 följande:
    Hur kontrollerar man det? 🤷?♀️
    Känna upp i ändtarmen. Man kan använda en termometer. 
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-04 09:39:36 följande:

För mycket fibrer kan ge diarre. Testa att sluta ge välling eller en välling med mindre fibrer. Hur mycket välling ger ni barnet? 

Välling är för övrigt en helt onödig produkt tycker jag, gav jag aldrig mina barn. 

Alla barn är olika. Dina barn fick inte välling, helt ok det. Ts barn får välling, vilket också är helt ok.

Att du tycker det är en onödig produkt är också helt ok. Men alla tycker inte det. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 11:17:08 följande:
    Alla barn är olika. Dina barn fick inte välling, helt ok det. Ts barn får välling, vilket också är helt ok.

Att du tycker det är en onödig produkt är också helt ok. Men alla tycker inte det. 
    Ja, det är ju självklart att alla får välja själva! Men många tror att man måste ge välling. Jag vill upplysa om att man inte behöver ge det till barn. I de flesta länder finns inte ens välling. 
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-04 11:30:17 följande:
    Ja, det är ju självklart att alla får välja själva! Men många tror att man måste ge välling. Jag vill upplysa om att man inte behöver ge det till barn. I de flesta länder finns inte ens välling. 
    Ytterar få personer tror att man måste ge välling. 
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-04 14:02:58 följande:

Men oavsett vad man tycker om välling, så kan välling med mycket fibrer ge diarré hos små barn med känsliga magar. 

Även gröt med mycket fiber kan ge diarré
Svar på tråden 1-åring, bajs hur ofta?