• Anonym (Vad göra med bajset?)

1-åring, bajs hur ofta?

Ja, hur ofta är det normalt att en 1-åring bajsar?
    Vår kille har gått från att vara väldigt hård i magen som liten bebis. Ammades och sen typ introduktion av välling så är det fullt fräs på allt. Han äter det mesta med god aptit. Får truga lite ibland. 

Fem gånger om dagen byts det bajsblöja här. 

På natten är det mycket gnäll och uppvak. Precis som att han besväras av något. Han är spänd i kroppen och skriker ibland rakt ut. 

Börjar undra om man ska fundera på om han är allergisk/intolerant mot något? 

• Svar på tråden 1-åring, bajs hur ofta?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-04 09:39:36 följande:

För mycket fibrer kan ge diarre. Testa att sluta ge välling eller en välling med mindre fibrer. Hur mycket välling ger ni barnet? 

Välling är för övrigt en helt onödig produkt tycker jag, gav jag aldrig mina barn. 

Det är en bra input. Vi ger två flaskor/dygn. En direkt på morgonen och en innan nattning. 

För oss har det inte varit en onödig produkt. Vår son är en väldigt aktiv kille och det har varit en bra lösning för att fylla på energibehovet. Innan vaknade han mitt inatten och ville ha en flaska med men det har vi kommit ifrån igen. På morgonen ger vi det för att han vaknar så hungrig och arg. Sen får han frukost tillsammans med oss. 

Han har alltid knorrat på nätterna. Blivit störd av magen som jag har uppfattat det. Något vi tagit upp med BVC och inget de hjälpt oss vidare med. Även bytt BVC för att få en second opinion om vad det kan vara. 

På 1-årskontrollen kallade läkaren honom ett praktexemplar. Fin hudkostym, tillväxt bra, sociala interaktionen väl fungerande, motoriken topp. Och väldigt lätt att undersöka med mera. De ville att alla elever skulle fått sett honom. 

Att han nu fått fart på magen var en liten lättnad för oss som var van vid det andra. Men oroar mig ändå får att han inte mår bra av det med tanke på den oroliga sömnen. Men det kan ju vara så mycket annat. 

Hört om att majsvälling kan lugna magen: Kanske får testa att blanda ut med det så att det inte blir tok på andra hållet. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 14:13:18 följande:
    Även gröt med mycket fiber kan ge diarré
    Absolut.
    För mycket fibrer ger ofta diarre för barn i åldern 1-2 år, inte alla får det, men vissa har känsligare magar och tarmar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Vad göra med bajset?) skrev 2025-10-04 18:53:28 följande:

Det är en bra input. Vi ger två flaskor/dygn. En direkt på morgonen och en innan nattning. 

För oss har det inte varit en onödig produkt. Vår son är en väldigt aktiv kille och det har varit en bra lösning för att fylla på energibehovet. Innan vaknade han mitt inatten och ville ha en flaska med men det har vi kommit ifrån igen. På morgonen ger vi det för att han vaknar så hungrig och arg. Sen får han frukost tillsammans med oss. 

Han har alltid knorrat på nätterna. Blivit störd av magen som jag har uppfattat det. Något vi tagit upp med BVC och inget de hjälpt oss vidare med. Även bytt BVC för att få en second opinion om vad det kan vara. 

På 1-årskontrollen kallade läkaren honom ett praktexemplar. Fin hudkostym, tillväxt bra, sociala interaktionen väl fungerande, motoriken topp. Och väldigt lätt att undersöka med mera. De ville att alla elever skulle fått sett honom. 

Att han nu fått fart på magen var en liten lättnad för oss som var van vid det andra. Men oroar mig ändå får att han inte mår bra av det med tanke på den oroliga sömnen. Men det kan ju vara så mycket annat. 

Hört om att majsvälling kan lugna magen: Kanske får testa att blanda ut med det så att det inte blir tok på andra hållet. 

Om han fortfarande knorrar och verkar ha obehag i magen på natten så är det tecken på att han är förstoppad. 
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 19:44:09 följande:
    Om han fortfarande knorrar och verkar ha obehag i magen på natten så är det tecken på att han är förstoppad. 
    Frågan är då hur man ska tackla det?!
    Börja med laktulos och katrinplommon lite försiktigt?
    Känns inte som att man ska köra på majsvälling?
  • Anonym (M)
    Anonym (Vad göra med bajset?) skrev 2025-10-04 20:19:55 följande:
    Frågan är då hur man ska tackla det?!
    Börja med laktulos och katrinplommon lite försiktigt?
    Känns inte som att man ska köra på majsvälling?
    Prövs katrinplommon och annat som är lösande för magen. Evt movicol junior. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 20:24:45 följande:
    Katrinplommonpure funkade jättebra för mina barn när de fick förstoppning.
  • Anonym (messmör)

Blanda messmör i vällingen. Funkar skitbra, haha.

Anonym (messmör) skrev 2025-10-04 20:52:44 följande:

Blanda messmör i vällingen. Funkar skitbra, haha.

Fyndigt. Får testa det. Han vaknade precis och gallskrek. Spänner hela kroppen och så kommer det en prutt. Lite lugnare efteråt men känns inte helt avslappnad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Vad göra med bajset?) skrev 2025-10-04 21:22:34 följande:
    Fyndigt. Får testa det. Han vaknade precis och gallskrek. Spänner hela kroppen och så kommer det en prutt. Lite lugnare efteråt men känns inte helt avslappnad. 
    Tydligt att han är förstoppad. 
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 20:24:45 följande:
    Får börja med det imorgon. Han vaknade precis och var rejält ledsen. Nu har det kommit gaser. 
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 11:15:54 följande:
    Känna upp i ändtarmen. Man kan använda en termometer. 
    Känt upp men kan inte märka något hårt. Gett laktulos nu på morgonen som vi har hemma. Får hoppas att det blir fart. 
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 21:24:02 följande:
    Tydligt att han är förstoppad. 
    Gav han både laktulos och massa katrinplommonpuré idag. Lunchen kom ut vid 16-tiden. Typ 5 bajsblöjor idag. Hur vet man om det inte bara är förstoppningadiarren som fortsätter? Försökt undersöka i ändtarmen om där är något hårt men känner inte det. 
Svar på tråden 1-åring, bajs hur ofta?