• Anonym (Orolig pappa)

Exets nya partner tar inte ansvar

Hej,

Jag vill gärna höra andras erfarenheter och råd.
    Jag och mitt ex har två små barn. Vi separerade i början av året. Jag kan absolut se att vårt förhållande hade problem och att jag också har en del i varför det inte höll. Jag försöker ta ansvar för mitt, och jag fattar att separationer aldrig är enkla.
    Men det som gör situationen svår är att hon träffade sin nya partner redan innan det tog slut mellan oss, och ganska snabbt blandade de in barnen i det. För mig kändes det för tidigt.
    Jag fick dessutom höra saker om hennes nya partner som gjorde mig orolig för barnen. När jag tog upp det, i stället för att han försökte lugna mig eller visa vilja att bygga en respektfull kontakt med mig som är barnens pappa, så gick han till motattack, sa nedlåtande saker om mig och blockerade mig.
    Jag kan förstå att han inte gillar mig, jag är exet. Men jag tycker ändå att om man ska bli bonusperson för två små barn, särskilt så snabbt, så måste man ta ett vuxenansvar. Och det ansvaret inkluderar att hålla en respektfull relation till båda föräldrarna. Det här handlar inte om oss vuxna, utan om barnens trygghet.
    Jag upplever i dag att både mitt ex och hennes partner sätter sina egna känslor och sin relation först, i stället för att tänka långsiktigt på barnens bästa.
    Har ni varit i liknande situationer? Hur hanterade ni det? Tycker ni att det är rimligt att en ny partner kan undvika ansvar på det här sättet?
  • Svar på tråden Exets nya partner tar inte ansvar
  • Jemp

Det beror ju helt på vad du tagit upp. Din fråga handlar ju inte om ansvar utan respekt och vuxna relationer. 

• Anonym (M)

Du skulle inte pratat med honom utan med ditt ex. 

Sedan är frågan vad det handlar om? Mår barnen dåligt? Är det riktigt illa, så bör du ringa soc. 

Eller är det bara att de flyttar ihop för tidigt? 

• Dexter dot com

Du och ditt ex har barn tillsammans och ni behöver kunna samarbeta kring barnen. Varför har du haft kontakt med hennes nya?

• Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (M) skrev 2025-10-04 09:45:10 följande:

Du skulle inte pratat med honom utan med ditt ex. 

Sedan är frågan vad det handlar om? Mår barnen dåligt? Är det riktigt illa, så bör du ringa soc. 

Eller är det bara att de flyttar ihop för tidigt? 

Jag har pratat med mitt ex och hon tar hans parti helt. 

Det Det handlar om är att det har kommit upp saker att hans ska ha misshandlat tidigare flickvänner samt även uttryckt sig flera gånger att han inte tycker om andras barn förutom hans egna. 

Jag gjorde en orosanmälan på detta och det enda det resulterade i var att dem ringde mitt ex som sa att jag är bitter och hon är inte orolig. Sen att han har flera ärenden på sig hos soc sen tidigare och att det dessutom finns ett beslut på att han måste flytta till annat boende verkar inte spela nån roll då de la ner allt efter samtalet med mitt ex. 

Jag känner som sagt oro för barnen och erbjöd mig att lyssna på hans version I det hela för att reda ut det och han blockade mig då istället och kallade mig för en dålig pappa. 
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-04 10:21:31 följande:

Det Det handlar om är att det har kommit upp saker att hans ska ha misshandlat tidigare flickvänner samt även uttryckt sig flera gånger att han inte tycker om andras barn förutom hans egna. 

Jag gjorde en orosanmälan på detta och det enda det resulterade i var att dem ringde mitt ex som sa att jag är bitter och hon är inte orolig. Sen att han har flera ärenden på sig hos soc sen tidigare och att det dessutom finns ett beslut på att han måste flytta till annat boende verkar inte spela nån roll då de la ner allt efter samtalet med mitt ex. 

Jag känner som sagt oro för barnen och erbjöd mig att lyssna på hans version I det hela för att reda ut det och han blockade mig då istället och kallade mig för en dålig pappa. 
    Beslut på att han måste flytta till annat boende? Vad är det för beslut och vad är det för boende han bor/ska bo på? 

Om du känne oro att dina barn inte mår bra så ska du orosanmäla. Och rent krasst så har du inget att göra med ditt ex nya partner. Det är inte honom du ska ha kontakt med eller samarbeta med kring barnen. 

Finns många som inte gillar andras barn, och det är något man får leva med. Det är du och ditt ex som har a svar över era barn. Exets nya är inte inblandad i det ansvaret. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-04 10:21:31 följande:

Jag antar att du tycker ditt ex är en förnuftig människa som fattar bra beslut eftersom du skaffat 2 barn med henne så nu får du lita på att hon även i fortsättningen agerar ansvarsfullt.
  • Anonym (pot kettle?)

Ändå valde hon honom över dig trots soc-anmnälningar och allt vad det var så man undrar ju vilka problem du själv har?

Känns inte som någon i detta är en normal förälder...

• nihka

Du ska diskutera barnen med barnens mamma, inte med hennes nya pojkvän. Han har absolut ingen skyldighet att prata med dig.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Virriga Vera
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-04 09:11:59 följande:
    Exets nya partner tar inte ansvar

Hej,

Jag vill gärna höra andras erfarenheter och råd.
    Jag och mitt ex har två små barn. Vi separerade i början av året. Jag kan absolut se att vårt förhållande hade problem och att jag också har en del i varför det inte höll. Jag försöker ta ansvar för mitt, och jag fattar att separationer aldrig är enkla.
    Men det som gör situationen svår är att hon träffade sin nya partner redan innan det tog slut mellan oss, och ganska snabbt blandade de in barnen i det. För mig kändes det för tidigt.
    Jag fick dessutom höra saker om hennes nya partner som gjorde mig orolig för barnen. När jag tog upp det, i stället för att han försökte lugna mig eller visa vilja att bygga en respektfull kontakt med mig som är barnens pappa, så gick han till motattack, sa nedlåtande saker om mig och blockerade mig.
    Jag kan förstå att han inte gillar mig, jag är exet. Men jag tycker ändå att om man ska bli bonusperson för två små barn, särskilt så snabbt, så måste man ta ett vuxenansvar. Och det ansvaret inkluderar att hålla en respektfull relation till båda föräldrarna. Det här handlar inte om oss vuxna, utan om barnens trygghet.
    Jag upplever i dag att både mitt ex och hennes partner sätter sina egna känslor och sin relation först, i stället för att tänka långsiktigt på barnens bästa.
    Har ni varit i liknande situationer? Hur hanterade ni det? Tycker ni att det är rimligt att en ny partner kan undvika ansvar på det här sättet?
    VAD ska han ta ansvar för? Du skriver att han inte har en respektfull relation till dig? På vilket sätt är han respektlös? Du litar mer på skvaller än på ditt ex och när du inte får din vilja fram så gör du orosanmälan?  Hur respektfull var du mot honom och ditt ex?

Har du pratat med barnen om hur det fungerar, utan att överföra dina känslor och fördomar?
  • Anonym (Jo)
    Dexter dot com skrev 2025-10-04 10:13:08 följande:

Du och ditt ex har barn tillsammans och ni behöver kunna samarbeta kring barnen. Varför har du haft kontakt med hennes nya?

Håller med.
Svar på tråden Exets nya partner tar inte ansvar