Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Blandar du inte ihop uttrycken fasta och rörliga kostnader nu?

Du nämner bara att ni delar på fasta utgifter. Men sen kallar du nöje tex för fast utgift så du kanske rör ihop lite? För självklart ska du vara med och betala på rörliga utgifter också hos din sambo.

Varför betalar du inget på lånet? 

Även fast man inte äger kan man inte bo gratis.

Jag äger inte min hyreslägenhet. Jag kan ju inte direkt ringa till min hyresvärd och förkunna att jag tänker på här gratis fortsättningsvis bara för att det är de som äger fadtigheten/står på lånen för hastigheten.

Är lite allergisk mot folk som resonerar att de ska bo gratis hos sambo om man inte äger huset. Ingen annan gång funkar det så.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Snål?) skrev 2025-10-04 10:07:39 följande:

Tack för bra svar, det är nog billigt ja. Fasta kostnader är sophämt. El, försäkring, gata, netflix och sådant. Sedan har jag en sommarstuga som vi nyttjar mycket tillsammans som han inte betalar något på, men den kostar inte så mycket per år. Men tack återigen!

Du får nog googla skillnaden mellan fasta och rörliga utgifter. El tex har visserligen en fast avgift men förbrukningen är en rörlig kostnad. 

Mat och bensin är rörliga kostnader.  Nöjen är en rörlig kostnad. Du verkar kalla allt du köper/betalar för fasta avgifter. 

Fasta är sådana som än densamma oavsett vad du gör/förbrukar. Tex försäkringar, hyra, avgift till netflix.

Rörliga avgifter är sådana som kan ändras/påverkad beroende på vad man gör/konsumerar/förbrukar. Tex  mat, nöjen, el.

Så ska man tex dela på elkostnader kan man inte komma överens om en avgift från början utan man måste kolla på varje räkning vad det blev månad för månad.

Tycker du bor oförskämt billigt hos honom. Ingen som tex hyr lgh bor så billigt. Du bor ju faktiskt gratis. Du betalar ju bara för andra tjänster som el etc eftersom att du skriver att du inte är med och betalar för lånet. Känner du många i övrigt i samhället som bor gratis? Tycker du snyltar. 
  • Anonym (Betty)

Du betalar inte 3000 kronor till honom i "hyra" varje månad. Du skrev ju själv att du ute betalade något på lånet. Det ni delar på är el, nerflix med mera. Ni delar alltså på de flesta rörliga och fasta räkningar förutom lånet. Alltså ingen "hyra".

Du betalar ju då inget för att du utnyttjar hans boendeyta så att säga. I alla fall vad jag vet brukar inte el och netflix och bredband ingå när man betalar hyra till hyresbolaget eller när man betalar avgift till banken. 

• Anonym (Betty)
    EpicF skrev 2025-10-05 11:42:43 följande:
    Därför att en hyresgäst och en hyresvärd inte har en kärleks relation. 
    Varför ska man bo gratis bara för att man har en kärleksrelation? Inga andra människor här i världen får bo gratis men har man en kärleksrelation med någon som råkar äga sitt boende så ska man få bo där gratis? Varför? 

Att hon betalar el, netflix, etc hjälper väl inte. Kärleksrelation eller ej så upplåter sambon boendeyta till henne. Hon är där, får utnyttja boendet hur hon vill, slita på hus samt möblemang precis som hon vill. Men ska får göra det helt gratis för att de är kära? 

Som sagt så fungerar det ju inte med någon annan boendeform. 

Även om sambo och hyresvärd inte är samma sak så är det samma princip. Jag kan som sagt inte säga till min hyresvärd att "jag får minsann inga pengar den dagen du säljer fastigheten så därför tänker jag sluta med hyran". 

Jag betalar hyra som ska täcka deras lån, deras framtida renoveringar för det jag sliter på i lgh etc. 

Folk som hyr ut ett rum i en villa/lgh tar betalt för det. 

Men är man kär får man tillgång till allt gratis. Hm... 
  • Anonym (Betty)
    EpicF skrev 2025-10-07 00:37:56 följande:
    I min värld så ingår bla ränta och försäkringar i en biendekostand och är en självklarhet att man delar på (om man ska dela på boendekostanderna). Men tydligen så var det inte så för dig...
    Men ts betalar ju inget för huset säger hon så jag antar att hon inte betalar halva räntan och alltså nprnhelt gratis
Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?