Inlägg från: Anonym (Orolig pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig pappa)

Exets nya partner tar inte ansvar

Hej,

Jag vill gärna höra andras erfarenheter och råd.
    Jag och mitt ex har två små barn. Vi separerade i början av året. Jag kan absolut se att vårt förhållande hade problem och att jag också har en del i varför det inte höll. Jag försöker ta ansvar för mitt, och jag fattar att separationer aldrig är enkla.
    Men det som gör situationen svår är att hon träffade sin nya partner redan innan det tog slut mellan oss, och ganska snabbt blandade de in barnen i det. För mig kändes det för tidigt.
    Jag fick dessutom höra saker om hennes nya partner som gjorde mig orolig för barnen. När jag tog upp det, i stället för att han försökte lugna mig eller visa vilja att bygga en respektfull kontakt med mig som är barnens pappa, så gick han till motattack, sa nedlåtande saker om mig och blockerade mig.
    Jag kan förstå att han inte gillar mig, jag är exet. Men jag tycker ändå att om man ska bli bonusperson för två små barn, särskilt så snabbt, så måste man ta ett vuxenansvar. Och det ansvaret inkluderar att hålla en respektfull relation till båda föräldrarna. Det här handlar inte om oss vuxna, utan om barnens trygghet.
    Jag upplever i dag att både mitt ex och hennes partner sätter sina egna känslor och sin relation först, i stället för att tänka långsiktigt på barnens bästa.
    Har ni varit i liknande situationer? Hur hanterade ni det? Tycker ni att det är rimligt att en ny partner kan undvika ansvar på det här sättet?
  • Svar på tråden Exets nya partner tar inte ansvar
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 09:45:10 följande:

Du skulle inte pratat med honom utan med ditt ex. 

Sedan är frågan vad det handlar om? Mår barnen dåligt? Är det riktigt illa, så bör du ringa soc. 

Eller är det bara att de flyttar ihop för tidigt? 

Jag har pratat med mitt ex och hon tar hans parti helt. 

Det Det handlar om är att det har kommit upp saker att hans ska ha misshandlat tidigare flickvänner samt även uttryckt sig flera gånger att han inte tycker om andras barn förutom hans egna. 

Jag gjorde en orosanmälan på detta och det enda det resulterade i var att dem ringde mitt ex som sa att jag är bitter och hon är inte orolig. Sen att han har flera ärenden på sig hos soc sen tidigare och att det dessutom finns ett beslut på att han måste flytta till annat boende verkar inte spela nån roll då de la ner allt efter samtalet med mitt ex. 

Jag känner som sagt oro för barnen och erbjöd mig att lyssna på hans version I det hela för att reda ut det och han blockade mig då istället och kallade mig för en dålig pappa. 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Dexter dot com skrev 2025-10-05 18:16:44 följande:
    Absolut men hon lär ju ha varit förälskad i början i TS och då borde ju han ha märkt om hon helt tappade ansvars och konsekvenstänket och inte skaffat barn med henne.
    Hon var inte såhär när vi var tillsammans nej, det är som att hon blivit personlighetsförändrad sen hon träffade honom. 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Rosen) skrev 2025-10-05 23:36:37 följande:
    Jag förstår dig, har inte varit i samma situation alls men hade blivit lika orolig som du. Barnen går alltid först. Förstår faktiskt inte människorna som svarat redan

Jag tycker dock du ska ta detta med mamman och komma överens med henne, han har inte samma skyldigheter att prata med dig osv. Funkar inte de så kanske ni kan gå på samarbetssamtal? Sen förstår jag också att han kanske går i försvar när du ifrågasätter honom

Men jag tycker du gjort helt rätt i att agera och kontakta soc när du uppenbart inte fick någon bra respons. Jag tycker att blir man tillsammans med någon som har barn, så ska man ta hand om dom på samma sätt man hade tagit hand om sina egna!
    Tack. Ja alltså jag tänker såhär att hade nån kommit med såna saker om mig och sagt att de var oroliga över sina barn så hade jag reagerat med att försöka försäkra personen att det inte stämmer om det nu inte gör det och att jag har full förståelse att man är orolig när man har barn. Jag hade inte gått till attack mot personen. 

Jag var väldigt tydlig med honom att jag inte anklagade honom utan bara ville höra hur det låg till för jag var orolig för barnen. Att jag gärna hörde hans version. Att han då istället gick till attack och påhopp direkt var faktiskt det som fick mig att göra en orosanmälan för det gjorde mig inte lugnare direkt. 

Nu är det här några månader sedan det hände och jag har inte haft nån som helst kontakt med honom sedan den enda gången. Han däremot sitter och dikterar vad mitt ex ska skriva till mig Så fort det händer nånting där hon inte får sin vilja igenom. 

Det hela jag kände med det här inlägget var att om man nu ska vara en annan vuxen I en annans barns liv har man då inte ett intresse av att faktiskt se till att man är en bra person för barnen? 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Bonusfamilj) skrev 2025-10-05 23:05:21 följande:

Vad är det mer för exakt ansvar du tycker att han skall ta? Jag tycker att det låter rimligt att .. om han nu är så ny i bilden? att du har kontakt med ditt ex och inte med hennes nya kille.

Jag tog ju kontakt med mitt ex först, mrn när hon vägrade att över huvud taget lyssna på det jag sa då tog jag kontakt med honom. 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Dino) skrev 2025-10-05 22:53:51 följande:
    På riktigt.

Du startar krig med ditt ex och hennes pojkvän och förväntar dig sedan att ta de ska fortsätta som inget hänt.

Nej, du. Vuxen ansvaret har du verkligen inte tagit.

Är man familj som vänder man sig inte till socialen så fort inte något passar.
    Vuxenansvar och föräldraansvar är det jag precis gjorde. Är man orolig för ens barn så gör man en orosanmälan, du kanske hör det på ordet OROSanmälan. Det är just det som det är till för. 

Hade nån haft samma oro över sina barn om de var med mig så hade jag ansett att det är deras skyldighet att göra en anmälan. 

Det är för många barn som far illa för att folk tänker att dem inte ska lägga sig i. 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (em) skrev 2025-10-06 06:12:03 följande:

På familjeliv kan inte kvinnor göra fel och ta dåliga beslut vilket du sett här i tråden.

Skämt åsido bör du lita på din magkänsla när det gäller barnen och vara på din vakt. Vill inte skrämma dig men statistiskt så råkar barn ut för våld och annat tråkigt oftast när mamman introducerar en ny pojkvän. Män med knepiga beteenden riktar ofta in sig på ensamstående mammor. 

Hoppas det löser sig för dig.

Tack

Ja det är det jag också vet. Och är det något jag lärt mig så är det att lita på min magkänsla för den har visat sig ha rätt många gånger. 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (Fjäll) skrev 2025-10-06 08:00:40 följande:
    Vad betyder det här?
    Jag vet inte exakt vad det betyder, men att det finns beslut från soc att lägenheten han bodde i inte var lämplig för barn av nån anledning vet jag stämmer då mitt ex har bekräftat det. Sen av vilken anledning vet jag inte. Av vad jag har hört så ska det bero på att hans barn ska ha klagat hos sin mamma att de vaknar på natten av att deras pappa och mitt ex har sex I samma rum som barnen sover i då det är för litet. 
    Sen om det stämmer att det är anledningen det kan jag inte svara på, har inte sett beslutet, men att det finns ett beslut vet jag stämmer. 
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (?) skrev 2025-10-06 08:36:01 följande:
    Så din magkänsla säger att det är något fel och du får inget stöd från mamman. Vad tänker du göra, soc?

Av erfarenhet kan jag säga att gå direkt på den nya är en högriskhandling, . Så ingen högoddsare att det sket sig.

Hur ser ert umgängesschema/boende för barnet ut?
    Ja min magkänsla hade rätt om allt som gällde att hon va otrogen och den har haft rätt många gånger innan också. Och med tanke på hur han agerade så har ju min magkänsla troligen rätt här med. 

Jag gör ingenting mer nu förutom att är vaksam och dokumenterar allt som inte känns bra. 

Vi har barnen 50/50.
  • Anonym (Orolig pappa)
    EpicF skrev 2025-10-06 11:30:14 följande:
    En bra person för barnet kan man vara även om man inte vill ha någon kontakt med barnens pappa. Speciellt inte en pappa som med anklagelser det första denne gör (och ja, det var förmodligen så han upplevde det). 
    Jag håller helt med om att man kan vara en bra bonusförälder utan att ha kontakt med den andra biologiska föräldern. Men här handlade det inte om någon som helst önskan om kontakt, utan om att jag kände oro för mina barns trygghet och därför gjorde ett försök att reda ut situationen direkt och respektfullt.
    Jag anklagade ingen, utan frågade bara hur det låg till. Jag förväntade mig inte en vänskaplig relation, bara ett respektfullt bemötande. När svaret istället blev aggressivt och påhoppande, kändes det ännu viktigare att markera och agera utifrån barnens bästa.
    Så för mig handlar det här inte om vuxnas relationer, utan om barns trygghet och respekt mellan föräldrar. Det borde vara en självklarhet.
Svar på tråden Exets nya partner tar inte ansvar