EpicF skrev 2025-10-04 21:21:53 följande:
Räntan kan inte vinnas tillbaka, det är en kostand för att man får låna pengar av banken. Amortering däremot är något man tjänar på vid ej vist.
Det underlättar om du läser hela mitt inlägg, och i relation till det inlägget jag svarat på.
Inlägget jag svarade på tyckte att alla kostnader för ett lån ska bekostas av ägaren, eftersom ägaren potentiellt kan få en vinst som täcker utläggen för dessa kostnader.
Jag svarade att räntekostnaden (=det belopp man betalat för räntan) kan täckas av en vinst vid försäljningen men att man kan även gå back vid en försäljning.
Vidare skrev jag att räntekostnaden är en kostnad för att ha tillgång till lånet och därigenom huset, och den är inte del av investeringen.
Amortering är inte en kostnad utan en utgift, en återbetalningen av lånet. Man tjänar inte nödvändigtvis på amorteringar vid en försäljning.
Om man amorterar mycket, har lånet minskat mer och vinsten blir större vid en försäljning (eller förlusten blir mindre). Om man däremot amorterar lite och i stället skulle investera pengar till hög ränta, kanske man får mindre vinst vid en försäljning men har ökat sitt totala kapital och därigenom tjänat bättre på låg amortering.