Anonym (Roine) skrev 2025-10-07 09:13:48 följande:
Jag frågade min fru en gång vad som gör att hon har det skönt i sängen, och väntade mig handgrepp, metoder mm. Men hon svarade "Rätt karl".
Vi är 65 plus och har sex varje vecka, ibland lite glesare, ibland mer ofta. Jag har tio-femton kilos övervikt, hon är normalviktig. Jag rör mig tillräckligt, gör morgongymnastik och går långa promenader flera gånger i veckan, är full frisk.
Magen har jag fått i arv från pappa, farfar och morfar. Jag håller igen lite grann, men älskar god mat och dryck och tänker inte bli en självstraffande munk. Livet är till för att levas.
Gym har jag aldrig besökt, och nyligen kom ny forskning som tydligt visar att hårdträning inte är effektivt mot övervikt, bara att äta mindre.
Det där att man inte får ha någon övervikt är helt och hållet en social konstruktion, ett mode om man så vill. Kroppsidealen har förändrats genom historien. Jag tycker att vi ska sluta vara så fixerade vid ytan. "Rätt karl" och "Rätt kvinna" är så mycket viktigare.
Min fru får gärna gå upp tio kilo, blir bara mer mjukt hull att njuta av.
Mitt mått är att inte bara gå upp i vikt hela tiden, utan känna mig rörlig och kunna resa mig ur soffan utan att pusta.
Det mesta av mäns försvar kring sådant som övervikt och att "man måste få njuta av livets goda" kan oftast kokas ner till ett ord: lathet.
Det ska va gött å leva, vilket också för många män innebär att man inte gärna "förtar" sig i onödan och njuter av vila, nöjen och god mat och dryck närhelst tillfälle ges.
Det värsta är att "det ska va gött att leva"-mentaliteten som vi har i vårat överdådiga välfärdssamhälle har gjort att många män vill bli förtidsgubbar och vill pensionera sig i tidig ålder, för att bara kunna gå hemma, njuta och leva och vara allmänt gubbiga och förfalla utseendemässigt. Mycket kan väl skyllas på tidigare Göran Perssons regering, då väldigt många fick sjukersättning och förtidspension, något som Reinfeldts regering med all rätt reagerade mycket starkt på och införde arbetslinjen.
Detta att bli förtidsgubbe har blivit vanligt bland främst 60-70-talister, som ofta odlat stora skägg och låtit magen växa redan efter 40. Män i generationer före dem har istället varit måna om att arbeta och göra rätt för sig så länge man ska arbeta, uppträda med anständighet i alla livets situationer och en initiutiv känsla för vad kvinnor vill ha, och vetskapen om att man måste anstränga sig för att ett förhållande ska hålla, och att båda måste göra sin del.
Något för dig och andra män som latmasken kryper i på forumet att tänka på.