Inlägg från: Anonym (Ior) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ior)

Betala hur mycket i hyra till sambon?

4000 för löpande, fasta kostnader, är det el, sopavgift, försäkring, bredband? Så du betalar alltså halva det plus 1000 i hyra för ett halvt hus? Billigt!! Även om du nu bor där mer sällan har du tillgång till huset 24/7. Att du köpt en lägenhet påverkar inte detta. 

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-04 11:25:12 följande:
    Nej, det är inter rimligt. Det inte varit rimligt alls att du ska stå för merparten av de fasta utgifterna. De fasta utgifterna ska ni dela på, vilket då innebär 2000kr var. 

Sedan när du inte bor där kanske ni borde göra om, att du ex betalar 1000kr i månaden de veckor du är borta. 
    Men du tycker att det är rimligt att en vuxen person med inkomst betalar 0kr i boendekostnad, plus hälften av el, värme etc? Och sen bara 1/4 av driftskostnaderna, när hon har tillgång till ett hus 24/7, där hon har de flesta av sina ägodelar (antar jag)? 

TS ska inte betala på hans amorteringar, däremot vore det rimligt att dela på räntekostnaderna, som är en kostnad för att få tillgång till huset. TS betalar inte heller reparationer och underhåll på huset antar jag, men detta kommer henne till godo så någon slags hyra för ränta, underhåll etc är rimligt. 
  • Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-04 12:34:47 följande:
    I ett hus då räknas driftkostnader så som el, värme, ränta etc in i boendekonstanderna. Detta bör man dela på. 
    Så var ser du att ts betalar noll i boendekostnader? 

Ts betalar idag mer än halva av de fasta utgifterna, dvs de som är boendekostnader. Det ska hon inte göra. 

Kanske skulle sagt hyra / tillgång till boende eller annat, eller skrivit 1000 för boendekostnader förutom kostnader för drift, el, värme etc. TS skriver - sophämt. El, försäkring, gata, netflix och sådant - och nämner inte räntekostnader.

Alltså verkar det som om hon betalar 50% av driftskostnaderna (inte mer än halva) plus 1000 för räntekostnader, underhåll etc.

Om han isolerar ytterdörren, målar om hallen och skaffar ny diskmaskin kommer det naturligtvis henne till godo, inte som en investering i huset men det höjer livskvaliteten.  

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-04 13:01:17 följande:
    "Och sånt" kan faktiskt innebära räntekostnader. 

Hon ska betala 50% av driftskostnaderna (inkl ränta). Det gör hon inte idag, utan hon betalar mer än 50%. Det är inte rätt. 

Nej, inga reparationer kommer henne till godo eftersom hon inte får tillbaka ett skit av det när han väl säljer. Ts ska inte betala för underhåll och reparationer. Den dagen hon köper in sig i huset, då är detta någon hon ska vara med att dela på. 
    Du tror alltså att TS inte skulle uppskatta att ha tillgång till en ny diskmaskin eller en varm, snygg hall (som i mitt exempel) men att dessa saker skulle höja värdet på huset och vara en investering?

Att lägga nytt tak och isolera ytterdörren är en investering men vissa andra saker som att uppdatera en vitvara eller måla en snygg färg i hallen är inget som skulle höja priset vid en försäljning om några år, det är underhåll av slitage. Det brukar oftast bli en blandning av investeringar och underhåll som man gör på ett hus. TS ska inte betala på investeringar men rimligt att något betalas för underhåll / slitage / kosmetiska förändringar. 
  • Anonym (Ior)
    Anonym (Räkna faktisk kostnad) skrev 2025-10-04 13:50:56 följande:
    Hon bor ju mestadels i Stockholm?

Jag antar att hon har de flesta av sina prylar och möbler i huset, det är en kostnad. Vissa kostnader är fasta även om man bara bor där på helgen, sopor, försäkring, bredband, vägförening, elanslutning.

Om huset stod tomt på veckorna, skulle TS klara sig med underhållningsvärme för möbler etc. så temperaturskillnaden på värmen på veckorna utnyttjar bara han. El och vattenförbrukningen går ner när hon inte är där. De skulle ju kunna räkna ut denna lilla skillnad på vad hon inte förbrukar under veckorna, men låter krångligt. 

• Anonym (Ior)
    nihka skrev 2025-10-04 14:14:38 följande:
    Det minskar iofs inte hans kostnader för huset mer än marginellt, men å andra sidan hade det varit dyrare för honom om hon inte var skriven i huset och de delade på de löpande utgifterna. Rent krasst skulle hon kunna skriva sig i lägenheten och komma och hälsa på i huset vissa helger och minska sina kostnader med 3000, och sedan avkräva hyra av honom för längre vistelser i sommarstugan.

Så kan man också vända på det. Han har också nytta av hennes fastigheter och ingen pratar om att hon ska kompenseras för det.

Visst, de kunde bli särbos, TS flyttar ut sina möbler och prylar från huset och betalar bara för lägenhet och sommarstuga. Han betalar allt för huset. 

Om han är 4v/år (30 dagar) i sommarstugan (och använder båt som jag antar finns där) och hon är i huset 15 helger (30 dagar) per år, kan de kvitta de kostnaderna mot varandra. 

Hon sparar 3000kr, men är inte längre sambo, får lagra sina prylar på annat håll och kan inte räkna med något inflytande beträffande något som gäller huset. Stannar hon mycket fler dagar i huset än han i sommarstugan, kan han ta betalt för det, låter ju mysigt. 

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-04 19:52:14 följande:
    Du kan inte jämföra sambo-boende med hyresvärd och hyresgäst. 
    Har du något bättre uttryck för situationen där en är sambo-ägare-betalar amortering och renoveringar och en är sambo-inte ägare-betalar en summa för underhåll pga slitage och räntekostnad? Just den ekonomiska situationen med ägande och betalningar liknar förhållandet hyresvärd-hyresgäst. 
  • Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-04 20:02:16 följande:
    Det kallas sambo. Dvs, man är ett par som bor ihop. 

Annars är man inte ett par och då inneboende. 

Öh, naturligtvis är sambos, sambos. 

Men den ekonomiska situationen är inte normal samboekonomi, som brukar vara att man delar 50/50 eller i proportion till ens inkomst för boendekostnader. Där kommer ägandet med i bilden, och kostnadsfördelningen mellan sambos liknar oftast den mellan hyresvärd och hyresgäst när endast en äger boendet.

Man kan ju kalla det sambos-utan gängse sambokostnadsfördelning av bostadskostnader, om man vill undvika att referera till hyresvärd och hyresgäst. Men detta var mer ett en fråga om vad man jämställer det med, snarare än vad det ska kallas

• Anonym (Ior)
    Tom Araya skrev 2025-10-04 17:31:12 följande:
    Nej, jag tycker inte det är rimligt att fortsätta betala 3000 kr i månaden och jag hade inte förväntat mig mer än hälften av kostnaden ens från början, om jag hade varit din sambo.

Enligt min mening ska man inte dela lånekostnader med någon som inte har del i ägandet som lånet har betalat, eftersom dessa potentiellt kan komma tillbaka vid försäljning.

Räntekostnad kan potentiellt vinnas tillbaka vid försäljning ja, men man kan även gå back på en försäljning. Huvuddelen av insatsen vid en försäljning är handpenning och amorteringar man gjort.

Och eventuell vinst är inte öronmärkt som återvinning av räntekostnad, det är bara en summa pengar. Räntekostnad är en kostnad för att ha tillgång till lånet och därigenom huset, det är inte en investering. 

Du tycker alltså att en vuxen person ska få bo i ett hus med trädgård till en kostnad av endast hälften av el, värme, sopor och bredband? Det tyckte min ex-sambo, stod ut i tre år innan han blev utkastad. 

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-04 21:21:53 följande:
    Räntan kan inte vinnas tillbaka, det är en kostand för att man får låna pengar av banken. Amortering däremot är något man tjänar på vid ej vist. 

Det underlättar om du läser hela mitt inlägg, och i relation till det inlägget jag svarat på. 

Inlägget jag svarade på tyckte att alla kostnader för ett lån ska bekostas av ägaren, eftersom ägaren potentiellt kan få en vinst som täcker utläggen för dessa kostnader. 

Jag svarade att räntekostnaden (=det belopp man betalat för räntan) kan täckas av en vinst vid försäljningen men att man kan även gå back vid en försäljning. 

Vidare skrev jag att räntekostnaden är en kostnad för att ha tillgång till lånet och därigenom huset, och den är inte del av investeringen. 

Amortering är inte en kostnad utan en utgift, en återbetalningen av lånet. Man tjänar inte nödvändigtvis på amorteringar vid en försäljning.

Om man amorterar mycket, har lånet minskat mer och vinsten blir större vid en försäljning (eller förlusten blir mindre). Om man däremot amorterar lite och i stället skulle investera pengar till hög ränta, kanske man får mindre vinst vid en försäljning men har ökat sitt totala kapital och därigenom tjänat bättre på låg amortering. 

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-05 11:46:40 följande:
    Återigen, räntekostnader har inget att göra med en eventuell försäljning. Det är en kostand du betalar för att få låna pengar av banken. Den kostnaden kann aldrig vinnas tillbaka vid en försäljning. Däremot kan man göra ränteavdrag i deklarationen, men det har inget med en försäljning och ev vinst att göra. 

Läser du slarvigt eller vad är problemet? 

Jag har inte skrivit att det finns någon koppling mellan beloppet man betalat i ränta och en eventuell vinst vid försäljning.

Däremot kanske vinsten är större än den summa man betalat i räntekostnader, så totalt sett, om man räknar med vinstbeloppet minus räntebeloppet (pengar in, pengar ut) har man fortfarande gått plus på affären. 

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-05 11:42:43 följande:
    Därför att en hyresgäst och en hyresvärd inte har en kärleks relation. 
    Liknelsen med hyresvärd-hyresgäst gällde naturligtvis endast den ekonomiska delen (beträffande boendekostnader) av samboförhållandet, inget annat. 
  • Anonym (Ior)
    Anonym (Anyone) skrev 2025-10-05 13:18:02 följande:

Fattar ej varför man ska betala hyra t nån s ändå har samma kostnader?? Mat är en sak men men....Skulle aldrig komma på tanken om jag själv hade hus..
    Ett kärleksförhållande r väl ändå grundat på kärlek och inte ett affärsförhållande?? Vill man dela slitage o kostnader ska man skaffa en hyresgäst .Och ffa hade jag ett annat boende ska jag väl inte straffas för att jag också har ett förhållande.
    Är man gifta får man väl hjälpas åt utefter hur mkt man tjänar..

Fattar inte varför man inte ska betala någon hyra i det läget, utan bo gratis. 

Även om man är kär ska man väl fördela den ekonomiska bördan rättvist. 

• Anonym (Ior)
    Anonym (Same) skrev 2025-10-05 16:05:10 följande:

Detta är typiskt svenska män!! Snålhet så det tycker! Jag var själv gift med en i 15 åring. En från adeln!

Räkna kronor sådär. TS borde hitta en annan man! 

Och kanske även typiskt svenska kvinnor, jag slängde till slut ut min sambo från mitt hus, för han bidrog endast minimalt till boendekostnaderna, endast hälften för el, värme, sopor och vatten, för ett stort hus med liten trädgård. Jag räknade kronor, det var många han inte betalade. 
  • Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-05 18:41:51 följande:
    Ja, det är det han skulle betala. Och ev räntan, om han får göra ränteavdraget. 

Om du har råd med ditt egna hus, så får du sälja. Du kan inte begära att din sambo, som inte för ut et skit vid en försäljning med vinst, ska bidra med pengar som höjer värdet på DITT hus. 

Det hade inte höjt värdet på mitt hus om han betalat halva räntan (fick göra avdrag), plus halva hemförsäkringen och bredbandet.

Eller om han betalat halva kostnaderna för barnets kläder och prylar, saker till hemmet, bil, mat etc för den delen. 

Så du tycker det är en rimlig boendekostnad för ett stort hus med fina möbler och prylar, att betala för en vuxen person med bra lön, en summa mindre än hyran och driftskostnader för en liten lägenhet? Ok. 

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-06 22:06:15 följande:
    Halva hemförsäkring och ex bredband ingår normlar i boende/driftskostnaderna. Även räntan ingår där. 

Om han ska betala saker till hemmet är upp till er att bestämma. Mat och ev bilkostnader delar man också normalt på som sambo. 

Kläder och brytare till barnet delar man som föräldrar. Är han pappa till dina barn är detta självklart något han ska vara med att bidra med. 

Däremot ska han inte betala lånet eller renoveringar/underhåll så långe han inte är delägare i huset. 
    Varför drar du upp lån och renovering? Har aldrig skrivit ett ord om det. Det har aldrig varit aktuellt. 
  • Anonym (Ior)
    nihka skrev 2025-10-06 22:29:47 följande:
    Rabatt? Hon har ju betalat för mycket tidigare, mer än hälften av de löpande kostnaderna. Hennes sambo har däremot inte betalat något för att nyttja hennes fastigheter, inte ens förbrukning vad det verkar. Varför ska han nyttja hennes fastigheter utan att bidra alls medan hon ska betala mer än vad han betalar för förbrukning i hans fastighet?

Har han också förvarat sina möbler och prylar i hennes sommarstuga? Tror du han varit i stugan lika ofta som hon varit i sitt hem, dvs hans hus? 

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-05 18:41:51 följande:
    Ja, det är det han skulle betala. Och ev räntan, om han får göra ränteavdraget. 

Om du har råd med ditt egna hus, så får du sälja. Du kan inte begära att din sambo, som inte för ut et skit vid en försäljning med vinst, ska bidra med pengar som höjer värdet på DITT hus. 
    Förstår förresten inte att när jag skriver exakt vad min ex-sambo betalade i boendekostnader (hälften för el, värme, vatten, sopor) så säger du först att det är exakt vad han skulle betala, och sen drar du upp en massa annat. 
  • Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-06 23:20:45 följande:
    Jag drog upp det som man normalt sätt räknar in i boendekostnader. Att du inte har räknat in det får stå för dig. Men då heller inte komma i efterhand och mena att du skulle haft betalt för det med. 

Du får helt enkelt skylla dig själv där. 

Naturligtvis har jag bara mig själv att skylla att han inte blev utkastad tidigare, och naturligtvis tog jag upp alla olika kostnader då, det är ingen eftertanke. 

Bara underligt att du först säger att han betalade vad han skulle och sen drar upp en massa annat som du säger att det också skulle varit normalt att dela på. Alltså tycker inte ens du att det var rimligt som det var. 

• Anonym (Ior)
    EpicF skrev 2025-10-06 23:21:44 följande:
    Vilket var precis det jag skrev...
    Visst, du kunde även dragit upp annat jag inte nämnt som tex min cykel och predikat om att jag inte skulle krävt betalning för det. Lika meningsfullt. 
Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?