Inlägg från: Anonym (Snål?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snål?)

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Vi är ett par sedan januari 2020 och jag flyttade i maj 2021 in i hans hus ute på landet. Vi räknade ihop de löpande fasta kostnaderna och kom fram till att de var cirka 4000 kronor i månaden (ej lånet medräknat). Så jag har betalt 3000 kronor i månaden i ?hyra? till honom varje månad. Nu för ett år sedan köpte jag en övernattningslägenhet i Stockholm då jag jobbar där och det underlättar vardagen något enormt samt skönt att kunna träffa vännerna lite oftare då de bor i stan. Så nu betalar jag avgift för lägenheten och lägenhetsånet samt hyran till sambon, ibland när jag jobbar (jobbar veckovis borta) så är jag inte hemma på landet på ett par veckor i sträck men det är där jag är skriven så att säga. Mina fasta utgifter nu uppgår till cirka 22.000 per månad medräknat allt med nöjen/mat/båt osv.

Tycker ni det är rimligt att fortsätta betala 3000 i hyra till sambon? Ja/nej?

Bara en öppen fråga, hur andra hade tänkt här. 
  • Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?
  • Anonym (Snål?)

En sak till, han äger sin mammas hus också som han planerar att sälja i utkanten av Stockholm, värt cirka 6 miljoner. Vi har alltså delad ekonomi, så de pengarna kommer bli en del av hans pension så att säga. 

• Anonym (Snål?)
    Anonym (J) skrev 2025-10-04 07:39:40 följande:

Använder ni lägenheten i Sthlm tillsammans?

Nej det har hänt enstaka gånger att han kommit förbi när han ska med ett tåg eller flyg men annars bara jag som är i lägenheten.
  • Anonym (Snål?)

Tack för bra svar, det är nog billigt ja. Fasta kostnader är sophämt. El, försäkring, gata, netflix och sådant. Sedan har jag en sommarstuga som vi nyttjar mycket tillsammans som han inte betalar något på, men den kostar inte så mycket per år. Men tack återigen!

Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?