• nihka

Betala hur mycket i hyra till sambon?

För hans hus ska ni dela på de löpande boendekostnaderna, alltså 2000 kronor var. Han står ensam för kostnader relaterade till lån och underhåll på huset.

Sedan står du ensam för de löpande kostnaderna för din lägenhet och sommarstuga samt kostnader relaterade till lån och underhåll av dessa fastigheter.

Hur mycket tid ni tillbringar än här än där spelar ingen roll mer än för mat- och dagligvaror som ni handlar tillsammans dit ni vistas tillsammans. Så om ni är i din sommarstuga på sommaren delar ni på matkostnaderna.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-04 13:53:48 följande:
    Du tror alltså att TS inte skulle uppskatta att ha tillgång till en ny diskmaskin eller en varm, snygg hall (som i mitt exempel) men att dessa saker skulle höja värdet på huset och vara en investering?

Att lägga nytt tak och isolera ytterdörren är en investering men vissa andra saker som att uppdatera en vitvara eller måla en snygg färg i hallen är inget som skulle höja priset vid en försäljning om några år, det är underhåll av slitage. Det brukar oftast bli en blandning av investeringar och underhåll som man gör på ett hus. TS ska inte betala på investeringar men rimligt att något betalas för underhåll / slitage / kosmetiska förändringar. 
    Han betalar inget för underhåll/slitage/kosmetiska förändringar i hennes sommarstuga eller lägenhet. Sedan nämns också en båt. TS båt?

De bidrar med olika saker in i förhållandet och jag tycker inte man ska peta och betala till varandra.
  • nihka
    Anonym (Räkna faktisk kostnad) skrev 2025-10-04 13:50:56 följande:
    Hon bor ju mestadels i Stockholm?
    Det minskar iofs inte hans kostnader för huset mer än marginellt, men å andra sidan hade det varit dyrare för honom om hon inte var skriven i huset och de delade på de löpande utgifterna. Rent krasst skulle hon kunna skriva sig i lägenheten och komma och hälsa på i huset vissa helger och minska sina kostnader med 3000, och sedan avkräva hyra av honom för längre vistelser i sommarstugan.

Så kan man också vända på det. Han har också nytta av hennes fastigheter och ingen pratar om att hon ska kompenseras för det.
  • nihka
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-10-04 14:04:47 följande:
    Att hon skaffar sig ett extraboende är inget som ska gå ut över sambon.

Tror du att jag t ex skulle få lägre hyra för att jag skaffar mig en övernattningslägenhet någon annanstans? Det skiter väl hyresvärden i. Och ts kille är rent krasst hennes hyresvärd.

När man hyr ut en hyresrätt i andra hand får man lägga på 15% för bara möbleringen. 
    Nu sliter ts på ägarens hus också, vilket inte ska vara gratis.

Varför skulle hennes kille sponsra hennes lägenhet i Stockholm???
    Om han är hennes hyresvärd ska han uppge inkomsterna i sin deklaration. Han sliter också på hennes fastigheter, men det ska vara gratis?

Om hon äger nåt i huset som en soffa eller TV ska han betala henne för slitage då?

På vilket sätt sponsrar han hennes lägenhet om hon betalar hälften av de löpande kostnaderna för ett hus de båda bor i tillsammans ibland?
  • nihka
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-04 14:46:21 följande:

Visst, de kunde bli särbos, TS flyttar ut sina möbler och prylar från huset och betalar bara för lägenhet och sommarstuga. Han betalar allt för huset. 

Om han är 4v/år (30 dagar) i sommarstugan (och använder båt som jag antar finns där) och hon är i huset 15 helger (30 dagar) per år, kan de kvitta de kostnaderna mot varandra. 

Hon sparar 3000kr, men är inte längre sambo, får lagra sina prylar på annat håll och kan inte räkna med något inflytande beträffande något som gäller huset. Stannar hon mycket fler dagar i huset än han i sommarstugan, kan han ta betalt för det, låter ju mysigt. 

Det blir ju en merkostnad för honom. Dels måste han köpa nya möbler för att ersätta de hon tar med sig och dels får han själv bekosta de 3000 kr till löpande utgifter som TS nu betalar för. Han förlorar tillgång till sommarstuga med båt både sommartid och helger och får ta in på hotell när han behöver övernatta i Stockholm om han inte ska kompensera TS för detta.

TS däremot vinner på det. Kanske dags att uppvärdera det TS bidrar med i förhållandet?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-10-04 15:35:21 följande:
    Hon sliter ju på saker, så det är rättvist att hon är med och betalar en del reparationer och underhåll.
    Och det gör inte han i hennes fastigheter?
  • nihka
    Att TS efter ihopflytt valt att skaffa ytterligare boende och därmed öka sina utgifter är en annan femma. Detsamma med fritidshuset. TS bodde fram till för ett år sedan hos sambon. Att det är kärleksrelationen som gör att de bor ihop tycker jag inte motiverar att TS ska få "rabatt"och bo billigare för att TS valt att skaffa sig andra utgifter. 
    Rabatt? Hon har ju betalat för mycket tidigare, mer än hälften av de löpande kostnaderna. Hennes sambo har däremot inte betalat något för att nyttja hennes fastigheter, inte ens förbrukning vad det verkar. Varför ska han nyttja hennes fastigheter utan att bidra alls medan hon ska betala mer än vad han betalar för förbrukning i hans fastighet?
  • nihka
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-05 12:20:10 följande:
    Varför ska man bo gratis bara för att man har en kärleksrelation? Inga andra människor här i världen får bo gratis men har man en kärleksrelation med någon som råkar äga sitt boende så ska man få bo där gratis? Varför? 

Att hon betalar el, netflix, etc hjälper väl inte. Kärleksrelation eller ej så upplåter sambon boendeyta till henne. Hon är där, får utnyttja boendet hur hon vill, slita på hus samt möblemang precis som hon vill. Men ska får göra det helt gratis för att de är kära? 

Som sagt så fungerar det ju inte med någon annan boendeform. 

Även om sambo och hyresvärd inte är samma sak så är det samma princip. Jag kan som sagt inte säga till min hyresvärd att "jag får minsann inga pengar den dagen du säljer fastigheten så därför tänker jag sluta med hyran". 

Jag betalar hyra som ska täcka deras lån, deras framtida renoveringar för det jag sliter på i lgh etc. 

Folk som hyr ut ett rum i en villa/lgh tar betalt för det. 

Men är man kär får man tillgång till allt gratis. Hm... 
    Men han ska ha "gratis" och fri tillgång till sommarstuga, båt och lägenhet? Det är ju så det ser ut nu. Jag vet ingen som åker på sommarsemester eller weekendresor som får gratis tillgång från uthyrare heller. Varför är det TS bidrar med in i förhållandet inget värt?
  • nihka
    Anonym (Ior) skrev 2025-10-06 22:43:45 följande:

Har han också förvarat sina möbler och prylar i hennes sommarstuga? Tror du han varit i stugan lika ofta som hon varit i sitt hem, dvs hans hus? 

Vi vet inte hur mycket möbler hon har hos "honom" och han hos "henne". Kanske är det en salig blandning, kanske är det strikt uppdelat, samma med prylar. Han kanske är mer i hennes stuga än vad hon är. Du får väl fråga.
  • nihka
    EpicF skrev 2025-10-06 22:06:15 följande:
    Halva hemförsäkring och ex bredband ingår normlar i boende/driftskostnaderna. Även räntan ingår där. 

Om han ska betala saker till hemmet är upp till er att bestämma. Mat och ev bilkostnader delar man också normalt på som sambo. 

Kläder och brytare till barnet delar man som föräldrar. Är han pappa till dina barn är detta självklart något han ska vara med att bidra med. 

Däremot ska han inte betala lånet eller renoveringar/underhåll så långe han inte är delägare i huset. 
    Försäkringen för ett hus som brukar vara tusentals kronor, ökar bara med hundralappar om en till person flyttar in så det tjänar husägaren på om man delar kostnaden lika. Ofta är de fasta kostnaderna högre än själva förbrukningen så det är också en fördel för husägaren om man splittar lika.

Ränta är en följd av att ha lån och då ska en sambo som inte äger del i huset betala mer om det finns lån och inget om huset är betalt?
  • nihka
    EpicF skrev 2025-10-06 23:23:38 följande:
    Är huset betalat, dvs inte har några lån, så blir också boendekostnader mindre vilket då medför att ens sambo självklart ska betala mindre. 
    Orsaken till att jag anser att ränta inte ska delas på är just därför. Det skulle "straffa sig" om någon tog sina besparingar och betalade av sina lån eller sålde av exempelvis en sommarstuga eller båt för att betala av lån, för då skulle boendekostnaderna bli mindre och partnern som inte äger skulle få betala mindre. Omvänt skulle en person som maxar sitt lån och behåller sina andra tillgångar och/eller besparingar få sitt lån subventionerat av en partner som inte är delägare i fastigheten.

Om man inte är delaktig i den typen av beslut, liksom rörligt/låst och bindningstid anser jag att man inte heller ska vara med och betala för det.
  • nihka
    Anonym skrev 2025-10-07 05:39:09 följande:
    Om du läst vad ts skrivit så hade du vetat att mannen knappt ens är i lägenheten alls, samt att stugan är en ringa kostnad.

Ts får helt sonika bosätta och skriva sig i sin lägenhet istället och bara hälsa på mannen, istället för att bo hos honom
    Om du hade läst vad TS skrivit så hade du vetat att hon inte tillbringar så mycket tid i mannens hus, mannen är i lägenheten enstaka gånger när han ska med tåg eller flyg samt att de utnyttjar sommarstugan mycket tillsammans, men att den inte kostar mycket per år. En vanlig orsak till att en sommarstuga inte kostar så mycket per år är att det inte finns några lån. Det betyder inte att det inte är värt något att få vistas där.

Vad tror du det hade kostat för honom att ta in på hotell när han ska ut och resa med tåg och flyg samt köpa och bekosta driften av en sommarstuga själv?

Jag tycker det finns en sned syn gällande vad de båda för med sig in i förhållandet. Hans del övervärderas medan hennes undervärderas, eller mer inte räknas alls.
Svar på tråden Betala hur mycket i hyra till sambon?