Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Anonym (Snål?) skrev 2025-10-04 07:07:32 följande:
    Betala hur mycket i hyra till sambon? Vi är ett par sedan januari 2020 och jag flyttade i maj 2021 in i hans hus ute på landet. Vi räknade ihop de löpande fasta kostnaderna och kom fram till att de var cirka 4000 kronor i månaden (ej lånet medräknat). Så jag har betalt 3000 kronor i månaden i ?hyra? till honom varje månad. Nu för ett år sedan köpte jag en övernattningslägenhet i Stockholm då jag jobbar där och det underlättar vardagen något enormt samt skönt att kunna träffa vännerna lite oftare då de bor i stan. Så nu betalar jag avgift för lägenheten och lägenhetsånet samt hyran till sambon, ibland när jag jobbar (jobbar veckovis borta) så är jag inte hemma på landet på ett par veckor i sträck men det är där jag är skriven så att säga. Mina fasta utgifter nu uppgår till cirka 22.000 per månad medräknat allt med nöjen/mat/båt osv.

Tycker ni det är rimligt att fortsätta betala 3000 i hyra till sambon? Ja/nej?

Bara en öppen fråga, hur andra hade tänkt här. 
    De fasta kostnaderna bör ni dela 50/50 på, alltså 2000 var.
    Sedan tycker jag att det är rimligt att dela på räntekostnaden, som en slags "hyra".
    Plus att du bör betala för slitage på huset. 

Renoveringar och sånt bör han stå för själv, och belånar han huset för det så borde det inte vara självklart att den räntekostnaden också ska falla på dig.

Att han kommer få 6 miljoner för ett annat hus har absolut inget med detta att göra.

Utöver det så känns det som att du har råd med detta med tanke på övernattningslägenhet, stuga, båt och vad det var mer... är det verkligen lämpligt att gnida då på din redan mycket låga boendekostnad i hans hus?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Räkna faktisk kostnad) skrev 2025-10-04 13:48:02 följande:
    Alltså de.fasta gemensamma kosrnaderna var 4000 kronor. Delar man det på hälften brukar det  bli 2000 kronor. Alltså ha TS betalat 1000 utöver de fasta gemensamma kostnaderna. 

Nu har.dock avgifterna på mycket gått upp under senare år, så 4000 gemensamma kostmader kan också ha gått upp.

Men bag tycker att TS.inte ska betala mer än hälften, och faktiskt mindre än det! För hon har ju ett amnat boende som hon vistas mer tid i. 

Andra som har två bornden brukar betala sina kostnader för sina boenden var för sig. Kanske ska TS betala em mindre andel av de gememsamma kostnaderna än hälften nu. Det tycker jag!
    Att hon skaffar sig ett extraboende är inget som ska gå ut över sambon.

Tror du att jag t ex skulle få lägre hyra för att jag skaffar mig en övernattningslägenhet någon annanstans? Det skiter väl hyresvärden i. Och ts kille är rent krasst hennes hyresvärd.

När man hyr ut en hyresrätt i andra hand får man lägga på 15% för bara möbleringen. 
    Nu sliter ts på ägarens hus också, vilket inte ska vara gratis.

Varför skulle hennes kille sponsra hennes lägenhet i Stockholm???
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anyone) skrev 2025-10-05 13:18:02 följande:

Fattar ej varför man ska betala hyra t nån s ändå har samma kostnader?? Mat är en sak men men....Skulle aldrig komma på tanken om jag själv hade hus..
    Ett kärleksförhållande r väl ändå grundat på kärlek och inte ett affärsförhållande?? Vill man dela slitage o kostnader ska man skaffa en hyresgäst .Och ffa hade jag ett annat boende ska jag väl inte straffas för att jag också har ett förhållande.
    Är man gifta får man väl hjälpas åt utefter hur mkt man tjänar..

Vore onekligen en bra ekonomisk affär att flytta in hos dig, tänk så mycket man skulle kunna spara!
  • Anonym (Mimmi)
    EpicF skrev 2025-10-05 11:42:43 följande:
    Därför att en hyresgäst och en hyresvärd inte har en kärleks relation. 
    Haha, det kan de mycket väl ha.
  • Anonym (Mimmi)

Så här enkelt är det.

Om ts inte vill betala för sin del i sin killes hus så får hon ta sina prylar och transportera dem till sin "övernattningslägenhet".
    En lägenhet som för övrigt verkar vara hennes hem hälften av tiden, så det där med "övernattningsdito" är bara dumt.

.................

Nej ts, skriv dig i din lägenhet och hälsa på hos killen i fortsättningen istället. Då spar du dina 3000. Bra va?

Anonym (Snål?) skrev 2025-10-04 07:30:03 följande:

En sak till, han äger sin mammas hus också som han planerar att sälja i utkanten av Stockholm, värt cirka 6 miljoner. Vi har alltså delad ekonomi, så de pengarna kommer bli en del av hans pension så att säga. 

Vad har detta med något att göra öht?

Du får säkert loss en rejäl slant om du säljer stugan också...som kommer bli en del av din pension så att säga.
Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?