Inlägg från: Batikhäxa |Visa alla inlägg
  • Batikhäxa

Betala hur mycket i hyra till sambon?

Jimmy75 skrev 2025-10-04 15:27:19 följande:
    Och varför i HELA FRIDEN skulle TS sponsra hans hus....som dessutom bara HAN tjänar på den dagen han gör av med bostaden. "Han är hennes hyresvärd" Det var nog den sjukaste synen på en relation hittills här på FL...och då har jag varit här några år.
    TS bor där och bidrar till slitage. Dessutom förbrukning av el, vatten, behov av sophämtning. Räntan är en kapitalkostnad för att ha boendet. Amortering är väl rimligt att inte betala, liksom renoveringar (annat än en summa för slitage) . I en hyresrätt betalar ju en hyresgäst värdens kostnader, dvs sponsrar värdens hus. Varför ska ts bo gratis eller enbart betala förbrukning?

Med det sagt så tror jag inte på sammanboende om man inte gör det på lika villkor, dvs äger gemensamt eller hyr. Men ska man prompt bo i någons bostad blir det som inneboende, och då blir man ju hyresvärd och hyresgäst, åtminstone vad arrangemanget för boendet anbelangar. 
  • Batikhäxa
    EpicF skrev 2025-10-04 19:52:14 följande:
    Du kan inte jämföra sambo-boende med hyresvärd och hyresgäst. 
    Varför inte? Ge gärna lite argument :) 

Till viss del är det så. Ena parten äger ett hus som den andre bor i. För den som äger det innebär det en del kapitalkostnad (oftast), denne är även ansvarig för underhåll. Den inneboende parten bor där och tar del av bekvämligheter, sliter på boendet och bidrar till underhållsbehov. Därför är det rimligt att den inneboende betalar en viss summa för detta, för det är inte gratis att ha en bostad. Fördelen för denne är att den slipper risken det innebär att äga en bostad, med alla ekonomiska och praktiska bajsmackor det kan innebära. Nackdelen att denne inte får ta del av de potentiellt fina vinstmackorna. Notera att jag inte sa atr det var identiskt med hyresvärd-hyresgäst. 

Utöver detta har man en kärleksrelation, med allt vad det innebär. Det gör ju såklart att det ovan ställs i annat ljus. Men principerna liknar varandra. Det går liksom ha flera tankar i huvudet samtidigt. Jag vill också framhålla att jag personligen inte tror på sådana arrangemang. Äga lika är bäst för jämvikten i förhållandet.
  • Batikhäxa
    Anonym (Räkna faktisk kostnad) skrev 2025-10-05 07:32:49 följande:
    Jamen i det här fallet så har TS boende på annan ort plus ett fritidshus.Så det är kärleksförhållandet som gör att hon bor på den ort som partnen gör.

Den mesta tiden jobbar hon i Stockholm. Om det inte vore för relationen så skulle hon bo i Stockholm på heltid, för det är där hon har sina vänner. 

De är två särbos i mina ögon. Men eftersom hon spenderar mycket tid i partnens boende så kan hon betala lite av de löpande kostnaderna. 
    Fast det är väl alltid kärleksrelationen som gör att man bor ihop. Åtminstone i den bästa av världar 😃

Att TS efter ihopflytt valt att skaffa ytterligare boende och därmed öka sina utgifter är en annan femma. Detsamma med fritidshuset. TS bodde fram till för ett år sedan hos sambon. Att det är kärleksrelationen som gör att de bor ihop tycker jag inte motiverar att TS ska få "rabatt"och bo billigare för att TS valt att skaffa sig andra utgifter. 
  • Batikhäxa
    EpicF skrev 2025-10-04 21:21:53 följande:
    Räntan kan inte vinnas tillbaka, det är en kostand för att man får låna pengar av banken. Amortering däremot är något man tjänar på vid ej vist. 
    Man tjänar inte på det man amorterat. Det är pengarmam betalar av på kapitalbeloppet. Det man tjänar på är värdeökningen. Den finns ju oavsett amortering. Sedan kan beloppet man betalar tillbaka vid försäljning bli mindre om man amorterat. Men pengarna du amorterar ökar ju så att säga inte i värde. 
  • Batikhäxa
    EpicF skrev 2025-10-05 11:43:59 följande:
    Ju mer du betalar av lånet ju mer vinst kan man förvänta när man säljer. 
    Ju mindre du amorterar, ju mindre lån har du att betala av, ja. Men vinsten är ju skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris. Oavsett belåningsgrad. Jag förstår inte varför vinstsumman skulle bli högre av att mam betalat av mer. Du får mer pengar i handen, ja. Men på så vis kan ju amortering ses som ett dolt sparande. Du får mer pengar i handen, men nödvändigtvis inte mer vinst. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Anyone) skrev 2025-10-05 13:18:02 följande:

Fattar ej varför man ska betala hyra t nån s ändå har samma kostnader?? Mat är en sak men men....Skulle aldrig komma på tanken om jag själv hade hus..
    Ett kärleksförhållande r väl ändå grundat på kärlek och inte ett affärsförhållande?? Vill man dela slitage o kostnader ska man skaffa en hyresgäst .Och ffa hade jag ett annat boende ska jag väl inte straffas för att jag också har ett förhållande.
    Är man gifta får man väl hjälpas åt utefter hur mkt man tjänar..

Personen har inte samma kostnader. Det går åt mer el, mer vatten, slits i högre utsträckning ju fler personer som bor där. Hemförsäkringen blir dyrare. Varför ska man bo gratis eller otroligt billigt för att man är kär?

Att dela hushåll innebär också att man sammanflätas ekonomiskt. Då måste man diskutera och göra upp sådana saker.
  • Batikhäxa
    EpicF skrev 2025-10-05 11:42:43 följande:
    Därför att en hyresgäst och en hyresvärd inte har en kärleks relation. 
    Stämmer. Men jag likställde heller inte dessa två. Däremot sa jag att det rent krasst blir så att boendearrangemanget liknar så. Man kan kalla det hyra, man kan kalla det att den inneboende bidrar till kostnaderna. Det går väl att ha två eller fler tankar i huvudet samtidigt. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Räkna faktisk kostnad) skrev 2025-10-05 15:43:03 följande:
    Inte när båda har var sin fast bostad och TS spenderar mest tid i Stockolm och inte i hans hem. Då är man särbo.

Men visst kan hon betala en del av löpande kostnadena hos honom, som el, vatten och avlopp och värme, eftersom hon bor där ofta. Men hon har kostnader för bostaden i Stockholm och skulle antagligen bo där, om det inte var för förhållandet. 
    Det framgår inte hur mycket ts bor i Stockholm och i sambons hus. Eller så har jag läst slarvigt. Att ts har kostnaden för den bostaden är ett eget val. Det gjorde ts efter inflytt också. Jag tror att de borde ha en diskussion om hur de ser på boendearrangemanget och därifrån ta den ekonomiska biten.
  • Batikhäxa
    Anonym (Same) skrev 2025-10-05 16:05:10 följande:

Detta är typiskt svenska män!! Snålhet så det tycker! Jag var själv gift med en i 15 åring. En från adeln!

Räkna kronor sådär. TS borde hitta en annan man! 

Det är oftast de som tjänar på att inte räkna kronor dom klagar på att andra gör det. Konstigt nog. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Räkna faktisk kostnad) skrev 2025-10-05 18:46:06 följande:
    I väldigt många sammanhang är det kvinnan som inte räknar sitt eget obetalda arbete i hemmet. Och inte heller det arbete som det innebär att hålla kontakten med släktingar och familjens vänner, ordna bjudningar och presenter. 

Nej, allt ska räknas på männens vis. Manligt dominerade yrken ska ha högre lön och enbart lönearbete räknas.
    Jag tycker allt ska "räknas" eller åtminstone fördelat rättvist. Inkomster, kostnader, betalt arbete, obetalt arbete. Diskussionen i denna tråd rörde boendekostnader. I en relation tittar manju på helheten, där ekonomi är en del. Men det är ju lite off topic tycker jag. Det är en annan, relevant, diskussion. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Fg) skrev 2025-10-05 20:41:01 följande:

varför Ska du betala honom pengar, du äger ju inte någonting huset? han hade ju fått betala de kostnaderna även om du inte bodde där.
    jag gissar att du bidrar en hel del i hushållet som att tvätta, städa, laga mat, handla, göra huset mysigt. 

om ni planerar att skaffa barn så ska du absolut inte betala ett öre. Det min fru har gått igenom med graviditeter, föda barn, amning och inte sova ordentligt är betalning nog. skulle aldrig vilja att hon betalade en krona.

En hyresvärd hade ju haft kostnader även om lägenheten inte var uthyrd, så då kan vi skippa hyra också. Om vi ska vara konsekventa med den argumentationen. 

I övrigt vet vi inget om hur ts och sambon fördelar hushållsarbetet. Sedan vet jag inte om jag håller med om att barnafödande är ett frikort från att behöva ta ekonomislt ansvar och bidra. Visst är graviditet och ev amning en ensidig ansträngning men i övrigt en gemensam ansträngning med vaknätter och allt annat trevligt som småbarnsår innebär. Det finns en herrans massa arbete att göra i och runt en relation. 
  • Batikhäxa
    nihka skrev 2025-10-07 00:22:35 följande:
    Orsaken till att jag anser att ränta inte ska delas på är just därför. Det skulle "straffa sig" om någon tog sina besparingar och betalade av sina lån eller sålde av exempelvis en sommarstuga eller båt för att betala av lån, för då skulle boendekostnaderna bli mindre och partnern som inte äger skulle få betala mindre. Omvänt skulle en person som maxar sitt lån och behåller sina andra tillgångar och/eller besparingar få sitt lån subventionerat av en partner som inte är delägare i fastigheten.

Om man inte är delaktig i den typen av beslut, liksom rörligt/låst och bindningstid anser jag att man inte heller ska vara med och betala för det.
    Fast ränta är en förutsättning för att ens kunna ha huset. Det är en kostnad för att ha lånet och därmed kunna bo där. Precis som att en hyresgäst täcker hyresvärdenskostnader. Räntekostnader är inget man får tillbaka sen, till skillnad från amortering. Priset man betalar är att man inte får bestämma, men man vinner å andra sidan att slippa ansvaret som att äga en fastighet innebär. Dvs en typ av frihet.

3000 kr har ts betalat, vilket är hälften av löpande kostnader plus en summa för slitage. Nu minns jag inte om vi fick specat vad som ingick där. I min värld bör hälften av ev räntekostnader efter ränteavdrag ingå. För det är en kostnad för att ha lånet och därmed bostaden. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-10 00:51:06 följande:

Nej, ingen mer hyra till din partner enligt mig. Han äger huset och hade huset redan när ni blev ihop. Så han har satt sig i hus-sitsen helt på egen hand, du är inte skyldig att bidra. Han borde vara glad att du ens vill vara tillsammans med honom och ha sex med honom. Vill han behålla dig så bör han inte tycka att du ska betala.

Precis som att ts själv satt sig i inneboende-sitsen. Glädjen att någon vill vara tillsammans med en och åtrår en sexuellt borde väl vara ömsesidig, inte något som motiverar att bo billigare. Eller menar du att män generellt ska känna tacksamhet? Varför bara män i så fall? 

Smakar det så kostar det. Är man inneboende så äger man inget, men man nyttjar och har tillgång. Man slipper även risken det innebär att ägs ett hus. 
  • Batikhäxa
    EpicF skrev 2025-10-10 11:26:54 följande:
    Sedan när blev ts inneboende? Jag har hela tiden tolkat att ts är sambo, och inte inneboende. 

Är hon inneboende så blir det något helt annat. Då är det en rimlig hyra för rummet hon hyr samt att hon har tillgång till käk, vardagsrum och bad (eller vad det är hon har tillgång till). Sedan kanske man delar på toalett/hushållspapper och städartiklar. 
    Till viss del blir det så, vad gäller boendearrangemanget,eftersom ts inte äger bostaden. Jag upplever att du ser saker lite svart på vitt här. Jag ser det inte som antingen det ena eller andra. Utöver det har de en kärleksrelation och delar kanske ekonomi i övrigt helt eller delvis (men där gör alla olika).

Ts bor i en bostad någon annan äger, och bör därmed betala drift, slitage och dylikt. Det arrangemanget är inte helt olikt att hyra av en hyresvärd eller vara inneboende. Men givetvis finns det också skillnader. Även i en kärleksrelation så bör man ju diskutera hur man vill ordna sin ekonomi. Inte så romantiskt kanske, men det är nog så nödvändigt. 

För övrigt just det som jag tror kan bli ett problem i de fall man inte äger tillsammans eller har olika förutsättningar. Det behöver inte bli så, men risken är nog rätt stor. 
  • Batikhäxa
    EpicF skrev 2025-10-10 19:02:43 följande:
    Som inneboende, så är man just inneboende. Man betalar då sin egna mat, sina egna hygienartiklar, sina egna kostnader av abonnemang etc. Det man betalar är en regelrätt hyra. Och kanske även delar på toalett/hushållspapper och andra städartiklar. 

Det är inte samma som att ha en relation och vara sambo. 
    Är man sambo så är man i en kärleksrelation. Man betalar inte hyra till sin sambo med man delar på gemensamma utgifter och drifts/boendekostander (minus bostadslån och reparationer/underhåll). 

Jag tolkar som att ts är hust sambo, eller numera mer särbo än sambo. 

Är man särbo så brukar man vanligen betala sina egna boenden och dela på kostnader som uppstår när man träffas. 
    Jag sa att det finns inslag av det, inte antingen eller, inte heller att det är samma sak. Vad kallar du det man betalar till en sambo i en bostad man inte äger? Kulbopengar? Det blir en ojämvikt i en sådan relation när den ene äger bostaden och den andre bor där utan att äga. 

Det är väl olika hur man gör, men som inneboende sambo tycker iaf jsg att slitage borde vägas in i den del man betalar i boendekostnad (det som i hyresrätt kallas hyra). Att räntekostnader ingår är för mig självklart, det är en kostnad för att ha lånet och därmed bostaden. Om mma enbart betalar drift är det ju en rätt bra deal för den somfår nyttja en bostad men har noll risk i övrigt. Samtidigt noll rätt till vinst. Jaja, jag tror inte på att vara sammanboende under de premisserna, utan snarare gemensamt ägande och ekonomi så långt det går. 

I det här fallet verkar det rätt soppigt men kanske mer åt särbohållet. 
  • Batikhäxa
    EpicF skrev 2025-10-10 20:24:28 följande:
    Man delar på drifs/bostadskostnaderna, dvs man betalar inte till sin sambo. 
    Potato potato, tänker jag. Vem som i praktiken gör det är väl en sak, men sambon är väl betalningsskyldig för lån och drift, men det delar man oftast på. I drift bör det ingå slitage och det underhållsbehov man bidrar till. 

För att svara på ditt andra om att ränta ingår i boendekostnaderna: instämmer. Du särskilde lån i ett tidigare inlägg, så jag tolkade det som att du inte räknade med ränta. My bad :) 
Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?