EpicF skrev 2025-10-10 19:02:43 följande:
Som inneboende, så är man just inneboende. Man betalar då sin egna mat, sina egna hygienartiklar, sina egna kostnader av abonnemang etc. Det man betalar är en regelrätt hyra. Och kanske även delar på toalett/hushållspapper och andra städartiklar. 

Det är inte samma som att ha en relation och vara sambo. 
 Är man sambo så är man i en kärleksrelation. Man betalar inte hyra till sin sambo med man delar på gemensamma utgifter och drifts/boendekostander (minus bostadslån och reparationer/underhåll). 

Jag tolkar som att ts är hust sambo, eller numera mer särbo än sambo. 

Är man särbo så brukar man vanligen betala sina egna boenden och dela på kostnader som uppstår när man träffas. 
Jag sa att det finns inslag av det, inte antingen eller, inte heller att det är samma sak. Vad kallar du det man betalar till en sambo i en bostad man inte äger? Kulbopengar? Det blir en ojämvikt i en sådan relation när den ene äger bostaden och den andre bor där utan att äga. 
Det är väl olika hur man gör, men som inneboende sambo tycker iaf jsg att slitage borde vägas in i den del man betalar i boendekostnad (det som i hyresrätt kallas hyra). Att räntekostnader ingår är för mig självklart, det är en kostnad för att ha lånet och därmed bostaden. Om mma enbart betalar drift är det ju en rätt bra deal för den somfår nyttja en bostad men har noll risk i övrigt. Samtidigt noll rätt till vinst. Jaja, jag tror inte på att vara sammanboende under de premisserna, utan snarare gemensamt ägande och ekonomi så långt det går. 
I det här fallet verkar det rätt soppigt men kanske mer åt särbohållet.