• Anonym (Snål?)

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Vi är ett par sedan januari 2020 och jag flyttade i maj 2021 in i hans hus ute på landet. Vi räknade ihop de löpande fasta kostnaderna och kom fram till att de var cirka 4000 kronor i månaden (ej lånet medräknat). Så jag har betalt 3000 kronor i månaden i ?hyra? till honom varje månad. Nu för ett år sedan köpte jag en övernattningslägenhet i Stockholm då jag jobbar där och det underlättar vardagen något enormt samt skönt att kunna träffa vännerna lite oftare då de bor i stan. Så nu betalar jag avgift för lägenheten och lägenhetsånet samt hyran till sambon, ibland när jag jobbar (jobbar veckovis borta) så är jag inte hemma på landet på ett par veckor i sträck men det är där jag är skriven så att säga. Mina fasta utgifter nu uppgår till cirka 22.000 per månad medräknat allt med nöjen/mat/båt osv.

Tycker ni det är rimligt att fortsätta betala 3000 i hyra till sambon? Ja/nej?

Bara en öppen fråga, hur andra hade tänkt här. 
  • Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?
  • Anonym (Snål?)

En sak till, han äger sin mammas hus också som han planerar att sälja i utkanten av Stockholm, värt cirka 6 miljoner. Vi har alltså delad ekonomi, så de pengarna kommer bli en del av hans pension så att säga. 

• Anonym (J)

Använder ni lägenheten i Sthlm tillsammans?

• Anonym (Snål?)
    Anonym (J) skrev 2025-10-04 07:39:40 följande:

Använder ni lägenheten i Sthlm tillsammans?

Nej det har hänt enstaka gånger att han kommit förbi när han ska med ett tåg eller flyg men annars bara jag som är i lägenheten.
  • Anonym (Rieke)

Varför betalar du 3000 kr? 4000/2 är väl 2000?

Att du väljer att betala för en övernattningslägenhet och bo där ibland kanske får stå för dig och därav är det din kostnad och kanske svårt att kräva rabatt på hyran av huset när du inte är det om det är helt ditt eget val. 

Vad eller hur mycket han ärver har inget med detta att göra. 

Enligt mig ska du betala 2000 i hyra till sambo både före och efter din lägenhet.

• Anonym (Betty)

Blandar du inte ihop uttrycken fasta och rörliga kostnader nu?

Du nämner bara att ni delar på fasta utgifter. Men sen kallar du nöje tex för fast utgift så du kanske rör ihop lite? För självklart ska du vara med och betala på rörliga utgifter också hos din sambo.

Varför betalar du inget på lånet? 

Även fast man inte äger kan man inte bo gratis.

Jag äger inte min hyreslägenhet. Jag kan ju inte direkt ringa till min hyresvärd och förkunna att jag tänker på här gratis fortsättningsvis bara för att det är de som äger fadtigheten/står på lånen för hastigheten.

Är lite allergisk mot folk som resonerar att de ska bo gratis hos sambo om man inte äger huset. Ingen annan gång funkar det så.

• Anonym (J)

Han får inte lägre kostnader för huset för att du skaffar fler kostnader.
    3000kr/mån i boendekostnad är väldigt billigt och så har du haft det i flera år. Vill han vara generös och låta dig betala mindre eller inget pga höga kostnader i stan så är det upp till honom. Du nämner inga inkomster eller om du valt att välja bort något för att kunna skaffa lägenheten.

• Anonym (Ior)

4000 för löpande, fasta kostnader, är det el, sopavgift, försäkring, bredband? Så du betalar alltså halva det plus 1000 i hyra för ett halvt hus? Billigt!! Även om du nu bor där mer sällan har du tillgång till huset 24/7. Att du köpt en lägenhet påverkar inte detta. 

• Anonym (Snål?)

Tack för bra svar, det är nog billigt ja. Fasta kostnader är sophämt. El, försäkring, gata, netflix och sådant. Sedan har jag en sommarstuga som vi nyttjar mycket tillsammans som han inte betalar något på, men den kostar inte så mycket per år. Men tack återigen!

• Anonym (Betty)
    Anonym (Snål?) skrev 2025-10-04 10:07:39 följande:

Tack för bra svar, det är nog billigt ja. Fasta kostnader är sophämt. El, försäkring, gata, netflix och sådant. Sedan har jag en sommarstuga som vi nyttjar mycket tillsammans som han inte betalar något på, men den kostar inte så mycket per år. Men tack återigen!

Du får nog googla skillnaden mellan fasta och rörliga utgifter. El tex har visserligen en fast avgift men förbrukningen är en rörlig kostnad. 

Mat och bensin är rörliga kostnader.  Nöjen är en rörlig kostnad. Du verkar kalla allt du köper/betalar för fasta avgifter. 

Fasta är sådana som än densamma oavsett vad du gör/förbrukar. Tex försäkringar, hyra, avgift till netflix.

Rörliga avgifter är sådana som kan ändras/påverkad beroende på vad man gör/konsumerar/förbrukar. Tex  mat, nöjen, el.

Så ska man tex dela på elkostnader kan man inte komma överens om en avgift från början utan man måste kolla på varje räkning vad det blev månad för månad.

Tycker du bor oförskämt billigt hos honom. Ingen som tex hyr lgh bor så billigt. Du bor ju faktiskt gratis. Du betalar ju bara för andra tjänster som el etc eftersom att du skriver att du inte är med och betalar för lånet. Känner du många i övrigt i samhället som bor gratis? Tycker du snyltar. 
  • Anonym (Nja)

Du blandar äpplen och päron. Bara för att du skaffar ytterligare utgifter så vill du betala mindre till ditt grundboende?

Även om du spenderar tid i Stockholm och inte just då är hemma, så får man ändå betala vad det kostar. Det finns liksom ingen som har boendeavtal som är dynamiska kring hur många dagar man är hemma.

Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?