Inlägg från: Ezmeraldah |Visa alla inlägg
  • Ezmeraldah

Hur duscha så snabbt som möjligt?

Anonym (H) skrev 2025-10-04 22:23:08 följande:

Jag duschade i 45 minuter idag eftersom jag tvättade håret samt rakade benen m.m.

Men man spolar ju inte vatten i 45 minuter. Det som tar tid är ju att schamponera håret, tvåla in sig, skrubba sig, raka sig, lägga i hårinpackning, skrubba fötter, färga utväxt,  använda krämer, fila fötter och liknande. Jag kan hålla på i flera timmar i badrummet ibland men jag spolar ju inte vatten hela tiden utan endast kortare stunder (utom när jag sköljer håret för då är jag noga).

TS du skrev "utan att tvätta sig halvdant". Du kan ju tvätta dig hur noga du vill för när du tvålar in dig, skrubbar kroppen, schamponera håret och liknande så kan du ju ha vattnet avstängt. Så du behöver ju inte stressa för att bli klar på 8 minuter. Det räcker ju att du inte har vattnet på för länge. Håret vill man ju skölja noga men kroppen kan man ju skölja av hyfsat snabbt. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (IMD-nej tack) skrev 2025-10-04 23:03:32 följande:
    Ja jag ska testa det imorgon, men måste väl bli kallt om man stänger av vattnet? Men det är väl kanske en uppoffring man får gör helt enkelt. 
    Ja, ibland blir det lite kallt förstås men man får ju igång blodcirkulationen när man tvättar sig. Och förlåt att jag frågar men hur gör man annars? Jättedum fråga kanske men tvålar man in sig och schampomerar håret under rinnande vatten? Då rinner ju tvål och schampo bort direkt? Jag har aldrig ens tänkt tanken att göra så. Har alltid stängt av vattnet sen jag var barn. Hade inte ens tänkt på att man kunde göra på nåt annat sätt förrän jag läste i nån tidning att "veckans miljötips" var att stänga av vattnet när man tvättar håret, som om det var nån slags bedrift, och jag bara "öh, hur skulle man annars göra?".
  • Ezmeraldah
    Anonym (IMD-nej tack) skrev 2025-10-04 23:23:34 följande:
    Jag har ganska stort utrymme så det är bara att ta ett par steg bort från duschstrålarna. Sänka trycket brukar jag göra under tiden men ska stänga av vattnet helt nästa gång. 
    Men varför ha vattnet på om du inte står under? Menar inte att ifrågasätta eller kritisera utan jag undrar verkligen. Jag har också haft stort utrymme under många år (och gratis vatten) men aldrig kommit på tanken att göra så. 
  • Ezmeraldah
    Tow2Mater skrev 2025-10-04 23:51:34 följande:
    Man blir kall.
    Det gör ju att man skyndar sig på.
    Tow2Mater skrev 2025-10-04 23:55:12 följande:
    Man kan luta huvudet lite bakåt när man tvättar håret och låter duschvattnet strila ner på magen.

Låter väldigt obekvämt. 
Svar på tråden Hur duscha så snabbt som möjligt?